Tråden for dumme spørsmål.

Bommet på OG når jeg brygget i går, og lurer på om noen ser noen tydelige feil jeg har oversett?

Oppskriften er vel en litt forenklet hveteøl.
Skulle hatt OG på 1.051 men endte på 1.032
Brygget på en 50 liter auto ølbrygger fra netthandelen.

På grunn av utstyr ble ikke oppskriften fulgt helt nøyaktig på vannmengder, mesket med 30 liter, og skylte med 25 liter, hadde da ca 46 liter før kok, og ca 42 liter etter kok.

Mesken på 51 grader ble kanskje litt varm, satte bryggeren på 56 grader, og satte ned til 51 grader i det jeg hadde i malt, men falt bare til 54 grader.

Denne bryggeren har et rør i midten av maltrøret som gjør at det ikke flyter over, jeg lot pumpa gå hele tiden, og det overflødige rant ned.

Det luktet og smakte godt, så blir vel en lett gressklipperøl.
Det er ikke en sprekk i hydrometeret da? Sjekk i vann ved 20° C, skal da vise 0...
 
Bommet på OG når jeg brygget i går, og lurer på om noen ser noen tydelige feil jeg har oversett?

Oppskriften er vel en litt forenklet hveteøl.
Skulle hatt OG på 1.051 men endte på 1.032
Brygget på en 50 liter auto ølbrygger fra netthandelen.

På grunn av utstyr ble ikke oppskriften fulgt helt nøyaktig på vannmengder, mesket med 30 liter, og skylte med 25 liter, hadde da ca 46 liter før kok, og ca 42 liter etter kok.

Mesken på 51 grader ble kanskje litt varm, satte bryggeren på 56 grader, og satte ned til 51 grader i det jeg hadde i malt, men falt bare til 54 grader.

Denne bryggeren har et rør i midten av maltrøret som gjør at det ikke flyter over, jeg lot pumpa gå hele tiden, og det overflødige rant ned.

Det luktet og smakte godt, så blir vel en lett gressklipperøl.


Om du mesket på 56 grader kan det nok forklare lav OG
 
Mesken var 10 min på 54, skulle vært 51, 45 min på 67 og 5 min på 78.
Skall sjekke hydrometeret når jeg får muligheten.
 
Mesken var 10 min på 54, skulle vært 51, 45 min på 67 og 5 min på 78.
Skall sjekke hydrometeret når jeg får muligheten.
Måler du i malten eller mener du at det er korrekt det som står i displayet? Temperaturen i maltsengen tar mye lenger tid å endre enn temperaturen som trolig er målt i bunn av kjelen din.
 
Det er temperatur displayet som jeg ha gått ut fra, det var med konstant sirkulering. Vet jeg bør skaffe et termometer med en lang føler.
Synes jeg forskjellen på OG var stor, så jeg syntes jeg måtte spørre.
 
Det er temperatur displayet som jeg ha gått ut fra, det var med konstant sirkulering. Vet jeg bør skaffe et termometer med en lang føler.
Synes jeg forskjellen på OG var stor, så jeg syntes jeg måtte spørre.
Du kan ikke uten videre knytte OG til mesketemperatur. Et hydrometer eller andre måleintrument klarer ikke skille mellom sukkerarter. Det er FG som kan bli skadelidende om mesken har vært for kald eller varm. Dårlig utbytte kan skyldes mange faktorer. Dårlig kverning, feil pH i mesken - og lite effektiv skylling. Særlig det siste er ofte syndren, tror jeg.

Har selv en kompaktbrygger som måler temperaturen i vørteren nedenfor maltrøret. Meskeffektiviteten er alltid mellom 80 og 93 %. Må som regel tilsette vann under kok for å treffe OG. Treffer også FG ihht. oppskriftene, så sukkermiksen er ikke skadelidende pga. sensorplasseringen.
 
Bommet på OG når jeg brygget i går, og lurer på om noen ser noen tydelige feil jeg har oversett?

Oppskriften er vel en litt forenklet hveteøl.
Skulle hatt OG på 1.051 men endte på 1.032
Brygget på en 50 liter auto ølbrygger fra netthandelen.

På grunn av utstyr ble ikke oppskriften fulgt helt nøyaktig på vannmengder, mesket med 30 liter, og skylte med 25 liter, hadde da ca 46 liter før kok, og ca 42 liter etter kok.

Mesken på 51 grader ble kanskje litt varm, satte bryggeren på 56 grader, og satte ned til 51 grader i det jeg hadde i malt, men falt bare til 54 grader.

Denne bryggeren har et rør i midten av maltrøret som gjør at det ikke flyter over, jeg lot pumpa gå hele tiden, og det overflødige rant ned.

Det luktet og smakte godt, så blir vel en lett gressklipperøl.

Jeg er enig med @Holmentoppen . Det har vært mange som har klaget over utbyttet med bryggere med maltrør, og stort sett har det vært skyllinga som har vært problemet. Det er lett å skylle alt for fort, slik at du ikke får vasket ut alle godsakene. Som @Miguel sier, så kan du også kjøre pumpa for hardt, og det vil forverre problemet. Du får ei kompakt maltseng med kanaler i, og skyllevannet renner rett gjennom.

Når du starter skyllinga, skal du ha ei homogen, løs maltseng som ikke er komprimert pga. for stor fart på pumpa. Og så skal skyllinga gå langsomt; maks en liter pr. minutt, og gjerne langsommere.

Det kan være en ide å røre litt underveis i meskinga.

Jeg brygger ikke på slikt utstyr, så kyndige kompakbrygger-bryggere får korrigere meg om jeg har sagt noe galt her:).
 
Høres ut som jeg har sirkulert og skylt for fort. Det gikk ganske mange liter pr. minutt gjennom pumpa.
Får ta med erfaringene til neste gang.
Takk for gode svar
 
Har brygget for første gang et øl gjæret med kveik, nærmere bestemt Brygg Selv sitt Vossaøl. Mesket i einerlåg på 68 grader iht oppskrift. Traff SG 1,060 før kok rimelig greit og kokte i 3 timer til OG 1,081 som også var iht oppskrift. Helte i hele røret med Yeast Bay Sigmund Gjærnes kveik. Gjæring kom raskt igang og det raste avgårde i et par-tre dager, men har stabilisert seg nå på 1,025 som er ca 10-12 poeng over oppskriftens FG. Klarer ikke helt finne årsaken til dette. Utgjæringen er på 74%, gjæren skal gjære opp mot 83% iht spesifikasjon. Mulig at temperaturen kan ha vært oppe i 69 grader på enkelte tidspunkt under meskingen. pH=7,4. Noen som har forslag til mulige årsaker?

Tenker nå to alternativer. Tynne ut med litt vann slik at FG synker noe (ølet er egentlig sterkt nok på 8,3%). Alternativt bruke en snau liter med vørter fra en d'Erpe-Mere klone jeg har liggende i frysen, tilsette en rehydrert pakke BE-134 og tilsette dette når gjæringen er godt i gang. Usikker på hva jeg da kan forvente av FG. Blir ikke et autentisk kveik øl heller, men kanskje bedre enn et øl på 1,025. Noen som har andre forslag.
 
Har brygget for første gang et øl gjæret med kveik, nærmere bestemt Brygg Selv sitt Vossaøl. Mesket i einerlåg på 68 grader iht oppskrift. Traff SG 1,060 før kok rimelig greit og kokte i 3 timer til OG 1,081 som også var iht oppskrift. Helte i hele røret med Yeast Bay Sigmund Gjærnes kveik. Gjæring kom raskt igang og det raste avgårde i et par-tre dager, men har stabilisert seg nå på 1,025 som er ca 10-12 poeng over oppskriftens FG. Klarer ikke helt finne årsaken til dette. Utgjæringen er på 74%, gjæren skal gjære opp mot 83% iht spesifikasjon. Mulig at temperaturen kan ha vært oppe i 69 grader på enkelte tidspunkt under meskingen. pH=7,4. Noen som har forslag til mulige årsaker?

Tenker nå to alternativer. Tynne ut med litt vann slik at FG synker noe (ølet er egentlig sterkt nok på 8,3%). Alternativt bruke en snau liter med vørter fra en d'Erpe-Mere klone jeg har liggende i frysen, tilsette en rehydrert pakke BE-134 og tilsette dette når gjæringen er godt i gang. Usikker på hva jeg da kan forvente av FG. Blir ikke et autentisk kveik øl heller, men kanskje bedre enn et øl på 1,025. Noen som har andre forslag.

Hvordan smaker ølet? Det er ikke vanskelig å kludre til et øl som smakte greit i utgangspunktet fordi man har tuklet siden man har sett noen tall..
 
Hvordan smaker ølet? Det er ikke vanskelig å kludre til et øl som smakte greit i utgangspunktet fordi man har tuklet siden man har sett noen tall..
Smaken er ikke så verst. Tydelig appelsinsmak (gjæret på 37 grader). Litt søtt og kanskje derfor litt mektig, men dette er uansett ikke et øl jeg vil drikke veldig mye av om gangen. Kanskje litt kullsyre frisker det opp litt?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Smaken er ikke så verst. Tydelig appelsinsmak (gjæret på 37 grader). Litt søtt og kanskje derfor litt mektig, men dette er uansett ikke et øl jeg vil drikke veldig mye av om gangen. Kanskje litt kullsyre frisker det opp litt?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Spesifikasjon på utgjæringen er vel der på bakgrunn av noen tester, som sikkert ikke alle har vært på 1.081. Hvis du leser det skjemaet som sirkulerer hvor kveikere putter inn sine data, så er det ikke spes høy utgæring på de fleste kveiker, nå husker jeg jo ikke akkurat for din da. Bland i vann hvis du vil, men da tynner du ut alt. Evt lag et øl til med lavere OG og blend, oksygenfritt.
 
... Helte i hele røret med Yeast Bay Sigmund Gjærnes kveik. Gjæring kom raskt igang og det raste avgårde i et par-tre dager, men har stabilisert seg nå på 1,025 som er ca 10-12 poeng over oppskriftens FG. Klarer ikke helt finne årsaken til dette. Utgjæringen er på 74%, gjæren skal gjære opp mot 83% iht spesifikasjon.
Jeg opplever at denne gjæren ofte havner på rundt 75% utgjæring og sjelden over 80%. Den blir absolutt noe friskere med litt karbonering, men skikkelig tørr blir den ikke, om det er det du søker.
 
Jeg opplever at denne gjæren ofte havner på rundt 75% utgjæring og sjelden over 80%. Den blir absolutt noe friskere med litt karbonering, men skikkelig tørr blir den ikke, om det er det du søker.
Takk for svar. Mener å ha lest i en annen tråd også om noe varierende utgjæring på kveik. Får sette det på erfaringskontoen. Meske litt lavere og sikte mot lavere OG. Tror jeg tynner den ut noen få poeng denne gangen.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Cider?

Presset 18 liter most forrige lørdag, der tanken var å tilsette camden-tabletter for å knekke villgjæren. Så rakk jeg selvsagt ikke vestbrygg, så da endte jeg på europris. Kjøpte en pose vinsvovling, og tilsatte 1,8 gram.

Da det for tiden er manglende kjølemuligheter under gjæring, kjøpte jeg påfølgende mandag et rør sigmunds kveik fra yeast bay. Denne ble tilsatt etter mosten hadde fått vel fem gram gjærnæring.

Nå har herligheten stått en uke på ca 27 grader, så jeg tok en måling. Fra OG på 1.051, er vi nå nede i 1.032.
Smakte nydelig, men det er mye sødme igjen.

Håpet var at den skulle få gjæret ut, men svovelen har gjerne gjort sitt?

Hva gør man så? Venter? Tilsetter mer gjær? Øker temperaturen?
 
Cider gjær?

Denne tråden tar for seg samme problematikk.

Men de fleste varianter av cidergjær går helt fint i romtemperatur. Så mangel på kjøling bør ikke være noe stort problem. M02 er vel oppgitt til 15-30c, men trives best mellom 20-24c ser jeg enkelte nevne.
 
Hei! Jeg lurte på ang dette med gjær. Er det innafor å bruke hvordan gjær man vil? Jeg handler hos Bryggselv, bruker tørrgjør, og brygger primært IPA. På enkelte Allgrain sett får man anbefalt 2 typer tørrgjør, men andre ganger ikke. For å oppnå er ordentlig haze, vil jeg kunne bruke en New England gjær på alle IPAs? Og hva om man dropper klaringsmiddel, vil det kunne bidra til dette, eller vil det sette et negativt preg på ølet?
 
Sist redigert:
Hei! Jeg lurte på ang dette med gjær. Er det innafor å bruke hvordan gjær man vil? Jeg handler hos Bryggselv, bruker tørrgjør, og brygger primært IPA. På enkelte Allgrain sett får man anbefalt 2 typer tørrgjør, men andre ganger ikke. For å oppnå er ordentlig haze, vil jeg kunne bruke en New England gjær på alle IPAs? Og hva om man dropper klaringsmiddel, vil det kunne bidra til dette, eller vil det sette et negativt preg på ølet?
Svarer på dine to temaer hver for seg.

1. En ting som er fint med å brygge ditt eget øl er at du kan lage hva du vil med de ingrediensene du vil. Om spørsmålet er om du får forskjellige resultater med forskjellige gjærsorter er svaret ja. Om spørsmålet er om du ødelegger noe ved å bruke "feil" gjærsort er svaret.... njæ? En lagergjær som er ment for å undergjære sakte ved lave temperaturer, for minst mulig esterproduksjon og renest mulig smak, vil gi en veldig annerledes smak ved høye temperaturer. Skal du brygge en typeriktig pils vil det ikke bli riktig å bruke lagergjær ved høy temperatur, men en Steam Beer/California Common er en egen definert øltype der lagergjær fermenterer ved høyere temperaturer. Så det blir ikke nødvendigvis feil, det blir bare annerledes.

2. Haze blitt diskutert ganske nylig i denne tråden: NEIPA hva nå?
 
Tilbake
Topp