Skylle & Nedkjøling

Er snakk om tid på begge tema`ene her.

På bryggedagen kan jeg være ferdig med skylling etter 20 minutter. Hva er det å hente øker jeg tiden opp mot en time? Blir effektiviteten bedre ? Kan smak, ph eller noe annet bli annerledels? Hva er rett og slett greia her? :D (effektiviteten i smia mi kan variere fra 68 til 78%, det kommer an på hvor mye malt som skal i maltrøret)

Jeg kjøler med spiral (Bruker original spiral til 60L netthandel 1gen) og tiden som går før overføring ligger nok opp mot 40min +- .
Gjør dette noe med smak/kvalitet på øllet? Jeg tror at min neste investering kan bli en bedre spiral, men er det verdt det? hva er greia? :rolleyes:
 
Hurtigst mulig nedkjøling er alltid fordelaktig.

Du reduserer tiden vørteren er innenfor sonen der bakterievekst er hyppigst først og fremst, men ser det hevdes det gir klarere øl også med raskere nedkjøling.

Men motstrøms eller platekjøler er jo i samme prisleiet som en god spiral. Det er i hvert fall ikke noe problem å kunne kjøle ned 50 liter til under 20c i løpet av 15min med en motstrømskjøler. En platekjøler i samme prisklasse klarer det kanskje på 10 minutter? Og er jo heller ingenting i veien for å bruke begge deler samtidig, både en spiral og en motstrømskjøler f.eks.
 
Leste en artikkel som overbeviste meg om at kjølespiral ikke står tilbake for motstrøms på noen måte, og har ellers mange fordeler, dersom man legger litt i spiralkjøleren.

Jeg er litt lat og liker å spare tid, så jeg skyller lite. Som en bi-effekt unngår man å måtte tenke på pH og problemer med taniner. I tillegg er der mange som mener man får bedre vørter (riktig nok med no-sparge, men med så lite jeg skyller er det omtrent no-sparge). Er også lettere å ha kontroll på OG. Så stårjeg heller i 10-20 kr ekstra i malt.
 
Jeg kjøler ned 33 liter til ale temp på 5 minutt med spiralkjøler så kommer aldri til å gå for noe annet. Jaded Hydra som er 3 parallellkobla kjølespiraler, beveger den sakte opp og ned i vørter og dette har absolutt effekt (merker det på temperatur på utløp). Fatter ikke hvorfor bryggebutikkene i Norge ikke har kastet seg over denne, sparer mye tid hver eneste bryggedag.
 
Jeg kjøler ned 33 liter til ale temp på 5 minutt med spiralkjøler så kommer aldri til å gå for noe annet. Jaded Hydra som er 3 parallellkobla kjølespiraler, beveger den sakte opp og ned i vørter og dette har absolutt effekt (merker det på temperatur på utløp). Fatter ikke hvorfor bryggebutikkene i Norge ikke har kastet seg over denne, sparer mye tid hver eneste bryggedag.

Hva er pris på noe sånt til nærmeste post kontor?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Å skylle langsomt øker effektiviteten

Å kjøle hurtig er en stor fordel av flere grunner
Du får bedre utfelling av proteiner jo kjappere det går
Det bremser opp dannelsen av dms bedre
Som nevnt jo kjappere du kjøler og får gjæren igang jo mindre risiko for infeksjoner.

For 20-25 liter batcher er dypp helt topp for større synes jeg andre fungerer bedre men for all del dypp fungerer på dette også.
 

Oj! Den var fin. Jeg bruker 20 minutter med min ganske enkle kjøler (varierer med årstida. sjølsagt), og da rører jeg sakte hele tida. Det er den absolutt kjedeligste delen av brygginga.

@Ullaen En god kjøler er absolutt verdt penga, jfr. hva andre har sagt her. Og spiralkjøler har noen fordeler - den kjøler hele vørteren samtidig, den er enkel å bruke, krever ikke pumpe, og den er enkel å holde rein. Og du kan vite at den er rein. (Ikke dermed sagt at andre typer kjølere ikke fungerer; det gjør de åpenbart.)

Skyll langsomt om du vil ha godt utbytte. Ikke fortere enn 1 liter pr. minutt, og gjerne langsommere. Og pass på at det står vann over maltsenga, og at skyllevannet ikke treffer i en stråle, slik at den forstyrrer maltsenga og kanskje også lager kanaler i den, slik at vannet kan renne rett gjennom.
 
Oj! Den var fin. Jeg bruker 20 minutter med min ganske enkle kjøler (varierer med årstida. sjølsagt), og da rører jeg sakte hele tida. Det er den absolutt kjedeligste delen av brygginga.

Whirlpool under avkjølinga kutter tiden merkbart.
Kjøpte ikke du en sånn whirlpool-dyse fra ss brewtech?
 
Så jeg kan egentlig whirlpool'e helt ned til ønsket temp?
Går utfra at jeg må passe på å ikke kjøre for fort så jeg ikke pisker inn alt for mye luft under kjølingen?
 
Jeg vet ikke hvilket system du har, men whirlpool-utløpet ligger som regel under overflaten på vørteren, så oksygen vil ikke bli pisket inn.
En annen ting er at i det stadiet skal det jo etterhvert tilføres oksygen, men jeg ville vel for sikkerhets skyld vente til etter at avkjølinga er ferdig.
 
Så jeg kan egentlig whirlpool'e helt ned til ønsket temp?
Går utfra at jeg må passe på å ikke kjøre for fort så jeg ikke pisker inn alt for mye luft under kjølingen?

Det er helt klart et poeng. Oksydering skjer, og det er greit å blande inn minst mulig luft - sjøl om en kansje ikke skal overdramatisere det. Jeg rører med meskespaden, og prøver å gjøre det så skånsomt som mulig, særlig mot slutten, når temperaturen er blitt lav, og det tas opp mer oksygen.

Noen burde finne opp en liten nedsenkbar dings - alt som trengs er vel en propell? - som kunne skape litt bevegelse i vørteren under nedkjøling? Noe sånt finnes kanskje, til bruk i andre sammenhenger? Det virker veldig unødvendig å rigge til et opplegg med pumpe og gjennomføringer for å oppnå noe så enkelt.
 
Det er helt klart et poeng. Oksydering skjer, og det er greit å blande inn minst mulig luft - sjøl om en kansje ikke skal overdramatisere det. Jeg rører med meskespaden, og prøver å gjøre det så skånsomt som mulig, særlig mot slutten, når temperaturen er blitt lav, og det tas opp mer oksygen.

Noen burde finne opp en liten nedsenkbar dings - alt som trengs er vel en propell? - som kunne skape litt bevegelse i vørteren under nedkjøling? Noe sånt finnes kanskje, til bruk i andre sammenhenger? Det virker veldig unødvendig å rigge til et opplegg med pumpe og gjennomføringer for å oppnå noe så enkelt.

Jeg brygger med en braumeiser (BM20) og kjøler med kjølespiral mens sirkulasjonspumpen går. På sett og vis er dette "dingsen" du etterlyser … ;)
 
Jeg brygger med en braumeiser (BM20) og kjøler med kjølespiral mens sirkulasjonspumpen går. På sett og vis er dette "dingsen" du etterlyser … ;)

Den er vel integrert i maskina? Det jeg tenker på er noe i likhet med en liten påhengsmotor som du kunne feste på kanten av kjelen med ei sterk klype el.lgn.. I og for seg ei lita nedsenkbar pumpe, men uten slanger og styr. Og det trenger ikke være noe kraftig; den skal bare holde vørteren i bevegelse for å øke kjøleeffekten.
 
Den er vel integrert i maskina? Det jeg tenker på er noe i likhet med en liten påhengsmotor som du kunne feste på kanten av kjelen med ei sterk klype el.lgn.. I og for seg ei lita nedsenkbar pumpe, men uten slanger og styr. Og det trenger ikke være noe kraftig; den skal bare holde vørteren i bevegelse for å øke kjøleeffekten.
Kom plutselig til å tenke på denne Sous vide-sirkulator | Perfekt resultat hver gang | MENUETT . Den ville vel kunne gjøre jobben, samt holde en wp temp eller også varme opp skyllevann og/eller bryggevann. Vet ikke om det er en god idé, men det er en tanke ihvertfall …
 
Kom plutselig til å tenke på denne Sous vide-sirkulator | Perfekt resultat hver gang | MENUETT . Den ville vel kunne gjøre jobben, samt holde en wp temp eller også varme opp skyllevann og/eller bryggevann. Vet ikke om det er en god idé, men det er en tanke ihvertfall …

Kjempeide, tror jeg:). Men jeg ser en alvorlig innvending, og det er at den nok ikke vil stikke langt nok ned. Så om den skal brukes, må jeg finne en eller annnen enkel måte å fikse det problemet på.

Jeg kan for så vidt tenke meg en sånn en uansett:). Og det skulle vel ikke være noe problem å bruke den til både brygging og sous vide? Til sous vide vil den jo bare senkes i et vannbad.
 
Kjempeide, tror jeg:). Men jeg ser en alvorlig innvending, og det er at den nok ikke vil stikke langt nok ned. Så om den skal brukes, må jeg finne en eller annnen enkel måte å fikse det problemet på.

Jeg kan for så vidt tenke meg en sånn en uansett:). Og det skulle vel ikke være noe problem å bruke den til både brygging og sous vide? Til sous vide vil den jo bare senkes i et vannbad.
Jeg har ikke en slik selv, men som du skriver skulle denne kunne brukes til litt av hvert. Hvis du går for løsningen får du rapportere tilbake! Selv er jeg mest interessert i om dette er en grei og rimelig sous vide - løsning eller ei. Det var i den sammenhengen jeg kom over den …
 
Drill med mørtelvisp fungerer. Bor hull i en plankebit der drillen settes i med mørtelvisp, strips på bryteren til passende fart. Funker knall
Brede
 
Tilbake
Topp