Cider av hageepler

Hei

Eg har tenkt meg også å prøve meg på cider av epler (med 10-20% pære). Cider det har eg aldri laga men har bestemt meg for å prøve å pasteurisere (var det ikkje varming til 80 grader). Når det kommer til gjæringen så gjærer den helt ut til FG 1.0000? Eg kommer til å bruke WLP775 english cider og gjærnæring (skal røres inn i eplene under pasteuriseringen?).

Det største problemet eg har er at eg ønsker å flaskekarbonere cideren etter endt gjæring. Men er det noe gjær igjen til å karbonere på flasker når den har gjæret helt ut til FG 1.0000? Må eg tilsette noe før eg evt. tilsetter sukker her eller? Blir alltid FG 1.0000 på cideren dersom du ikkje stopper gjæringen? (Har kjøpt meg 0.4dl champagne flasker til dette formål)

Dersom OG blir for høy etter min smak (potensielt for høy alkohol prosent) hva gjøres då? Vanne ut saften med sterilt vann? Eller er det andre ting å gjøre?

Når det kommer til gjæringstemperatur med WLP775 så står det 18-20 grader trur eg. Holder meg på 18 grader da? Eller skal eg enda lavere? Tenker her på kommentar frå Gahr om å holde temp lav? Hvor lav?

Er det ellers noen tips til en nybegynner på cider?

Mvh Marius
 
Sist redigert:
Hei

Eg har tenkt meg også å prøve meg på cider av epler (med 10-20% pære). Cider det har eg aldri laga men har bestemt meg for å prøve å pasteurisere (var det ikkje varming til 80 grader). Når det kommer til gjæringen så gjærer den helt ut til FG 1.0000? Eg kommer til å bruke WLP775 english cider og gjærnæring (skal røres inn i eplene under pasteuriseringen?).

Det største problemet eg har er at eg ønsker å flaskekarbonere cideren etter endt gjæring. Men er det noe gjær igjen til å karbonere på flasker når den har gjæret helt ut til FG 1.0000? Må eg tilsette noe før eg evt. tilsetter sukker her eller? Blir alltid FG 1.0000 på cideren dersom du ikkje stopper gjæringen? (Har kjøpt meg 0.4dl champagne flasker til dette formål)

Dersom OG blir for høy etter min smak (potensielt for høy alkohol prosent) hva gjøres då? Vanne ut saften med sterilt vann? Eller er det andre ting å gjøre?

Når det kommer til gjæringstemperatur med WLP775 så står det 18-20 grader trur eg. Holder meg på 18 grader da? Eller skal eg enda lavere? Tenker her på kommentar frå Gahr om å holde temp lav? Hvor lav?

Er det ellers noen tips til en nybegynner på cider?

Mvh Marius
 
Når man har begrenset med epler fordi det er en kolonihage er det også en utfordring å se hva man kan få til med få trær... Derfor startet det som et prosjekt med halvråtten nedfallsfrukt som ble saftet for å sterilisere saften, gjerne tilsatt kanelstang, som deretter ble satt til gjæring ned champagnegjær for å få den tørr nok... Spesialgjær ble også importert fra Danmark... Etter et år på dunk pluss et halvt år på Corneliusfat begynner det ligne og smake som den reneste Calvados... Ifølge en pappa til en i klassen til guttungen, som jobber på Arcus ble cideren, krystallklar som den er, måkt til 15.03%... Slett ikke verst... Og siden har den stått og godgjært seg på fatet...
 
Nei. Vaske eplene før de kvernes/presses selvfølgelig. Viktig å bruke godt med gjær så det kommer fort i gang. Også viktig å ikke bruke dårlige epler. Råtne epler er no-no.
 
Ikkje nødvendig å skrelle epla. Oppkok ville eg ha unngått.

Du kan tilsette gjær utan varmebehandling, men for å pasteurisere eplejuicen kan du varme den til 80ºC. Ikkje mer. .

Hva galt skjer om.det koker? Det skjedde nemlig meg nå i kveld med en kjel på 9 liter.
Håper på kjapt svar da jeg er godt inn i prosessen her


Mvh
 
Hva galt skjer om.det koker? Det skjedde nemlig meg nå i kveld med en kjel på 9 liter.
Håper på kjapt svar da jeg er godt inn i prosessen her


Mvh
Her får andre svare bedre, men siden du trenger kjapt svar, så prøver eg meg.

Du koker bort/fordamper en del/noen aromastoffer.
Du får en steril juice, men kanskje med litt mindre frisk smak.
Ingenting farlig, men kanskje litt mindre utbytte smaksmessig.

Correct me if I'm wrong.
 
Jeg har nå 17 liter juice som kun fikk varmebehandling ca 80' i 20min, så om jeg fyller på med de 8 slik att totalen blir 25 liter kan vel ikke det bli så hakkandes gali ?
 
Sist redigert:
Her er en litt søkt sammenligning, men...
Tenk forskjellen på rå gulrot vs. aldente gulrot vs. kokt/bløt gulrot


Jeg åpna ei flaske på søndan, da hadde det stått 2 uker i romtemp. Må si jeg gleder meg til sommeren for den cidern hadde nå en tørrhet og sødme slik jeg hadde håpa på den sku bli. Å dette er min første cider bare så er sagt.
De skal få stå i romtemp noen uker til tenker jeg før jeg bærer dem ned i kjellern for overvintring ;)
 
Jeg kom over dette med Champagne gjær ei stund etter jeg hadde laga min. Kan hende jeg prøver en batch med det neste år.
 
Tilbake
Topp