Gjæringstid

Jeg satt en IPA til gjæring på torsdag, OG 1050. Idag (5 dager etter) målte jeg FG til 1012. Jeg har aldri før opplevd at gjæringstiden er så kort. Kan jeg flaske ølet allerede idag, eller bør jeg vente ytterligere noen dager?

WLP007 ble brukt direkte, altså uten noen form for gjærstarter.
 
Jeg ville definitivt latt ølet stå noen dager til, for å la gjæren få rydde skikkelig opp i smakene.
 
Greit å la gjæra få tid til å gjøre seg ferdig med å bryte ned diverse forbindelser den har produsert under gjæringen.  La det stå ca. et par uker før man flasker eller tar på fat er vel ganske vanlig (3-4 uker for lager).
 
Utrolig rask gjæring det her. Hvordan brygget du, var det et ølsett, partial eller all-grain? Du har tydeligvis gitt gjæren optimal temperatur for arbeidet, men det kunne vært spennende å høre hvordan du gikk fram.
 
Jeg var også overrakset over hvor raskt dette gikk. Du skal få hele historien :)

Jeg brukte 4,1 kg Harboe lys maltekstrakt og brukte humle og koketid og gjær tilsvarende Nøgne Ø - IPA hjemmebryggversjon, http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=977.new;topicseen#new. Ferdig volum i gjæringskaret er ca 19 liter.

Vørteren kjølte jeg ned til 22 grader og helte den fra gryte til BetterBottle via trakt. Vørteren luftet jeg i BetterBottle ved å vende og jigge gjæringskaret (noe som for øvrig var første gang jeg gjorde).

Gjæren, WLP007, var produsert i mars engang. Den stod i romtemp i tre timer før jeg pitchet den. Jeg brukte altså ikke gjærstarter. Vendte så igjen på gjæringskaret for å blande ut gjæren. Deretter gjæret det på 22 grader med håndkle rundt gjæringskaret for å forhindre lys. Etter fem dager (på tirsdag) var FG 1012.

Jeg tenker å la den stå til søndag for å la gjæren gjøre seg helt ferdig.
 
Hiver meg på her med en post om gjæringstid:

Tiden gikk litt for i ferien og dermed har en batch med Blonde blitt stående i 30 dager til gjæring.
Leser rundt at enkelte amerikanere gjerne lar batcvhen stå i 30 dager på primary, men syns det er litt vel lenge.
Tenkte å flaske denne i kveld, men lurer bare på hva jeg risikerer av avsmak el.l. som følge av så lang gjæringstid, hvis noen har noen erfaringer..
Pitched med Us-05 på ca 16 og har hatt stabil temp på 19-21 siden ca 5 dager etter pitch.

På forhånd takk!
 
anrande skrev:
Hiver meg på her med en post om gjæringstid:

Tiden gikk litt for i ferien og dermed har en batch med Blonde blitt stående i 30 dager til gjæring.
Leser rundt at enkelte amerikanere gjerne lar batcvhen stå i 30 dager på primary, men syns det er litt vel lenge.
Tenkte å flaske denne i kveld, men lurer bare på hva jeg risikerer av avsmak el.l. som følge av så lang gjæringstid, hvis noen har noen erfaringer..
Pitched med Us-05 på ca 16 og har hatt stabil temp på 19-21 siden ca 5 dager etter pitch.

På forhånd takk!

Jeg har latt to brygg stå ca 6 uker, og fant ingen feilsmaker med det. Ene gangen var det noe astringens, men det kom ikke av for lang gjæring.

Autolyse er ingenting å bekymre seg over iom at du er på et hjemmebrygger-stadie og trykket fra vørteren er ikke like stort i en dunk som det er med flere tusen liter i koniske gjærtanker.
 
Jeg satte en dobbel IPA med OG 1.092, denne gjæret ned til 1.007 i løpet av 5 dager. Her ristet jeg bare inn oksygen og helte gjæren fra rørene uten starter. Dette var også første gangen jeg brukte fersk gjær. Ble helt satt ut jeg  ;D 3 rør på 15 liter vørter.

Ølet stod alikevel 14 dager før jeg flasket, da jeg flaket hadde jeg oppi 1 gram rehydrert nottingham sammen med sukkerlaken og dette var karbonert på under 2 uker. Scmaker goooodt  :)
Hadde kanskje flaks, men ingen usmaker e.l. Nå skal jeg alikevel ordne meg gjærinsskap da jeg har bestil en stc-1000 og så kommer jeg til å handle inn magnetrører og utstyr for å få mer oksygen i vørter da jeg vi prøve meg på lagerøl og en frisk saison etterhvert.
 
Satte en amber 2/7 (1.060)
Målte til 1.018 9/7.
Den kommer til å bli stående til jeg er tilbake fra ferie om knappe to uker.
Har fjernstyrt en kompis til å cold crashe den slik at den nå jobber seg ned mot 2 grader.
Sover godt.
 
Tilbake
Topp