Bryggertabber

Ølbrygging.no selger castle malt. Min ferskeste porter er brygga med det, og det virker som bra saker.

Jeg fant ikke pale basismalt fra Castle der. Men det er ikke så farlig; jeg er godt fornøyd med den Vestkysten jeg får med Simpsonsmalt, som jeg får tak i på Strømmen.

Ølbrygging har ellers Weyermann, og det har de på Strømmen, også.
 
Tja, er det bryggetabbe?? Jeg mener det. Tømte CO2 fatet mitt i kjelleren natt til i går under forsøk på fatkarbonering. Hadde slurvet med lokket på Cornelius
 
Du trenger nærmere 10% konsentrasjon før det blir en akutt fare. 1kg CO2 er vel ca 550 liter, så man trenger store tanker og små rom, kombinert med dårlig ventilasjon før lekkasjer er helseskadelige. En vanlig 4kg-flaske ville gitt ca 10% konsentrasjon på 22 kubikkmeter, eller rom på 3x3 med vanlig takhøyde, gitt at dette var gasstett.

Har sett en del være skeptisk til CO2, virker som de blander med CO som er dødelig allerede ved 700ppm (CO2 er helseskadelig ved 700.000ppm)
 
Sist redigert:
Du trenger nærmere 10% konsentrasjon før det blir en akutt fare. 1kg CO2 er vel ca 550 liter, så man trenger store tanker og små rom, kombinert med dårlig ventilasjon før lekkasjer er helseskadelige. En vanlig 4kg-flaske ville gitt ca 10% konsentrasjon på 22 kubikkmeter, eller rom på 3x3 med vanlig takhøyde, gitt at dette var gasstett.

Har sett en del være skeptisk til CO2, virker som de blander med CO som er dødelig allerede ved 700ppm (CO2 er helseskadelig ved 700.000ppm)
Har aldri trodd det var fare. Da hadde jeg ikke hatt CO2 tank i det hele tatt om jeg var bekymret.
 
Har aldri trodd det var fare. Da hadde jeg ikke hatt CO2 tank i det hele tatt om jeg var bekymret.

Nei, tenkte mer på jeg har sett det bli påpekt at det er farlig på forumet her. Har f.eks sett noen ha varsling ved 1000ppm (som er maks anbefalte mengde for lengre opphold på f.eks kontor. Altså varsling ved co2 et par personer kan puste ut selv..
 
Kanskje ikke akkurat en bryggetabbe, men heller en gjæringstabbe. Hadde ikke skrudd til kranen skikkelig, så den lakk akkurat litt for mye. Fant en lang hanske, dynket den godt i starsan, og skrudde til. Får håpe jeg ikke har infisert ølet
 
Valgte å stikke om gjæringskaret idag, og heldigvis for det. Begynte å lekke litt mer når jeg begynte, men fikk da reddet 18 av 20 liter, selv om det var litt gjær på bunnen.. så ikke fullt 20 liter.

Men ser nå hva som var problemet med kranen, så når jeg strammet den, så stoppet jeg sikkert en veldig liten lekkaskje, men den hadde nok blitt veldig mye verre, veldig plutselig :p
 

Vedlegg

  • 2019-11-02 09.05.01.jpg
    2019-11-02 09.05.01.jpg
    196,3 KB · Sett: 98
Valgte å stikke om gjæringskaret idag, og heldigvis for det. Begynte å lekke litt mer når jeg begynte, men fikk da reddet 18 av 20 liter, selv om det var litt gjær på bunnen.. så ikke fullt 20 liter.

Men ser nå hva som var problemet med kranen, så når jeg strammet den, så stoppet jeg sikkert en veldig liten lekkaskje, men den hadde nok blitt veldig mye verre, veldig plutselig :p

Klassisk. Du var tross alt heldig:)!
 
Valgte å stikke om gjæringskaret idag, og heldigvis for det. Begynte å lekke litt mer når jeg begynte, men fikk da reddet 18 av 20 liter, selv om det var litt gjær på bunnen.. så ikke fullt 20 liter.

Men ser nå hva som var problemet med kranen, så når jeg strammet den, så stoppet jeg sikkert en veldig liten lekkaskje, men den hadde nok blitt veldig mye verre, veldig plutselig :p
Auda!
Du var heldig. Jeg mistet 25liter... -Brudd samme plass.
Nå er jeg helt nazi i kontrollen av disse kranene. Også på renhold.
 
Auda!
Du var heldig. Jeg mistet 25liter... -Brudd samme plass.
Nå er jeg helt nazi i kontrollen av disse kranene. Også på renhold.

Ja, blir nok å sjekke over litt mer før neste brygg.
Eneste jeg er bekymra for nå, er om ølet blir oksidert. Er jo en del humle i den. Tiden vil vise om jeg var heldig der og.
 
Brygget en singelhop pale ale med amarillo. Glemte å justere for høyere alfasyre. 5 i oppskriften vs 8,9 i den jeg brukte. Skulle havne på rundt 40 ibu. Nå er den rundt 70. Oppdaget tabben etter halvtimes kok og prøvde å fiske ut endel humle via et humlefilter. Fikk ut endel, men det er for bittert. Ligger an til å brygge en batch til uten bitterhumle og blande.
 
Brygget en singelhop pale ale med amarillo. Glemte å justere for høyere alfasyre. 5 i oppskriften vs 8,9 i den jeg brukte. Skulle havne på rundt 40 ibu. Nå er den rundt 70. Oppdaget tabben etter halvtimes kok og prøvde å fiske ut endel humle via et humlefilter. Fikk ut endel, men det er for bittert. Ligger an til å brygge en batch til uten bitterhumle og blande.
Hva var OG på den?
 
Kan du ikke bare kalle det en IPA
kjør på med litt mer tørrhumle
Jo kanskje. Men burde kanskje hatt en noe høyere OG da. Denne er på 1,050. Han som var med på denne er ikke så glad i IPA. Har nå brygget 60 liter til med kun en humletilsetning på 5 min. Da blir det blanding.
 
Tilbake
Topp