Karbonering på fat, overkarbonering?

Skulle sjekke ølet idag (første batch på fat), denne har stått en uke på karbonering (1.1 bar på 7.5 grader) dette er en juleøl.
Får bare skum når jeg tar en prøve, men det er lite futt i selve ølet?
83734ab39d44e5d3b1466d5633b0f88b.jpg


Sent from my SM-G970F using Tapatalk
 
Det er nok ikke overkarbonert, da måtte du ha hatt høyere trykk. Om det er overkarbonert, så er det i så fall som en følge av fortsatt gjæring.
Det er vanlig med skumproblemer i begynnelsen når man lager seg kegerator, helt til man finner sweet-spot mellom alle parameterene, slik som slangelengde og tykkelse, serveringstrykk, temeratur osv. Da blir det mye skum og flatt øl, slik du beskriver.
 
Shit.. Ja da ble vel ikke dette så enkelt som jeg hadde håpt. Hvor mange batcher gikk i vasken for din del før du fant "sweet spot"?

Jeg kjøpte co2 kit med slanger og fat, har kjøleskap med temperaturkontroll og den har vært stabil. Samme med trykk fra co2 til fat som målt ut fra kalkulator på nett

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
 
Shit.. Ja da ble vel ikke dette så enkelt som jeg hadde håpt. Hvor mange batcher gikk i vasken for din del før du fant "sweet spot"?

Jeg kjøpte co2 kit med slanger og fat, har kjøleskap med temperaturkontroll og den har vært stabil. Samme med trykk fra co2 til fat som målt ut fra kalkulator på nett

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
Det trenger ikke gå noen batcher i vasken. Ølet er jo fint, antakelig, bare få skikk på tappelinjene dine.
 
Hvis du har piknikkran som meg, så hjelper det å knipe helt sammen med en gang i krana. Det hjelper også å ha veldig helning på glasset, og tuten på krana helt ned mot glasset. Det vil også gjerne skumme litt ekstra de første tapningene, da du gjerne får med noe bunnfall fra fatet. Prøv også å gå ned på tappetrykket ved å flushe ut CO2 i headspace fra fatet og justere trykket til 0,5-0,7 bar.
 
Shit.. Ja da ble vel ikke dette så enkelt som jeg hadde håpt. Hvor mange batcher gikk i vasken for din del før du fant "sweet spot"?

Hos meg fikk jeg liten glede av den første batchen, på grunn av skumproblemer. Man må regne med litt eksperiementering. Jeg brukte først tynne slanger, men gikk over til tykke på 2-2.5 meters lengde. Nå tapper jeg en halvliter på noe slikt som syv til ti sekunder, fin futt i ølet og passelig med skum, rundt 5 grader i kjøleskapet og 1 bar trykk på de fleste øl.

Des kaldere temperatur, des mindre skum, men også mindre smak. Det oppstår mer skum når kaldt øl fra linjene møter krana, som er i romtemperatur. Tapping nr. 2 gir mindre skum ettersom krana har blitt kjølt ned av første tapping, særlig om sommeren. 1 bar, eller rett under, er passelig for en hel mengde øltyper. Med lite trykk er det større sjans for lekkasje fra kranene, særlig mot slutten av fatet når pakningene ikke er like rene. De bruker trykk til å holde tett.

Som nevnt over vil et bilde antagelig hjelpe på mer konsise forslag, dette er bare generelle observasjoner fra mitt eget system.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp