Temperatur

Hei, sliter med at temperaturen der jeg skal la gjæringen foregå er for høy.
Noen som har noen tips om hvordan jeg kan senke temperaturen i et rom med 2-3 grader?
 
Det jeg gjør er å ha en jakke rundt gjæringsbøtten for å isolere litt og sette 1 til 2 frosne store brusflaskker med vann under jakken. Jeg skifter ut flaskene 1 til 2 ganger for dagen. Dette tar fint ned temperaturen noen grader i vørtern som står til gjæring..
 
mitt problem er at jeg skal være borte noen uker....så den blir stående alene....så får ikke skifta flasker!
 
Skal du dra med en gang du setter ølet? Det er viktigest å holde korekt temperatur i starten av gjæringen. Om den stiger litt senere vil ikke bety så mye.
 
Hva med å surre en hageslange et par ganger rundt bøtta, og skru på krana så det renner litt forsiktig? Har du mulighet til å la det stå i et badekar, evt ved et sluk,trenger du ikke bekymre deg over evt lekkasjer..
 
Jeg har tidvis samme problem, men mener å ha registrert at temperaturen under gjæring har steget mindre når jeg har brygget små batcher. Så en mulig (om enn litt klønete) løsning kan være enten å brygge mindre volum eller å dele et brygg opp på to gjæringskar.
 
Et triks du kan forsøke er å legge noe tøy, for eksempel en T-trøye over ballongen. Den må være våt, det oppnår du ved å fukte den før du legger den på, og så må den ene enden nå ned i vann. Da vil den fungere som en veke og trekke opp vann, som så fordamper.

Sett den i badekaret med litt vann i så har du forsyning mens du er borte.
 
Har verken vann eller badekar på dette rommet som jeg bruker....er en bod, å det er rett å slett det eneste rommet jeg kan bruke til lagring.....
 
toters86 skrev:
Har verken vann eller badeka r på dette rommet som jeg bruker....er en bod, å det er rett å slett det eneste rommet jeg kan bruke til lagring.....
Det problemet er du ikke alene om... Sliter selv med å brygge(gjære) i leilighet om sommeren  :graate:  Et kjøleskap/fryser tar mye plass og har en relativt lav WAF
 
Hvis du har en hageslange kan du jo surre denne rundt gjæringskaret og sende kaldtvann gjennom noen ganger pr. dag for å unngå at temperaturen stiger for mye. Hageslange har ikke like god varmeledningsevne som feks. kobber, men så koster den en brøkdel av det kobber koster.

Edit: Det er nok lurt å ha et termometer som ligger inntil dunken, isolert fra omgivelsene. Da har du litt kontroll på temperaturen i gjæringskaret, og hvis du skal kjøle ølet ned er det nok lurt å ikke bråkjøle flere grader i slengen :)
 
Har faktisk et ekstra kjøleskap i boden, men det er nok for kaldt....noen som vet hvordan jeg kan regulere tempen der?
Vet det finnes termostat som man plugger i stikkontakten, men hvor får man tak i slike? Hva heter dem osv osv?
 
Men hvordan kobles denne, er usedvanli lite praktisk av meg, så kobling av ledninger å slike ting er ikke helt for meg.....:p
 
toters86 skrev:
Men hvordan kobles denne, er usedvanli lite praktisk av meg, så kobling av ledninger å slike ting er ikke helt for meg.....:p
Hvis du søker litt rundt finner du nok ut hvor du kan kjøpe en UT200. Den er plug and play.
 
Har søkt litt rundt men finner ikke( er sikkert bare jeg som er veldi dåli å lete)......
Får man bestilt i norge?
 
Bygging.no har, men dei er dyre. Conrad.de har rimelegare, og du får rabatt om du tingar tre...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Den siste der skjønte æ ikke helt. Du har den koblet til en vifteovn, som styrer temperaturen i rommet, men du har føleren inne i kjøleskapet?
 
Tilbake
Topp