Gjæringstemperatur lager

SveinB

Norbrygg-medlem
Jeg planlegger en bøhmerpils, og har kikket på anbefalt gjæringstemperatur. Det står det 21 dager på 8-10 grader, og det «anbefales å øke temperaturen til 16-18 grader den siste uken». Betyr det, i klarere tekst,

8-10 grader i 14 dager, og
16-18 grader i 7 dager?

Deretter er det vel lurt med en cold-crash? Hvor kald bør denne være, og hvor lenge bør den vare?

Mvh
Sveinb
 
Jeg planlegger en bøhmerpils, og har kikket på anbefalt gjæringstemperatur. Det står det 21 dager på 8-10 grader, og det «anbefales å øke temperaturen til 16-18 grader den siste uken». Betyr det, i klarere tekst,

8-10 grader i 14 dager, og
16-18 grader i 7 dager?

Deretter er det vel lurt med en cold-crash? Hvor kald bør denne være, og hvor lenge bør den vare?

Mvh
Sveinb

Ikke se deg blind på slike tidsangivelser. Du kan godt følge det skjemaet der, men du trenger ikke å vente så lenge som 14 dager. Alternativ: Sett opp temperaturen - gradvis over et døgn - når gjæringa er gått ca. 3/4 av veien ned til forventa FG. Det vil si at du starter hevinga når du er på 1.020 hvis du starter på 1.050 og venter å ende på 1,010. Så lar du den stå der til gjæringsprosessse er ferdig, dvs. til FG er nådd + et par dager, for sikkerhets skyld.

Så kan du eventuelt cold crashe etter det.
 
Hvilken gjær har du planer om å bruke da? Noen lager mindre diacetyl enn andre. Og det er ikke egentlig en fasit med temperaturer på en lager, det spørs jo på gjærtypen.
 
Jeg planlegger en bøhmerpils, og har kikket på anbefalt gjæringstemperatur. Det står det 21 dager på 8-10 grader, og det «anbefales å øke temperaturen til 16-18 grader den siste uken». Betyr det, i klarere tekst,

8-10 grader i 14 dager, og
16-18 grader i 7 dager?

Deretter er det vel lurt med en cold-crash? Hvor kald bør denne være, og hvor lenge bør den vare?

Mvh
Sveinb
Det høres veldig greit ut. Ville allikevel ikke gått under 10 grader. Det krever enormt mye gjær pga. at stoffskiftet går i krabbegir på så lave temperaturer. Bruk minst 4 pakker tørrgjær eller tilsvarende ved 10 grader. (Om det er en standardbatch på 20-25 liter.)
 
Sist redigert:
Gjæren er 2 pk Saflager W-34/70. Det er første gangen jeg brygger med temperaturkontroll på kjøleskap, så dette er spennende! Spannet står nå i kjøleskapet, og jeg har øynene klisteret på temperaturmåler. Jeg får måle utviklingen, og øke temperatur gradvis underveis slik dere forslår. Spennende tider: første pils brygget på «skikkelig vis»!
Takk for gode råd og tips!
 
Gjæren er 2 pk Saflager W-34/70. Det er første gangen jeg brygger med temperaturkontroll på kjøleskap, så dette er spennende! Spannet står nå i kjøleskapet, og jeg har øynene klisteret på temperaturmåler. Jeg får måle utviklingen, og øke temperatur gradvis underveis slik dere forslår. Spennende tider: første pils brygget på «skikkelig vis»!
Takk for gode råd og tips!

Da håper jeg det var en 10-12 liters batch, ellers har du for lite gjær...
 
Jeg brygger et sett fra Vestbrygg, med temperaturangivelser slik jeg skrev, og med 2 gjærposer i pakken. Jeg følger mao oppskriften. Dette med gjærmenge er et dunkelt tema for meg - hvordan gjør du beregningen som tilsier at jeg har for lite gjær? Er takknemlig for kunnskap her!!
 
Legg i inn OG, antall liter til gjæring og pitch rate på 1,5 i denne kalkulatoren:

Yeast Pitch Rate and Starter Calculator - Brewer's Friend

hver pakke gjær er garantert å inneholde minst 70 milliard celler per pakke men inneholder nok mer, de fleste regner med 100-110 milliard celler per pakke. Se nå hvor mange pakker som du burde bruke. Ikke din feil men de som lager ølsettene som sparer penger og leverer for lite gjær. Derfor det ofte er lurt å lage starter for lager da de trenger dobbelt så mye gjær iforhold til ales og dette blir fort en stor kost å handle vs å dyrke fram selv
 
Det går nok fint, bare lenger lag-fase på gjæren ved underpitch, og en ørliten sjanse for at det krever litt lenger lagring før det er drikkeklart (relativt begrep). Ville ha satt temperaturkontrolleren til 12C, latt det stige naturlig til den temp og holdt ølet der i 4-5 dager, før jeg ville økt temperaturen en grad annenhver dag til du var på 16C. Med mindre gjær må du egentlig opp litt i temperatur.
 
Støtter forslaget til @Steinar Huneide . w-34/70 er ganske temperaturtolerant, og når du har underpitcha, mener jeg du kommer best ut av det ved å la ølet gjære på litt høyere temperatur.
 
Det er dessverre gjennomgående at lager-ølsett selges med for lite gjær. Bryggselv legger ved 3 pakker tørrgjær på de fleste lager-settene sine, men selv det er i underkant. De andre butikkene har 2 som standard, såvidt jeg kan se. Heldigvis spanderer de stort sett to pakker også på ale-settene, og det er som regel innafor.
 
Jeg kjører ofte Narziss anbefaling

Pitch i gjæren på 8 grader og la den øke av seg selv til 9 grader.

Hold på 9 grader til en er 3/4 utgjæret økt så med 3 grader altså til 12 og la det bli ferdig der.

Men ved bruk av W34/70 i den mengden du har ville jeg heller kjørt Fermentis anbefaling som er start på 12 grader, la stå 4 dager og øk til 14 grader, da klarer du deg med den mengden gjær. Jeg har testet dette og en får meget bra øl utav det.

Så har du en "hurtig" metode med flere trinn beskrevet på hjemmesiden til bryggselv som jeg har kjørt flere ganger med stor suksess, men den er også gjær intensiv.

Til slutt dersom du bruker fersk gjær eller tørrgjær med starter, husk å kjør starteren på den laveste gjæringstemperaturen, ikke i romtemperatur. Da promoterer man og klargjør man gjæren for å kunne jobbe i den temperaturen. Dette er logisk men det er ofte ikke beskrevet og mange gjør det ikke slik. Uansett da får man også tro det eller ei redusert risiko for usmaker.
 
Til slutt dersom du bruker fersk gjær eller tørrgjær med starter, husk å kjør starteren på den laveste gjæringstemperaturen, ikke i romtemperatur. Da promoterer man og klargjør man gjæren for å kunne jobbe i den temperaturen. Dette er logisk men det er ofte ikke beskrevet og mange gjør det ikke slik. Uansett da får man også tro det eller ei redusert risiko for usmaker.
Det klarer jeg ikke å tro. Kan du forklare?
 
Det trenger jeg heldigvis ikke for det har allerede John Palmer gjort

Yeast Starters and Diacetyl Rests - How to Brew
Jeg får se om jeg gidder å slå opp i Yeast, men inntil videre kjører jeg fortsatt starterene mine på romtemperatur.

Fant dette fra mr malty:
Keep starters between 65°F (18°C) and 75°F (24°C). A temperature around the low 70s (72°F, 22°C) strikes the best balance for the propagation of yeasts. Lager yeast starters can be kept a few degrees cooler and ale yeasts can be kept a few degrees warmer, but this temperature strikes a good balance of yeast health and efficient propagation for both types of yeast.
Mrmalty.com
 
Sist redigert:
Det trenger jeg heldigvis ikke for det har allerede John Palmer gjort

Yeast Starters and Diacetyl Rests - How to Brew
De fleste som lager startere gjør det nok i romtemperatur, og kjøler ned i kjøleskap. Da vil gjæren våkne i et “relativt” varmt miljø på ca 10 grader når den pitches. Tviler på at den da vil huske at den ble dyrket opp i romtemperatur. I følge den samme Palmer er temperaturøkninger helt OK, det er temperatursenkninger som er problematisk.
 
Ok litt logikk og ikke minst tror ikke John Palmer rote.

Logikk: trener idrettsutøvere ved 1 moh og konkurrerer i 3000 moh? Nei selvsagt gjør de slett ikke det. Hvis gjæren får starte i temperaturen den skal jobbe er det logisk at den antakeligvis fungerer bedre. Den er formert og startet likt. Dersom en tar en lager gjær starter og gjærer den varmere vil det promotere celler som trives best i varmere temperatur, og gjær som trives i lavere vil ikke formere seg like mye. Gjør en det nok ganger får en endret stammen egenskaper. Ikke nok til 1 gjærstarter gjør det selvsagt. Det er jo en reduksjon i temperatur å gjøre dette. Det å kjøre varm starter er jo lignende noen gjør med å pitche varmt med mindre og kjøle ned.

Slik kjører jeg det fordi John anbefaler det, og jeg ser det er mye fortere liv i Gjæringskar enn om jeg ikke gjør det, samt diacetyl tester viser jeg har mindre diacetyl og trenger mye lavere grad av diacetyl-rest, derfor velger jeg å støtte meg til Johns anbefaling.

Om andre velger å ikke gjøre det, ikke tro på det så er det opp til hver enkelte. Det fungerer sikkert fint å ikke gjøre det. Noen pitcher varmt og kjøler som de mener er perfekt, noen gjærer W34/70 i 19 grader eller varmere og mener det er umulig å kjenne forskjell. Det er mange måter å komme frem.
 
Ok litt logikk og ikke minst tror ikke John Palmer rote.

Logikk: trener idrettsutøvere ved 1 moh og konkurrerer i 3000 moh? Nei selvsagt gjør de slett ikke det. Hvis gjæren får starte i temperaturen den skal jobbe er det logisk at den antakeligvis fungerer bedre. Den er formert og startet likt. Dersom en tar en lager gjær starter og gjærer den varmere vil det promotere celler som trives best i varmere temperatur, og gjær som trives i lavere vil ikke formere seg like mye. Gjør en det nok ganger får en endret stammen egenskaper. Ikke nok til 1 gjærstarter gjør det selvsagt. Det er jo en reduksjon i temperatur å gjøre dette. Det å kjøre varm starter er jo lignende noen gjør med å pitche varmt med mindre og kjøle ned.

Slik kjører jeg det fordi John anbefaler det, og jeg ser det er mye fortere liv i Gjæringskar enn om jeg ikke gjør det, samt diacetyl tester viser jeg har mindre diacetyl og trenger mye lavere grad av diacetyl-rest, derfor velger jeg å støtte meg til Johns anbefaling.

Om andre velger å ikke gjøre det, ikke tro på det så er det opp til hver enkelte. Det fungerer sikkert fint å ikke gjøre det. Noen pitcher varmt og kjøler som de mener er perfekt, noen gjærer W34/70 i 19 grader eller varmere og mener det er umulig å kjenne forskjell. Det er mange måter å komme frem.
Er det viktig at idrettsutøverne er født i 3000 m.o.h.? Gjærstartere er ikke trening, det er avl, og jeg tror ikke du driver seleksjon på temperaturtoleranse i starteren din på romtemperatur. Formering går saktere ved lavere temperatur, men det er ikke andre celler som deler seg.
 
Jeg synes det høres logisk ut og gjøre starter-miljøet mest mulig likt det miljøet som det skal jobbes i senere. Også tenker jeg at man havner litt bakpå om man skal måtte argumentere her inne for hvorfor man følger anbefalingene til Mr Palmer, på dette. Han er jo en anerkjent kilde, for å si det slik.
 
Jeg synes det høres logisk ut og gjøre starter-miljøet mest mulig likt det miljøet som det skal jobbes i senere. Også tenker jeg at man havner litt bakpå om man skal måtte argumentere her inne for hvorfor man følger anbefalingene til Mr Palmer, på dette. Han er jo en anerkjent kilde, for å si det slik.
Tja, når mr Palmer er direkte uenig med mr White (kilde: Yeast, 2010, s 298 min ebok) syns jeg ihvertfall mr Palmer burde forklare hvorfor man skal gjøre det sånn. White skriver omtrent det samme som i sitatet jeg tok med ovafor, ca 22 grader er et godt kompromiss mellom gjærhelse og effektivitet for både ale- og lagergjær. Lav temperatur gir treig og dårlig vekst og anbefales unngått.
 
Tilbake
Topp