Flasken skummer over.

Etter så mye jobb, hadde vel også jeg kastet gjæren. Det er jo også gøyalt å prøve nye typer. Tester nå ut WLP028 - Edinburgh Scottish Ale Yeast. Kommer du innom Oslo, så får du med deg den og andre husgjærer :)
Ser man veldig lyst på ting, bør du også kunne hanke inn noen poeng hos kona :)
Ja neste gang jeg er i Oslo, he he.
Blir nok en stund til. Guttungen er jo innom av og til, men blir ikke det samme om han hentet det.
 
Ja neste gang jeg er i Oslo, he he.
Blir nok en stund til. Guttungen er jo innom av og til, men blir ikke det samme om han hentet det.
Åpnet forresten Brooklyn lager versjon 3 nå. Ingen skum. Uklar, men god på smak. Litt for syrlig. Får justere på versjon 4. Den ble gjæret uten slurry. Nok en grunn til å hive gjæren jeg vasket.
 
Når jeg var fersk brygger hadde jeg et par batcher med kraftige geysir-infeksjoner. Når jeg da jekket korken kom innholdet fossende ut med en gang. Det som var igjen i flasken smakte syrlig, beskt og var totalt udrikkelig. Etter dette har jeg hatt ca 30 batcher uten noen problemer med infeksjon. Men på mine 3 siste batcher har jeg fått en tilsvarende infeksjon som beskrevet i denne tråden. Når jeg jekker korken bygger det seg sakte opp et skumlag i flaskehalsen før skummet sakte begynner å renne ut mer og mer. Jeg kan da se bunnfallet stige i flasken og blande seg med ølet og skape uklarhet og usmak. Det merkelige er at ølet smaker slik det skal og er overhodet ikke er overkarbonert når det kommer raskt i glasset.

Jeg er veldig nøye med hygiene så om noen vet hva kilden til denne merkelige infeksjonen er hadde jeg blitt meget glad. Har fått samme infeksjon til tross for mye nytt utstyr(gjæringskar/hevert/slanger/tappestang) som jeg mistenkte var infeksjonskilden. Begynner nesten å mistenke star san flasken min. Den er 5-6 år nå, men skal vel være like god?
Kjemi er fersk vare. 5-6 år e alt for gammelt. Bare å kaste å kjøpe nytt
 
Kjemi er fersk vare. 5-6 år e alt for gammelt. Bare å kaste å kjøpe nytt
Ja, jeg vet det er pedanteri, men det er en (av ukjente grunner) kjepphest for meg: Alt er kjemi! Med minde man regner med "åndelige dimensjoner", så er alt kjemikalier. (Forsøk på selvransakelse:Tror mitt engasjement for dette er alternativbransjens utrolige dårlige preseisjonsnivå (kjemiske stoffer er farlige etc) og at media i stor grad følger denne diskursen). Nok om det.
 
Kan det være at det ikke er kjemikaliene vi bruker i seg sjøl, men at det kan utvikle seg en viss toleranse mot dem. Det er i alle fall et vanlig råd å kjøre med klorin etter å ha brukt StarSan (=fosforsyre) lenge.

Infeksjonen vi snakker om, er så vidt jeg kan forstå en variant av ølgjær, diastaticus, som eter også de tyngre sukkerartene, slik at ølet fortsetter å gjære sakte på flaske. Det tar tid før det blir udrikkelig, men jeg begynner å kjenne litt for godt en spesiell smak som etter hvert tar over ølet. Men drikker man det opp før det har gått for lang tid, blir det aldri helt galt. Beskrivelsen til @Humlepungen er god.
 
Ja kjekt med en unnskyldning for å ta en øl. He he. Har ikke mange flaskene igjenn nå.
 
...Infeksjonen vi snakker om, er så vidt jeg kan forstå en variant av ølgjær, diastaticus, som eter også de tyngre sukkerartene, slik at ølet fortsetter å gjære sakte på flaske. Det tar tid før det blir udrikkelig

Jeg har slitt med geysirer på mine tre siste brygg, og som du skriver tar det lang tid før det oppstår - type mange måneder. Det som er sammenfallende er at jeg på disse tre bryggene karbonerte med sukkerbiter, samtidig mistenker jeg at akkurat det er tilfeldig. Kan jeg ha et problem med flaskefylleren eller noen slangen?
 
Jeg har slitt med geysirer på mine tre siste brygg, og som du skriver tar det lang tid før det oppstår - type mange måneder. Det som er sammenfallende er at jeg på disse tre bryggene karbonerte med sukkerbiter, samtidig mistenker jeg at akkurat det er tilfeldig. Kan jeg ha et problem med flaskefylleren eller noen slangen?

Sukkerbitene kan godt være kilden. Jeg har hørt om et tilfelle der de var kilde til infeksjon. Men vanlig er det ikke. Om du ikke har plukket fra hverandre tappestaven, er det mest sannsynlig at det er den. En slange som ikke blir godt skylt/vasket med en gang den er brukt, er også skummel.
 
Tilbake
Topp