For kaldt i rommet. Hjelp!

Hei.
At det sluttet plutselig å gjære i dunken etter et døgn. Kan det være at det har stått for kaldt tro?
Smarte meg har klart å sette det på gulvet innpå kjøkken. Der var det visst ikke mere en 17-18 grader. Er det for sent å flytte det til feks bad, hvor jeg vet det er 20-22 grader i rommet?
Har jeg klart å ødelegge brygget, for at det har stått for kaldt dem 5 første dagene? Eller vil gjæringen starte igjen, hvis den får riktig temp på seg tro?
 
Hvis brygget har stått i over fem dager, er det ikke så rart om gjæringen har roet seg ned. Mulig at du med "gjæring" tenker aktivitet i gjærlåsen, og den er størst fra dag 1-3 vanligvis. Hvilket brygg er det snakk om? Gjæringstemperatur er avhengig av type brygg(øl). Noen skal gjære på høyere temperatur enn andre.
 
Hei
Hadde egentlig slått meg til ro, med at det gjæret selv om det ikke var aktivitet i gjærlås. Weissbier ble satt på dunk ca kl.02 natt til Lørdag. Halve Lørdagen var det kjempe aktivitet i gjærlås, men så plutselig brå sluttet det. Dunken står på kjøkkengulvet, som det er ca 20 grader i rommet. I dag så gikk jeg på kjøkkenet uten sokker på beina, så merket jeg at det er jo ganske så kaldt på gulvet der, hvor dunken står. Da slo det meg, at det kanskje var derfor alt bare bråstoppet, at det ble for kaldt i gjæringskaret. Det står jo at det skal gjæres på 20 grader.
Har nå satt dunken på en kasse innpå badet, hvor jeg vet temp er jevn hele døgnet.

Leste meg også frem til her inne, at en ikke skal åpne lokket på dunken under gjæringen, og det er ikke tappekran på dette. Så sliter med å få målt :)

Her er det ikke snakk om at det roet seg ned, men har ikke sett noe aktivitet i det hele tatt siden Lørdag.
 
Sist redigert:
Det er ingen fare med å åpne lokket på dunken for å måle SG, så lenge du ikke mister noe udesinfisert oppi dunken :)
Bare vær litt forsiktig, og skyll oechslevekta i starsan-mix før du senker den forsiktig ned i brygget for å måle (refraktometeret vil ikke gi deg riktige verdier når det er alkohol i brygget)
 
Hei
Da gjorde jeg målinger av mitt første brygg "Weissbier" OG var på 1.047 og SG 1.019
Jeg tok også et bilde av "satsen" for det smakte slik :) Mitt brygg etter 5 dager.jpg

Kan dere fortelle meg om dette ser greit ut?
 
Ser helt supert ut.
Lav temp i starten er også fint, 17 grader er konge på hveteøll. Helt naturlig at det roer seg etter stormgjæring (smak på ordet).
Og ikke nok med det: veldig fint å øke temp etter stormgjæring.
Mao: du har gjort alt riktig her. Stå på.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Sprutet utblandet starsan som jeg har på ei flaske på røret som jeg puttet i dunken. Håper det ikke ødelegger noe med det. Samt jeg smakte på det fra røret. Håper jeg ikke blir dårlig av det :p
 
Hei! Jeg skal brygge for første gang på tirsdagen. Men rommet i seg selv er 20 grader. Men jeg merker at gulvet er kaldt. Hva bør jeg gjøre her? Siden jeg får ikke målt grader på gulvet. Kan jeg sette gjæringskaret ved sidna varmeovnen på 20 grader? Skal Brygge Mangrove Jack's IPA ekstraktsett, kan man evt legge avis papir under gjæringskaret? Håper på gode råd og tips før tirsdagen.
 
Hei! Jeg skal brygge for første gang på tirsdagen. Men rommet i seg selv er 20 grader. Men jeg merker at gulvet er kaldt. Hva bør jeg gjøre her? Siden jeg får ikke målt grader på gulvet. Kan jeg sette gjæringskaret ved sidna varmeovnen på 20 grader? Skal Brygge Mangrove Jack's IPA ekstraktsett, kan man evt legge avis papir under gjæringskaret? Håper på gode råd og tips før tirsdagen.
Sett karet på noe som hever det over gulvet, stol, krakk, isopor? Gjerne så nærme temperaturmåleren som mulig, men ikke i nærheten av ovnen. I tillegg er det greit å legge seg på rundt 16 grader siden gjæringa vil produsere sin egen varme, etter en uke kan du øke til 18-20 i rommet :)
 
Sett karet på noe som hever det over gulvet, stol, krakk, isopor? Gjerne så nærme temperaturmåleren som mulig, men ikke i nærheten av ovnen. I tillegg er det greit å legge seg på rundt 16 grader siden gjæringa vil produsere sin egen varme, etter en uke kan du øke til 18-20 i rommet :)

Hei! Okey. Da skal jeg prøve og sette gjæringskaret på en stol, krakk eller isopor eller noe sånn at jeg får gjæringskaret litt opp i høyden. Du nevner noe med temperaturmåleren skal jeg evt sette temperaturmåleren oppe på gjæringskaret? Så det du sier er at jeg skal sette varmeovnen på 16 grader? Også blir det jevn temperatur siden gjæringa vil produsere sin egen varme? Og etter en uke så setter jeg varmeovnen på 18 - 20 grader? Kan jeg bruke det gjæret som følger med det kittet? Noen som skriver at man bør kjøpe et annet gjær siden det tåler mere varme forskjell. Blir litt forvirret. Hehe. Håper på et fornuftig svar.
 
Hei! Okey. Da skal jeg prøve og sette gjæringskaret på en stol, krakk eller isopor eller noe sånn at jeg får gjæringskaret litt opp i høyden. Du nevner noe med temperaturmåleren skal jeg evt sette temperaturmåleren oppe på gjæringskaret? Så det du sier er at jeg skal sette varmeovnen på 16 grader? Også blir det jevn temperatur siden gjæringa vil produsere sin egen varme? Og etter en uke så setter jeg varmeovnen på 18 - 20 grader? Kan jeg bruke det gjæret som følger med det kittet? Noen som skriver at man bør kjøpe et annet gjær siden det tåler mere varme forskjell. Blir litt forvirret. Hehe. Håper på et fornuftig svar.
Hvilken temperaturmåler har du? Hvilket ølsett har du kjøpt? Jeg sier 16 grader fordi de fleste overgjæret øl liker seg på 18-20 men når det gjærer som verst (stormgjæring) så kan det øke temperaturen med alt fra 2 til 5 grader i gjæringskaret. Etter en uke burde gjæringa ha roet seg og ikke produsere så mye varme lengre og dermed er det greit å øke temp så den ikke synker. Om du kan bruke gjæra som følger med kommer ann på hvilket sett du har kjøpt og dato. Så hvor og hva har du kjøpt?
 
Hvilken temperaturmåler har du? Hvilket ølsett har du kjøpt? Jeg sier 16 grader fordi de fleste overgjæret øl liker seg på 18-20 men når det gjærer som verst (stormgjæring) så kan det øke temperaturen med alt fra 2 til 5 grader i gjæringskaret. Etter en uke burde gjæringa ha roet seg og ikke produsere så mye varme lengre og dermed er det greit å øke temp så den ikke synker. Om du kan bruke gjæra som følger med kommer ann på hvilket sett du har kjøpt og dato. Så hvor og hva har du kjøpt?

Hei! Jeg har kjøpt en temperaturmåler på clasohlson og det Ølsettet/kittet har jeg kjøpt på bryggselv.no.

Men sender deg link på den temperaturmåleren jeg har kjøpt og det Ølsettet/kittet jeg skal brygge med.

Link temperaturmåler: Termometer ute/inne | Clas Ohlson

Link Ølsettet/kittet: Startpakke med ekstraktsett Kom i gang med ølbrygging i dag! - BryggSelv
 
Hei! Jeg har kjøpt en temperaturmåler på clasohlson og det Ølsettet/kittet har jeg kjøpt på bryggselv.no.

Men sender deg link på den temperaturmåleren jeg har kjøpt og det Ølsettet/kittet jeg skal brygge med.

Link temperaturmåler: Termometer ute/inne | Clas Ohlson

Link Ølsettet/kittet: Startpakke med ekstraktsett Kom i gang med ølbrygging i dag! - BryggSelv
Siden det er en inne/ute temperaturmåler kan du ta den sensoren som er til ute og teipe den mot gjæringskaret med noe isolasjon så den ikke måler tempen i rommet. Og med det ølsettet trenger du nok ikke kjøpe en annen gjær, det er vel oftest snakk om europris sett at det anbefales å kjøpe en annen gjær.
 
Siden det er en inne/ute temperaturmåler kan du ta den sensoren som er til ute og teipe den mot gjæringskaret med noe isolasjon så den ikke måler tempen i rommet. Og med det ølsettet trenger du nok ikke kjøpe en annen gjær, det er vel oftest snakk om europris sett at det anbefales å kjøpe en annen gjær.

Jepp, det er en inne/ute temperaturmåler. Kan feste sensoren som er til ute og teipe den mot gjæringskaret. Men hva skal jeg bruke som isolasjon? Ja har hørt noe om at hvis man kjøper øl kitt fra europris så skal man helst ikke bruke det gjæret som følger med siden man aner ikke hvordan det gjæret har vært utsatt for. Men takk! Da veit jeg at jeg kan bruke det gjæret som følger med i den posen fra bryggselv.no :)
 
Mangrove Jack's-gjæra har ikke akkurat godt rykte den heller. Det er ikke få tråder her hvor gjæringa har stoppa opp og fellesnevner er gjær fra Mangrove.
 
Da veit jeg at jeg kan bruke det gjæret som følger med i den posen fra bryggselv.no :)
Kanskje - kanskje ikke. Ekstrakt sett er ofte lagret i romtemperatur. Gjæren bør lagres ved 0-4C. Tørrgjær har normalt holdbarhet på to år, det kan du omtrent dele på to hvis det har stått i romtemp hele tida. Mangrove Jack gjær har jeg fordommer mot basert på tidligere erfaringer.
 
Tilbake
Topp