Gjæring i kalde omgivelser

Hei @Finn Berger nå er det slik at jeg faktisk har lov til dem her hjemme og brygge innendørs. Men temperaturen inne på det rommet jeg skal brygge på ligger på sånn
18 - 20 grader som er helt innafor det jeg skal brygge. Men skal ha det jevnt på 20 grader hele tiden. Men det er kanskje ikke noe vits og ha ovnen eller rommet i seg selv på 20 grader siden med engang gjæret begynner å jobbe så blir der varmt i gjæringskaret? Jeg har også fått tak i noe isopor plater jeg kan la gjæringskaret stå på siden det er så kaldt gulv inne på det rommet her. Så prøver og holde en jevn temp hele tiden.

Egentlig enig med @erikraude , men det er kjekt å kunne følge med på temperaturen i dunken. Har du termostripe? Det er ei sånn stripe med felter med flytende krytaller som reagerer på temperatur. Du klistrer den på karet. Når et felt er grønt, viser det deg hvilken temperatur du har i karet. Det er den enkleste måten å følge med på temperaturen i karet på.

Det kalde gulvet er et stort pluss. Når temperaturen truer med å bli for høy, plasserer du bare dunken der, og når den så truer med å synke når den verste gjæringa gir seg, flytter du den bare opp på noe igjen.
 
18-20 grader er vel helt innenfor, spørs hvilken gjær forsåvidt. Tempen vil øke, og når den synker igjen legger du deg i skje rundt bøtta og blir der for å opprettholde temperaturen helt frem til det er ferdig utgjæret.
 
18-20 grader er vel helt innenfor, spørs hvilken gjær forsåvidt. Tempen vil øke, og når den synker igjen legger du deg i skje rundt bøtta og blir der for å opprettholde temperaturen helt frem til det er ferdig utgjæret.

Takk for tipset. Vi pensjonister fikser jo greit det der;).
 
Tilbake
Topp