Tråden for dumme spørsmål.

På Finn selges det med jevne mellomrom oksygendestillatorer av den typen som brukes i helsevesenet og på sykehjem. Altså et apparat som henter ut og konsentrerer oksygen fra luften. Dette er dyrt utstyr som nytt, men jeg har sett de har vært lagt ut for under 1000 kroner. Det er selvsagt viktig å skifte filteret før bruk når man kjøpet brukt utstyr.
Det høres jo veldig kult ut, men om @RealGone har rett, så er det kanskje størrelsesmessig litt overkill for mine 15 liters batcher 8-10 ganger i året.
 
Jeg søker en ok løsning som gir meg et forutsigbart resultat hver gang.
Jeg følger opp med flere kanskje dumme spørsmål: Hvordan er det uforutsigbart med risting? Jeg mener, hvordan merker du forskjell på øl som har fått forskjellig luft? Får de usmak?
 
Jeg har ikke hørt om (eller merket) noen vesentlig forskjell på å lage en starter med tørrgjær eller ferskgjær, annet enn at tørrgjær er billigere. Men trenger du starter? Ifølge Safale (https://fermentis.com/wp-content/uploads/2019/11/SafAle-US-05.pdf) er det minst 10 miliarder celler per gram i US-05, så med to pakker blir det 230 milliarder celler. I «Yeast: The practical guide ...» anbefaler de 0,75 millioner celler per ml per plato i pitch rate til ale. Det er f.eks. 231 milliarder til 25 liter med OG 1,050. Så hvis du lager starter til en sånn batch er det for å kompensere for celledød.
Jeg tror det kan være lurt å ha et pragmatisk forhold til disse tingene. Det er nesten like mange meninger som det er bryggere. Jeg tenker at man bør ha tillit til at produsenten vet hva som er riktig. To pakker tørrgjær til en medium styrke vørter blir aldri feil. (Jeg pleier å lage en liten starter om jeg bare har én pakke.) Når det gjelder spørsmålet om risting, så sier både Fermentis og Lallemand at gjæren deres er behandlet med det den trenger for første generasjons bruk – og at tilførsel av oksygen ikke er nødvendig for medium sterke vørtere. Litt risting vil jo ferdele gjæren i karet – og det er sikkert bra.
 
Godt poeng. Jeg har ikke all verden med plass (min bedre halvpart synes hobbyene mine allerede tar for mye plass).
Da synes eg at du skal skaffe deg en slik. Og så setter du den opp i stua og filmer din samboer i det hun/han ser den. Skru den gjerne på også, bare for å vise hele dens spekter og effekter.
Vi er alle klare for en video av en overrasket og sint samboer pga. enda mer bryggeutstyr. Mye humor i slikt.
Vis oss gjerne også noen bilder fra ditt nye krypinn...;)

Du blir sikkert Årets Hjemmebrygger og Årets Samboer i samme slengen:cool:

Men, litt sånn seriøst: De er på størrelsen med en normal stol, uten rygg, har 4 hjul, er blytunge, bråker når de står på.

Den funker sikkert til å oksygenere en vørter godt nok på, men eg er redd den fungerer som en utkaster og om du ikkje har en plass å sette den bort uten at den står i veien for noe. Det er tross alt ikkje SÅ ofte en oksygenerer.

For the record: Hvorfor vil du ikkje ha en oksygenkolbe?
 
Jeg tror det kan være lurt å ha et pragmatisk forhold til disse tingene. Det er nesten like mange meninger som det er bryggere. Jeg tenker at man bør ha tillit til at produsenten vet hva som er riktig. To pakker tørrgjær til en medium styrke vørter blir aldri feil. (Jeg pleier å lage en liten starter om jeg bare har én pakke.) Når det gjelder spørsmålet om risting, så sier både Fermentis og Lallemand at gjæren deres er behandlet med det den trenger for første generasjons bruk – og at tilførsel av oksygen ikke er nødvendig for medium sterke vørtere. Litt risting vil jo ferdele gjæren i karet – og det er sikkert bra.
Ølen jeg skal brygge skap ende opp med OG ca 1065-1068, og oppskriften sier den trenger ca 310 milliarder gjærceller.. Derfor jeg stusset på om 2 pakker gjær var nok. Det skal i 500g laktose på slutten av kok, gjør det noe forskjell?
 
Jeg følger opp med flere kanskje dumme spørsmål: Hvordan er det uforutsigbart med risting? Jeg mener, hvordan merker du forskjell på øl som har fått forskjellig luft? Får de usmak?
Har merket tendens til Acetaldehyd i det siste (grønne epler, epleeddik) i enkelte av bryggene mine. Det kan skyldes varm gjæring, men også stresset gjær. Jeg har vært klar over at kontrollen min med lufting har vært suboptimalt i prosessen min lenge. Det har blitt aktualisert litt ekstra etter at jeg har begynt med no-chill for vinterbryggene mine (hageslangen som jeg bruker til kjøling er ute av kommisjon i minusgrader).
No-chill vørteren er i utgangspunktet nærmest helt fri for oksygen og her er jeg sikker på at mine gamle metoder kommer til kort. Jeg har heller aldri hatt spesielt høy krausen, og det er også et tegn på litt lite oksygen.

Jeg har ingen direkte korrelasjon mellom hvordan jeg har luftet vørteren og evt usmaker, men jeg er ganske sikker på at mengden luft i vørteren varierer uforutsigbart med de metodene jeg har brukt.

Dette har ikke vært krise hos meg. Siden jeg karbonerer naturlig på flaske, så forsvinner acetaldehyden med lagring, men det tar faktisk ganske lang tid (mener jeg har detektert endring over et par måneder).
 
Sist redigert:
Ølen jeg skal brygge skap ende opp med OG ca 1065-1068, og oppskriften sier den trenger ca 310 milliarder gjærceller.. Derfor jeg stusset på om 2 pakker gjær var nok. Det skal i 500g laktose på slutten av kok, gjør det noe forskjell?
Det er i grenseland. Laktosen utgjør endel av OG-poengene, så reel OG er neppe så mye over 1060. Vanskelig å gi generelle råd, fordi underpitching i mange tilfeller kan være ønskelig. Det er litt underkommunisert at lav mesketemperatur, lav gjæringstemperatur og mye gjær kan føre til ganske kjedelige øl.
 
Man må jo legge inn maltbasen manuelt. %-ene er jo bare forholdstall. Man legger inn, og så justerer man til man får riktig OG ut fra ønsket batchvolum og effektivitet. Alle bryggeprogrammer regner ut dette for deg, men du må nok justere mengdene av malt selv til du når målet.

Personlig bruker jeg beercalc.org. Gratis og online.
Beercalq fungerer utmerket til mine behov
 
Skal senke pH til en berliner weisse før jeg har i melkesyrebakterier.
Glemte så klart å kjøpe pH strips :oops:

Er 5-6 ml med 80% Lactol, på en 25 liters batch, en grei mengde?
 
Skal brygge min første porter og har veldig lyst å ha en anelse vaniljesmak, så subtil at du er usikker på om den er der. Jeg leste meg fram til at det beste er å kjøpe vaniljestenger og trekke i sprit, men fant ut i ettertid at det helst skal trekke i måneder for optimal smak. Det har jeg ikke tid tilo_O

Kom over denne på coop obs.
Vis vedlegget
Det står at den inneholder: Agavesirup, vaniljeekstrakt, alkohol. Så jeg regner med den vil gjøre samme nytten. Det står også at 1 t-skje tilsvarer 1 stang. Noen som har tips til mengde, når jeg bør tilsette den og kanskje til og med har brukt den?
 
Sist redigert:
Mener det var den som var brukt i et øl jeg smakte forrige helg, og du skal i alle fall omgås den med forsiktighet.

Litt eikeflis er et alternativ, også - det sies at det gir et hint av vanilje. jeeg veit ikke helt om det er det, men jeg synes det er godt, om det ikke overdrives.
 
Mener det var den som var brukt i et øl jeg smakte forrige helg, og du skal i alle fall omgås den med forsiktighet.

Riktig, får starte forsiktig med en liten tilsetning 1 uke inn i gjæring. Så kan jeg tilsette mer om nødvendig ved fating kanskje? I verste fall en tredje tilsetning rett i fatet etter det er karbonert? Hvordan var vaniljesmaken i det ølet?

Litt eikeflis er et alternativ, også - det sies at det gir et hint av vanilje. jeeg veit ikke helt om det er det, men jeg synes det er godt, om det ikke overdrives.

Må prøves, neste gang :)
 
Det står at den inneholder: Agavesirup, vaniljeekstrakt, alkohol. Så jeg regner med den vil gjøre samme nytten. Det står også at 1 t-skje tilsvarer 1 stang. Noen som har tips til mengde, når jeg bør tilsette den og kanskje til og med har brukt den?
Høres ut som et perfekt utgangspunkt for et split batch-eksperiment. :)

Uten split batch ville jeg tatt omtrent halvparten av det du får anbefalt. Om det er for lite har du fortsatt en god porter. Det er bedre enn å få for mye og dermed en porter du ikke liker. (Basert på at det er verre med for mye vanlije enn ikke vanilje).
Erfaringen vil gi et godt utgangspunkt for porter nr 2... og 3... og...
 
Riktig, får starte forsiktig med en liten tilsetning 1 uke inn i gjæring. Så kan jeg tilsette mer om nødvendig ved fating kanskje? I verste fall en tredje tilsetning rett i fatet etter det er karbonert? Hvordan var vaniljesmaken i det ølet?
Kraftig, og ikke god. Det smakte syntetisk.

Brygger'n er en dreven brygger, men dette var et eksperiment/haste-øl som var helt ferskt. Han prøvde på ingen måte å pushe det som et godt øl, tvert i mot:p.
 
Høres ut som et perfekt utgangspunkt for et split batch-eksperiment. :)

Uten split batch ville jeg tatt omtrent halvparten av det du får anbefalt. Om det er for lite har du fortsatt en god porter. Det er bedre enn å få for mye og dermed en porter du ikke liker. (Basert på at det er verre med for mye vanlije enn ikke vanilje).
Erfaringen vil gi et godt utgangspunkt for porter nr 2... og 3... og...

Skulle gjerne gjort en split batch, men må rekke å brygge endel øl til jula, men skal definitivt legge meg på lav siden, kanskje det beste hadde vært å skippe vaniljen til jeg kan gjøre en split batcho_O Brygger etter oppskrift i Brewing Classic Styles, uten vanilje, så det blir nok en god porter uten.

Kraftig, og ikke god. Det smakte syntetisk.

Brygger'n er en dreven brygger, men dette var et eksperiment/haste-øl som var helt ferskt. Han prøvde på ingen måte å pushe det som et godt øl, tvert i mot:p.

Var det en veldig dominerende vaniljesmak i det ølet? Tror du det kunne vært et godt øl om det blei brukt mindre eller er den ekstrakten bare ikke god nok? For i så tilfelle er det nok beste å skippe hele vanilje. Har også en vaniljestang og sprit, men det er butikkstang, og det får jo ikke lagt i spriten lengere enn 1 uke før det må i karet.
 
Skulle gjerne gjort en split batch, men må rekke å brygge endel øl til jula, men skal definitivt legge meg på lav siden, kanskje det beste hadde vært å skippe vaniljen til jeg kan gjøre en split batcho_O Brygger etter oppskrift i Brewing Classic Styles, uten vanilje, så det blir nok en god porter uten.



Var det en veldig dominerende vaniljesmak i det ølet? Tror du det kunne vært et godt øl om det blei brukt mindre eller er den ekstrakter bare ikke god nok? For i så tilfelle er det nok beste å skippe hele vanilje. Har også en vaniljestang og sprit, men det er butikkstang, og det får jo ikke lagt i spriten lengere enn 1 uke før det må i karet.

Jeg er skeptisk til stoffet - men aner jo ikke hvordan det ville vært med en mer moderat bruk av det. Men jeg er nokså sikker på at for mye ekte vanilje ville smakt mindre jævelig, for å si det sånn.

Jeg ville brygga porter, og så prøvd med en gradvis økt dose i tre-fire flasker ved tapping. Så har du et begrep til neste gang om dette er brukbart, og sånn ca. hvor mye du vil trenge.
 
Jeg er skeptisk til stoffet - men aner jo ikke hvordan det ville vært med en mer moderat bruk av det. Men jeg er nokså sikker på at for mye ekte vanilje ville smakt mindre jævelig, for å si det sånn.

Jeg ville brygga porter, og så prøvd med en gradvis økt dose i tre-fire flasker ved tapping. Så har du et begrep til neste gang om dette er brukbart, og sånn ca. hvor mye du vil trenge.
Skjønner, jeg fater, vil det være mulig å ikke bruke ekstraktet, fate ølet og tilsette dråpevis i et glass, eller vil det ikke kunne sammenlignes med å ha det i karet?
 
Tilbake
Topp