"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Har puslet med en oppskrift på en STOR imperial stout med inspirasjon fra DH6-kit'et. Voldsomme greier, men har lyst til å gi det et forsøk. Må (minst) dobbeltmeske for å få det til. Ønsker innspill :)

Title: Crude Oil Stout

Boil Time: 90 min
Batch Size: 23 liters (ending kettle volume)
Efficiency: 60% (ending kettle)

STATS:
Original Gravity: 1.152
Final Gravity: 1.030
ABV (standard): 16.01%
IBU (tinseth): 79.24
SRM (morey): 50

FERMENTABLES:
7 kg - Maris Otter Pale (43.3%)
2 kg - Munich (12.4%)
0.95 kg - Flaked Barley (5.9%)
0.95 kg - Flaked Oats (5.9%)
0.65 kg - Roasted Barley (4%)
0.35 kg - CaraMunich II (2.2%)
0.45 kg - Special B (2.8%)
0.25 kg - Carafa II (1.5%)
0.3 kg - Chocolate (1.9%)
0.25 kg - Pale Chocolate (1.5%)
0.5 kg - Dry Malt Extract - Extra Light - (late addition) (3.1%) - tilsettes i kok
2.5 kg - Brown Sugar - (late addition) (15.5%) - tilsettes underveis i gjæringen, ref. DH6-kit'et. (evt. en kombinasjon av musovadosukker/demerarasukker/brunt sukker) - INNSPILL?

HOPS:
80 g - Target, Pellet, Boil for 60 min, IBU: 67.61
40 g - East Kent Goldings, Pellet, Boil for 5 min, IBU: 2.93
40 g - East Kent Goldings, Pellet, Whirlpool for 20 min at 80 °C, IBU: 8.7

MASH:
Infusion, Temp: 65 C, Time: 90 min

YEAST:
Imperial Yeast - A10 Darkness
Lalvin EC-1118 champagnegjær 2 pk - tilsettes når hovedgjæren har "fått nok"

NOTES:
Ultraferm WLN4100 - tilsettes under gjæring, ref DH6.

Lagres med eiketerninger (ligget i bourbon i 10 måneder)
Jeg kan bidra med litt erfaringer fra FB-gruppa til Dark Horizon. Du er kanskje også med der? Jeg brygget min egen klone som er ganske lik oppskriften din.

Stort sett alle brukte WLP007, som har litt bedre utgjæring enn A10, i hvert fall på papiret. Noen valgte å droppe amigase-tilsetningen (WLN4100), og klarte allikevel å nå FG 1025.

Tilsetter du WLN4100, må du regne med en ekstrem utgjæring. Jeg landet på 1002, noe som er ganske drøyt i en Imperal Stout. Tanken bak DH er at man fortsetter å fore ølet med mørkt sukker til Lalvin-gjæren kneler. I et hjemmebryggeroppsett er det rundt 18-19 %. Hos Nøgne Ø skjer det litt tidligere. Tror den siste kommersielle utgaven (DH6 – er rett rundt hjørnet) vil ligge på ca 16 % ABV. Så tilsettes enda litt mer sukker til man er fornøyd med fylden. DH-settet hadde også kaffe som en tilsetning. Tror også de har hatt eik i noen utgaver.

Jeg tilsatte laktose slik at sluttgravity ble ca 1015. Ølet smaker meget godt allerede (brygget på forsommeren), og det blir spennende å følge utviklingen.

Lykke til, det er lærerikt og morsomt å brygge noe såpass kraftig en gang i blant.
 
Sist redigert:
Kom over denne sinnsyke oppskriften fra "Country House Brewing in England, 1500-1900", og må nesten spørre om noen har prøvd noe liknende, eller til og med har tips?
Til 80 liter øl:

2 kråker («kornkråker» for å være nøyaktig, vet ikke om det spiller noen rolle)
1 kilo rosiner
500 gram dadler
ukjent mengde malt
ukjent mengde humlekråkeølmindre.jpg
 
Er det noen som har forslag på humle skjema på denne? Det er til en White IPA, ibu ca 30.

Dansk pilsnermalt, Pale Wheat malt (Weyerman) og Carahell malt (Weyerman). Av humle er det brukt Tysk Hallerthau Herculus, Amerikansk Chinook, Amerikansk Cascade, Amerikansk Crystal og Amerikansk Citra. Gjæren er en WLP 400 fra White labs.
 
Kom over denne sinnsyke oppskriften fra "Country House Brewing in England, 1500-1900", og må nesten spørre om noen har prøvd noe liknende, eller til og med har tips?
Til 80 liter øl:

2 kråker («kornkråker» for å være nøyaktig, vet ikke om det spiller noen rolle)
1 kilo rosiner
500 gram dadler
ukjent mengde malt
ukjent mengde humleVis vedlegget 42143
:confused::confused::confused:
 
Kom over denne sinnsyke oppskriften fra "Country House Brewing in England, 1500-1900", og må nesten spørre om noen har prøvd noe liknende, eller til og med har tips?
Til 80 liter øl:

2 kråker («kornkråker» for å være nøyaktig, vet ikke om det spiller noen rolle)
1 kilo rosiner
500 gram dadler
ukjent mengde malt
ukjent mengde humle
Jeg vil vel si at den tyske renhetsloven hadde noe for seg...
 
Kom over denne sinnsyke oppskriften fra "Country House Brewing in England, 1500-1900", og må nesten spørre om noen har prøvd noe liknende, eller til og med har tips?
Til 80 liter øl:

2 kråker («kornkråker» for å være nøyaktig, vet ikke om det spiller noen rolle)
1 kilo rosiner
500 gram dadler
ukjent mengde malt
ukjent mengde humleVis vedlegget 42143

Ser grei ut den oppskrifta, får å svare til trådens mandat. Ville brukt kornkråker, hvis jeg var deg. Hold grain bill ganske enkel, du får nok karakter fra de kråkene der. EKG @ 60, 30 og litt tørrhumling. Synes en valnøtt sukker høre litt mye ut, men hver sin smak. haha.
 
Brygget for et år siden noe engelsklignende greier med maltbasen
88% maris otter, 3% av hhv cara aroma, cara munic 2, cara crystal 120 og cara pils.
Er tom for maris otter nå, så hva kan vanlig pale malt "sprites opp" med, for å få til noe lignende?
Mener jeg har cara munic, melano, red crystal, victory, speial b, samt div cara fra pils til 150 ebc.
Og sikkert noe annet som kan finnes i rotet.
Bittrer som sist, 2-3 hekto gammel humle i mesken:)
 
Prøver å få en kamerat med på brygging, og han vil ha «chili porter». Tenkte å prøve noe som dette:

OG 1,060
Malt
1/3 Maris Otter
1/3 Amber
1/3 Brown

Humle
1,6 g/l Fuggles 60 minutter
0,8 g/l Tørket chili 20 minutter

Gjær: WLP002
Anslått FG 1,017 ABV 4,5

Er det noe jeg burde tenke på for å balansere chilien? Mer mørk malt?
 
Jeg er på jakt etter en meget lettdrikkelig øl som skal på fat og kan bli ferdig og drikkeklar til juleferien.
Etter å ha hengt litt på HomeBrewTalk har jeg endt på en "Centennial Blonde" med ABV 4,5%
Dette bør jo være rett frem, men ville uansett spørre om noen har innspill da jeg har justert den litt opp i ABV (var org 4% blank)

Malt
3,7kg Pale Malt
400g Caramel Pils
200g Caramale Hell
200g Vienna

Humle
8g Centennial @55
8g Centennial @35
8g Cascade @20
8g Cascade @5

2pk Lallemand Nottingham

OG 1.045
FG 1.011
 
Jeg er på jakt etter en meget lettdrikkelig øl som skal på fat og kan bli ferdig og drikkeklar til juleferien.
Etter å ha hengt litt på HomeBrewTalk har jeg endt på en "Centennial Blonde" med ABV 4,5%
Dette bør jo være rett frem, men ville uansett spørre om noen har innspill da jeg har justert den litt opp i ABV (var org 4% blank)

Malt
3,7kg Pale Malt
400g Caramel Pils
200g Caramale Hell
200g Vienna

Humle
8g Centennial @55
8g Centennial @35
8g Cascade @20
8g Cascade @5

2pk Lallemand Nottingham

OG 1.045
FG 1.011

Den ser helt grei ut, den der. Effekten av carapils er vel heller tvilsom, men det gjør ikke noen skade, heller. Så det er ikke noen grunn til at det der ikke skal bli et veldig godt øl :).
 
Begynner å nærme seg tid for min første bitter (ESB)
Ser dette greit ut

14 liter
1.055
Final Gravity:
1.014
ABV (standard):
5.41%
IBU (tinseth):
38.09
EBC (ebcmorey):
22.3

United Kingdom - Maris Otter Pale 38 3.75 92.9%
250 g United Kingdom - Dark Crystal 80L 33 80 7.1%
3.5 kg Total
East Kent Goldings Pellet 5 Boil 60 min 17.33 17.4%
20 g Willamette Pellet 4.5 Boil 60 min 15.6 17.4%
25 g East Kent Goldings Pellet 5 Boil 5 min 4.32 21.7%
25 g Willamette Pellet 4.5 Boil 1 min 0.84 21.7%
25 g East Kent Goldings Pellet 5 Dry Hop 7 days 21.7%

S-04

Hadde sikkert vært spennende med litt Amber eller lignende,
men tror jeg holder det enkelt i første omgang
 
Sist redigert:
Begynner å nærme seg tid for min første bitter (ESB)
Ser dette greit ut

14 liter
1.055
Final Gravity:
1.014
ABV (standard):
5.41%
IBU (tinseth):
38.09
EBC (ebcmorey):
22.3

United Kingdom - Maris Otter Pale 38 3.75 92.9%
250 g United Kingdom - Dark Crystal 80L 33 80 7.1%
3.5 kg Total
East Kent Goldings Pellet 5 Boil 60 min 17.33 17.4%
20 g Willamette Pellet 4.5 Boil 60 min 15.6 17.4%
25 g East Kent Goldings Pellet 5 Boil 5 min 4.32 21.7%
25 g Willamette Pellet 4.5 Boil 1 min 0.84 21.7%
25 g East Kent Goldings Pellet 5 Dry Hop 7 days 21.7%

S-04

Hadde sikkert vært spennende med litt Amber eller lignende,
men tror jeg holder det enkelt i første omgang

Ser veldig greit ut, det der. Men jeg ville brukt ei bitterhumle med mer alfasyre, for å redusere på grønnsakvolumet. Target, f.eks., eller Pilgrim.

Tørrhumling er en spennende ide:). Ikke så vanlig, og effekten blir en annen enn tørrhumling med amerikanske humler, tror jeg. Men det er jo ikke utafor på noen måte.
 
Ser veldig greit ut, det der. Men jeg ville brukt ei bitterhumle med mer alfasyre, for å redusere på grønnsakvolumet. Target, f.eks., eller Pilgrim.

Tørrhumling er en spennende ide:). Ikke så vanlig, og effekten blir en annen enn tørrhumling med amerikanske humler, tror jeg. Men det er jo ikke utafor på noen måte.
Jeg tørrhumla den siste jeg laga nå, basert på maltbasen din. Ikke mye, bare en liten neve First Gold. Trodde egentlig det var vanlig, bare at jeg ikke pleide å gjøre det.
 
Tilbake
Topp