Prosjekt barrique

Skulle bare flytte en tralle. Trenger ny EM 5L
d1664bae1772e6839ede8ef48277bb03.jpg
 
Prøver meg på en beskrivelse av ølet slik jeg kjenner det. Er egentlig ganske håpløs til slikt, men men.
Aroma: Kork, rødvin, sherrybær

Smak: Fruktig, røde druer, dadler,medium syrlig, medium bitterhet. Flere smaker som dukker opp, men hva pokker skal en kalle de da ?

Kropp: medium til kraftig. Medium til kraftig karbonering. (omtrent som en pils ?)
 
Meget pent skum. holder seg bra til typen. Nydelig farge. Mørk burgund til rød med brune toner. Krystallklar.
Lukt av vanilje og eik. Mørke steinfukter, rosiner og svak smak av dadler. Betydelig bedre aroma enn direkte fra tapp for et år siden. Lav til ingen lukt av humle. Ingen estere eller usmaker.
Kraftig smak fra fatet med vanilje som den dominerende smaken. Pga vaniljen føles den noe søtere enn hva den egentlig er. Sødmen er behagelig. Noe syre, men ikke skjemmende. Litt tanin/bitter ettersmak. De mørke frukttonene i aroma finnes bak vaniljen og danner et pent teppe som gir noe kompleksitet til smaken. Lav bitterhet. Lav til moderat malttsødme. Den vil tåle betydelig mer kropp dersom det er retningen du ønsker å gå med solera'en.
Barriquen har en tydelig syrlig og behagelig munnfølelse, og henger igjen i munnen lenge uten å føles klistrete i munnhulen. Den tenderer mot å være rensende på paletten. Pga dens syre, er kroppen tilstede, men i bakgrunnen.
Dette ølet har utviklet seg svært godt, og vil fortsette å gi deg godt øl i mange år fremover. Det hadde vært svært spennende med en paralellsmaking med noen av de forskjellige versjonene du har på flaske.
 
Meget pent skum. holder seg bra til typen. Nydelig farge. Mørk burgund til rød med brune toner. Krystallklar.
Lukt av vanilje og eik. Mørke steinfukter, rosiner og svak smak av dadler. Betydelig bedre aroma enn direkte fra tapp for et år siden. Lav til ingen lukt av humle. Ingen estere eller usmaker.
Kraftig smak fra fatet med vanilje som den dominerende smaken. Pga vaniljen føles den noe søtere enn hva den egentlig er. Sødmen er behagelig. Noe syre, men ikke skjemmende. Litt tanin/bitter ettersmak. De mørke frukttonene i aroma finnes bak vaniljen og danner et pent teppe som gir noe kompleksitet til smaken. Lav bitterhet. Lav til moderat malttsødme. Den vil tåle betydelig mer kropp dersom det er retningen du ønsker å gå med solera'en.
Barriquen har en tydelig syrlig og behagelig munnfølelse, og henger igjen i munnen lenge uten å føles klistrete i munnhulen. Den tenderer mot å være rensende på paletten. Pga dens syre, er kroppen tilstede, men i bakgrunnen.
Dette ølet har utviklet seg svært godt, og vil fortsette å gi deg godt øl i mange år fremover. Det hadde vært svært spennende med en paralellsmaking med noen av de forskjellige versjonene du har på flaske.
Vannilje ja. Jeg satt og smattet og kjente en smak som jeg ikke fikk satt navn på. Men der var den.
Ølet kjennes først litt tykt ut, men så går det over til at ganen blir helt tørr.
 
Den har godt av å bli litt varmere, denne. Når jeg tok første slurken var det tilbake på julebrus. Syrlig og søtt og rart. Nå som den har stått litt er det en langt hyggeligere opplevelse. Fyldigere smak, mer avdempet syre, mer steinfrukt og fin, fyldig vanilje.

Uansett, oppskrifta har blitt etterspurt. Tenkte jeg legger den her, så er den bevart for ettertida, selv om det er på side 17... Burde nesten linka den fra første post.

Begge oppskrifter til sånn ca 23 liter til gjæring. Estimert meskeeffektivitet 80 %, estimert brygghuseffektivitet 70 %.

Først den opprinnelige oppskrifta, sånn jeg gjorde det når jeg måtte lage øl nok til å fylle en tønne på en uke:

TØNNERYTTER V1.0 - Bilbo

4,5 kg pilsnermalt (3,5 EBC)
0,45 kg münchenmalt (15 EBC)
0,3 kg hvetemalt (5 EBC)
0,25 kg caramunich III (140 EBC)
0,09 kg sjokolademalt (1200 EBC)

35 g Northern Brewer 10,4 % @60

Hjemmelagd, mørk kandissirup fra 1,5 kg sukker i kok.

Vannjustert med:
Mesk:
2,1 ts kritt
0,6 ts kalsiumklorid
0,5 ts gips
0,4 ts natron

Skyllevann:
0,4 ts gips
0,4 ts kalsiumklorid

Meskeregime:
45C i 15 min, 62C i 35 min, 70C i 25 min, 76C i 5 min.
18,6 l vann i mesk. 14 l vann til skylling.

Gjæres med WLP530. Pitch på 18 grader. Fri utfoldelse derfra. Overføres til barrique når stormgjæringa er over og gjæra har felt ut.

Estimater:
OG: 1,071 IBU: 35 Farge: 97 EBC FG: 1,010 ABV: 8,9 %


Så den oppskrifta jeg bruker nå:

TØNNERYTTER V2.0 - Bifur

4,5 kg pilsnermalt (3,5 EBC)
0,5 kg münchenmalt (15 EBC)
0,5 kg hvetemalt (5 EBC)
0,5 kg caramunich III (140 EBC)
0,5 kg Special B (350 EBC)
0,1 kg sjokolademalt (1200 EBC)

35 g Northern Brewer 10,4 % @60

Hjemmelagd, mørk kandissirup fra 1,5 kg sukker i kok.

Vannjustert med:
Mesk:
2,1 ts kritt
0,6 ts kalsiumklorid
0,5 ts gips
0,4 ts natron

Skyllevann:
0,4 ts gips
0,4 ts kalsiumklorid

Meskeregime:
45C i 15 min, 62C i 35 min, 70C i 25 min, 76C i 5 min.
21,3 l vann i mesk. 12 l vann til skylling.

Gjæres med WLP530. Pitch på 18 grader. La stige naturlig til 20 og hold. Overføres til barrique når stormgjæringa er over og gjæra har felt ut.

Estimater:
OG: 1,079 IBU: 32,5 Farge: 111 EBC FG: 1,012 ABV: 8,9
 
Eller var det @rosnes? Dere får hive dere på alle som kan, ihvertfall.
Rosnes så først dette nå - og er i øyeblikket på nattevakt, så her er det ikke aksept for drikking før morgenkvisten når jeg kommer hjem (og da er smaksløkene for trette....)
Men jeg har faktisk glemt bort den flasken jeg har igjen, så den kan gjerne sprettes en passende torsdag. Jeg gleder meg stort!
 
Om du kunne tenkt deg å holde foredrag så skulle vi gjerne hatt deg på besøk hos Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug. Leser nå og liker kommentarer i hytt og gevær.
Trenger ikke ta med smaksprøver, selv om det hadde vært rått som fy for oss som var så dumme at de jobba da mesterskapet var!
 
Om du kunne tenkt deg å holde foredrag så skulle vi gjerne hatt deg på besøk hos Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug. Leser nå og liker kommentarer i hytt og gevær trenger ikke ta med smaksprøver, selv om det hadde vært rått som fy for oss som var så dumme at de jobba da mesterskapet var!
Haha, dårlig prioritering. Der gikk du glipp av mye godt øl. :)

Veit ikke helt hva jeg skulle snakka om, da. Kortversjonen er jo: "Ha stort eikefat, fyll det med øl, vent, profit." Det er på en måte litt kort som mer enn et pauseinnslag. :p
 
_20191103_171605.JPG Gjorde et lite forsøk nå. 4:2 porter/tønneøl fra sist jul blei helt nydelig. Tenker jeg prøver å fylle 12 liter porter på et fat og toppe opp med øl fra tønna. Kanskje litt mer porter siden ølet fra tønna er mer intenst og den nye batchen porter er noe bløtere enn den jeg har på fat nå. En ting er ihvertfall sikkert, de smakene funker sammen.
 
Sist redigert:
Etter å ha satt etiketter på en kasse tønneøl med brett som skal til en julekalender (la forresten inn en qr-kode til denne tråden på etiketten, blir spennende om det kommer noen tilbakemeldinger) var det på tide å tappe seg et glass av den samme fra fatet. :) Det er godt øl, det her. Ganske så elegant, om jeg må si det selv. Fin brettaroma, bra preg av steinfrukt og vanilje. Ikke så brutal vanilje som rett fra tønna. Fin, lang ettersmak. Blir spennende å høre hva andre syns.

I tillegg var jeg nede og tømte litt ræl i boden, og plutselig var det mulig å se mer enn bare toppen av tønna igjen. Det var hyggelig. Til min store overraskelse bobler det i gjærlåsen, og den var fylt med gjærgly. Vel er det ikke så lenge sia jeg toppa den opp med ikke helt utgjæra øl, men jeg hadde ikke regna med noen synlig aktivitet. Moro å se at det er liv der. :)
_20191105_230455.JPG
 
Nå er et fat fylt 2/3 fullt med porter, og når jeg bare får ræva opp fra sofaen skal jeg gå ned og toppe det opp fra tønna. Ikke mange glassene porter igjen på tapp, så det blir bra å få dette på stell. Hvis jeg bare finner igjen bruksanvisninga på hurtigkarbonering på fat blir det en prøve ganske raskt.
 
Ok, dagens lille mysterium.

Jeg var nede i kjelleren nå og tok en sjekk på bøtta med nytt tønneøl jeg satte til gjæring litt tidligere ikveld. I seg selv et spennende prosjekt. 25 liter med OG på 1.083, én pakke Imperial triple double og én pakke 530. Hadde egentlig tenkt å bare pitche Imperialgjæra, men 530'en lå bare der i kjøleskapet og syntes synd på seg sjøl, så den fikk være med. Kjelleren holder nå 15 grader, og gjæringsskapet er opptatt, så vi får se åssen det går. Det er allerede bevegelse i gjærlåsen, så noe skjer, ihvertfall. Kobla på temploggeren, så det blir spennende å se hvor mye varme den genererer (solobryggeriet.templogg.no).

Men så til mysteriet. Det bobler fortsatt i gjærlåsen på tønna. Det syns jeg er litt rart. Er det bare den nesten ferdiggjæra vørteren jeg hadde i sist som har en uendelig lang hale? Har jeg fått noe annet oppi der? Kan det være brettanomyces som jeg brukte i glassballongen like ved siden av tønna, eller noe mye verre? Er tønneeventyret over? Jeg veit ikke. Når den batchen jeg satte nå er noenlunde ferdig tenkte jeg å tappe av et fat fra tønna, så da får vi se åssen det smaker, om det er noen åpenbare feil eller noe preg av brett, men sånt kan jo ta litt tid. Om det er brett er det jo ingen katastrofe, selv om jeg mer eller mindre hadde landa på å holde tønna rein. Om det er noe annet kan det være krise. Vi får se. Men ihvertfall bobler det fint og rolig i gjærlåsen på tønna, og jeg er like lite klok som i går.
 
Tilbake
Topp