Gjærlås?

Hallo, jeg driver og brygger øl for første gang. Slik som jeg har forstått det skal gjærlåsen fylles opp med vann til nivået har nådd begge de "MAX" punktene?
Det som når har skjedd er at vannet inne i gjærlåsen har flytttet seg, sånn at det bare er vann på ene siden... litt vanskelig å forklare:p men se tegning. A, er slik den var når jeg hadde fylt på vannet, B er slik det så ut dagen etter? er dette normalt at dette skjer? eller er det et dårlig tegn?

En annen ting jeg lurer litt på, nå er det 3dagen den står og  gjærer, og den "blopper" hver 3 sek ca... er dette mye? har lest om andre som etter 2 dager hadde "blopp" hvert 20sek ca? Eller er det ikke noe fasit svar på dette?
 

Vedlegg

  • Uten navn.JPG
    Uten navn.JPG
    16,9 KB · Sett: 1.625
Hei og velkommen hit!

Det hadde nok vært et værre tegn dersom det ikke skjedde  ;D

Det er egentlig slik låsen virke. Trykket i dunket, fororsaket av gjæringen som produserer Co2 og alkohol, øker. Dette presser seg gjennom låsen og skyver vannet til det blir som bilde 2 fra deg. Da først kan Co2 slippe gjennom gjærlåsen, og vanligvis faller vannet tilbake nesten til likevekt før trykket bygger seg opp igjen osv.

Dersom den bare står slik og ikke "plopper" betyr det vel at gjæringa ikke er ordntlig i gang, så det kan jo være et dårlig tegn hvis ikke ploppinga kommer igang i løpet av 1-2-3 døgn.

MVH
Børge
 
Beant skrev:
Dersom den bare står slik og ikke "plopper" betyr det vel at gjæringa ikke er ordntlig i gang, så det kan jo være et dårlig tegn hvis ikke ploppinga kommer igang i løpet av 1-2-3 døgn.

MVH
Børge

Eller at gjæringsspannet lekker, da vil vannet stige litt eller ingenting på den ene siden. Bruker selv aldri ha mer vann i gjærlåsen enn at det er sammenhengende i buen nede på gjærlåsen, da blir det som regel blopping istedet for lekasje.
 
den blopper som bare juling! gikk ikke mange timene etter at jeg hadde satt på gjærlåsen, før det bloppet i ett sett!

Men det jeg lurte på er om den blopper mye i forhold til normal?

Dag 1 : bloppet ca 1 gang pr sek, og av og til maange ganger etterhverandre, akkurat som om at den hang seg opp, hvis det blir rett å si det :p hehe
Dag 2 : bloppet ca 2 ganger pr sek
Dag 3 (i dag) : bloppet den ca hvert 4sek i morges, og nå blopper den hvert 6sek sånn ca.

er det normalt at det blopper som ofte? og er det et godt eller dårlig tegn? :p hehe

Er første gang jeg brygger så har ikke så mye peiling på hva som er normalt og unormalt :p hehe
 
Hei og velkommen. Det er ikke så greit når alt er nytt og man er usikker på det meste.
Jeg kjenner igjen følelsen du har - det er en bratt læringskurve du skal igjennom i starten,
men ta det med ro. Alt høres normalt ut og det meste pleier å gå greit - hvis du er nøye med renhold
(vask OG desinfisering).
Jeg anbefaler at du kjøper boka "Moderne hjemmebrygging, kunsten å brygge ditt eget øl".
Der står det veldig greit på norsk om det meste man trenger å vite i starten.  :skitbra:
Men for all del, spør gjerne her på forumet hvis det er mer du er usikker på.
Lykke til  :biersmile:
 
Øyvind Z skrev:
den blopper som bare juling! gikk ikke mange timene etter at jeg hadde satt på gjærlåsen, før det bloppet i ett sett!

Men det jeg lurte på er om den blopper mye i forhold til normal?

Dag 1 : bloppet ca 1 gang pr sek, og av og til maange ganger etterhverandre, akkurat som om at den hang seg opp, hvis det blir rett å si det :p hehe
Dag 2 : bloppet ca 2 ganger pr sek
Dag 3 (i dag) : bloppet den ca hvert 4sek i morges, og nå blopper den hvert 6sek sånn ca.

er det normalt at det blopper som ofte? og er det et godt eller dårlig tegn? :p hehe

Er første gang jeg brygger så har ikke så mye peiling på hva som er normalt og unormalt :p hehe


hmmm. Dette forløpet kan tyde på en alvorlig infeksjon av Saccharomyces cerevisiae  ;D .

Det eneste som nytter i slike tilfeller er å la det hele stå ca 14 dager før det tappes over på flasker/fat.

Det ser med andre ord ut som et helt normalt forløp. Slapp av (og etterhvert) have a homebrew  :skitbra:

MVH
Børge
 
hehe :p fikk en blanding av panikk og angst når jeg leste det første :p heheh har lagt mye kjærlighet i brygget mitt, og for øyeblikket betyr det veldig mye for meg :p har til og med spillt mye fin musikk for det, som f.eks Norske Drikkeviser :p hehe så ville bare ha en bekreftelse på at alt sto bra til med det! men då får jeg vel bare smøre meg med tollmodighet og telle dager :) og satse på at det blir bra! Takk for gode råd og hjelp! :)  
 
hehe :p fikk en blanding av panikk og angst når jeg leste det første :p heheh har lagt mye kjærlighet i brygget mitt, og for øyeblikket betyr det veldig mye for meg :p har til og med spillt mye fin musikk for det, som f.eks Norske Drikkeviser :p hehe så ville bare ha en bekreftelse på at alt sto bra til med det! men då får jeg vel bare smøre meg med tollmodighet og telle dager :) og satse på at det blir bra! Takk for gode råd og hjelp! :)

Ble øl-et ditt bra den gangen? Brygger du fortsatt?
 
Tilbake
Topp