Kølsch eller ikke kølsch, det er (ett av) spørsmålene.

Eikekarakter fra fat var ikke - og er ikke - ønskelig i en lys lager om en vil ha et "typeriktig" øl. Det skulle framgå nokså klart av det Pattinson siterer. Takk, @erikraude :).

Fatene ble jo dessuten brukt om igjen mange ganger.

På s. 91 i Mitch Steeles IPA forteller han om hvordan man valgte eikesorter, og behandlet treet, for å unngå at tønnene skulle avgi smak til ølet.
 
Sist redigert:
Er forholdvis by på brygging. Og kölsch står på planen.

Mulig dette blir litt på siden men tar sjansen likevel. I utgangspunktet brukes jo klassiske tyske humler her, men har noen prøvd andre ting?

Nyere tyske humler som Bavaria Mandarina, Huell Melon etc.
Har pt ingen tyske humler, men noen fra New Zealand, vil det fungere forsiktig humlet. Vil ikke ha et spesielt humlete øl, heller en kölsch med en forsiktig tvist. Pacific Gem bitterhet 18-20 IBU. Aroma fra Motueka og Nelson 5 min. Total IBU 25.
 
Er forholdvis by på brygging. Og kölsch står på planen.

Mulig dette blir litt på siden men tar sjansen likevel. I utgangspunktet brukes jo klassiske tyske humler her, men har noen prøvd andre ting?

Nyere tyske humler som Bavaria Mandarina, Huell Melon etc.
Har pt ingen tyske humler, men noen fra New Zealand, vil det fungere forsiktig humlet. Vil ikke ha et spesielt humlete øl, heller en kölsch med en forsiktig tvist. Pacific Gem bitterhet 18-20 IBU. Aroma fra Motueka og Nelson 5 min. Total IBU 25.
Feel free. Men siden denne tråden nå engang har det temaet den har, så er det vel på sin plass å påpeke at du nok må kalle det noe annet enn kølsch:p! Dette blir vel mer en amerikansk cream ale/blonde ale.

Sånn, nå har du fått smekket ditt over fingrene:). Sånn plassering er sjølsagt ikke viktig, med mindre du tenker å sende den inn til konkurranser. Det du ser for deg, høres veldig godt ut. Kølschgjæren produserer jo gjerne noe fruktighet på egenhånd som du ikke vil ha i en kølsch, men som skulle gå godt sammen med de humlene du har.
 
Feel free. Men siden denne tråden nå engang har det temaet den har, så er det vel på sin plass å påpeke at du nok må kalle det noe annet enn kølsch:p! Dette blir vel mer en amerikansk cream ale/blonde ale.

Sånn, nå har du fått smekket ditt over fingrene:). Sånn plassering er sjølsagt ikke viktig, med mindre du tenker å sende den inn til konkurranser. Det du ser for deg, høres veldig godt ut. Kølschgjæren produserer jo gjerne noe fruktighet på egenhånd som du ikke vil ha i en kølsch, men som skulle gå godt sammen med de humlene du har.
Helt på sin plass å poengtere at det ikke blir enn ekte Kölsch med NZ humler. Kommer nok til å gjøre noe slikt, men kjenner at det gir mest mening å lage noe som ligner orginalen nå, så får det andre komme senere. Det blir bitterhet fra Perle/ Magnum og aroma fra Mittelfrüh, Tettnanger, Hersbrucker eller noe sånn.
 
Helt på sin plass å poengtere at det ikke blir enn ekte Kölsch med NZ humler. Kommer nok til å gjøre noe slikt, men kjenner at det gir mest mening å lage noe som ligner orginalen nå, så får det andre komme senere. Det blir bitterhet fra Perle/ Magnum og aroma fra Mittelfrüh, Tettnanger, Hersbrucker eller noe sånn.
Jeg har nettopp fått i hus et par poser Køln, og funderer på å investere hele humlebudsjettet - som ikke skal være så stort i dette ølet - i én tilsetning på 30 minutter. Teorien bak er at jeg ikke vil ha de florale tonene fra humla i dette ølet, og den får jeg fra seine tilsetninger, mens jeg vil ha de kryddertonene som kommer fra minimum 20 minutter i kok. Dette er noe jeg driver og prøver ut, basert på hva Scott Janish refererer av forskning i The New IPA. Så en solid dose edelhumle på 30 er hva det ligger an til. Jeg har noe Hersbrucker liggende som har venta på et øl litt for lenge:).
 
Tilbake
Topp