Bryggemaskin i Hus, noen tips til ett første All Grain brygg ?

Da var maskina i hus og nå kjører jeg en test med reint vatn. Det blei en Coobra 32. Så nå lurer jeg på om noen har tips til hva en kanskje bør lage som sitt første all grain brygg ? Ja alle andre tips til en første "grainer" å for den del.

20191118_200136.jpg
 
Ipa/apa, øl som kan kamuflere diverse fuck-ups før man lærer utstyret å kjenne og Us-05 som gir ålreite resultater i et vidt temperaturspenn er mitt forslag. F.eks lucky jack som nevnt over.
 
Lag noe du liker, helst ikke med for mye humle hvis det skal flaskes. Lervig Lucky Jack er jo ofte en vinner Som fås som sett og et greit øl å få bra til.


Jeg har jo ikke noe mølle enda så ett sett med ferdig knust og oppmålt er ingen dum ide.
 
Som et førstereis-brygg ville jeg faktisk anbefale noe med en del humle, for å kamuflere litt. Det er når man har fått litt dreisen med en kritisk humlenese at man ikke vil flaske humleøl. Enig og uenig samtidig med @PetterL Men kanskje ikke NEIPA-mengder, der antar jeg at det blir mye humle"svinn" hvis det er første gang man brygger. Altså dyrt til liten nytte.
 
Sist redigert:
Det første maltbrygget mitt var en Vestkyst - og det blei faktisk godt. Det er et veldig straight øl å brygge. Og det er ikke mye som smaker bedre:).

Jeg flasker stadig mine, og det går faktisk veldig bra.

Du får det som sett. Hos Brewshop, tror jeg. Ellers ligger oppskrifta her på forumet.
 
Det første maltbrygget mitt var en Vestkyst - og det blei faktisk godt. Det er et veldig straight øl å brygge. Og det er ikke mye som smaker bedre:).

Jeg flasker stadig mine, og det går faktisk veldig bra.

Du får det som sett. Hos Brewshop, tror jeg. Ellers ligger oppskrifta her på forumet.


Er det denne oppskriften du tenker på Finn ? Det var jo ett hav av forskjellige humletyper da Humle og Malt - Oppskrift: Kinn: Vestkyst
 
De var tomme for den. Lervig Lucky Jack derimot ser jeg er på lager. Men det må jo ikke være sett. Nå har jeg jo kjøpt meg maskin og planen er jo etterhvert å lære meg alt sammen fra planlegging av brygget til ferdig øl. :)
 
Er det denne oppskriften du tenker på Finn ? Det var jo ett hav av forskjellige humletyper da Humle og Malt - Oppskrift: Kinn: Vestkyst

Det er den ja. Den er ganske lik originalen, som du har her: Oppskrift Kinn Vestkyst

Kinn har endra den litt oppigjennom, og det mørke maltet fra originalen er ikke å få tak i lenger. Det er ikke veldig farlig. Du kan bruke andre malteriers tilsvarende krystallmalt. (Kinn bruker nå malt fra belgiske Castle.)

Du trenger fire humler, men alle er "standardhumler" som du vil finne i mange andre oppskrifter. Og humle holder seg fint i originalposene i fryser'n. Brett dem godt sammen, og lukk med en bit gaffatæip.

Ta med oppskrifta til bryggeforretningen din, og få den ferdig kverna. Jeg vil anbefale å bruke Wyeast 1318, som er den Kinn bruker. Men da bør du sette en starter. Skal du bruke tørrgjær, tar jeg sjansen på å anbefale denne, sjøl om jeg ikke har brukt den sjøl: Lallemand Windsor 11g British-Style Ale Yeast - BryggSelv Det du trenger er en gjær som ikke gjærer for hardt ut; dette ølet skal ha et snev av restsødme. To poser bør holde til en vanlig batch.

Ellers er det ikke noe gæ'ernt med sett, så lenge de ikke holder oppskrifta hemmelig for deg. De som ikke gir deg oppskrifta, gir deg heller ikke muligheten til å lære noe av brygginga, så jeg ville rett og slett boikotta sånne produsenter.
 
Da var maskina i hus og nå kjører jeg en test med reint vatn. Det blei en Coobra 32. Så nå lurer jeg på om noen har tips til hva en kanskje bør lage som sitt første all grain brygg ? Ja alle andre tips til en første "grainer" å for den del.

Som første ølsett ville jeg laget en pale ale med tørrgjær fra fermentis eller lallemand. KISS-prinsipp. Gjerne Ølbrygging sin Pale Ale . Det blir en frisk, leskende og god øl, som kun har humle i kok.

Så kan jeg ikke la være, og håper at med det påfølgende, at jeg kan spare deg for litt trøbbel i løpet av bryggedagen. Har erfaring med en kompaktbrygger som er temmelig lik din.

Ser på dine tidligere innlegg at du har laget en del ekstrakt brygg. Her er jo renhold og kontroll på kald side av samme viktighet som om du bruker all-grain. Differansen er temperaturkontroll i meskefasen for å få profilen du ønsker i ølet, og å lære seg å bruke bryggeriet. Viktig å lage en plan på forhånd når utstyret er nytt. Med Coobra CB3 er det ei pumpe med fast rør, og ei krane, så er ikke så mye som kan gå galt. Men har noen tips til deg som kan være verdt å ta med seg.

  • Bruk en god bryggesoftware. Det kan være kalkulatorer på brewers friend, bryggekalkulator.no, brewfather, eller noe annet. Jeg får løst alle mine behov gjennom brewfather. Det er gratis første måneden, så 200,- for et års bruk. Test det, og jeg tviler på du snur det tilbake. Planlegging og utregninger før du starter kan spare deg for mye problemer.
  • Alltid mål temperaturen manuelt i maltrøret. Det som står i displayet er temperaturen i kjelen og ikke i kornet ditt! Dette er viktig for at du skal treffe mesketemperatur og få rett smak og utgjæring på ølet du lager. Jeg kan varmt anbefale en thermapen, for meg er det et uunnværlig verktøy på bryggedagen. Bestill SuperFast Profesjonelt Termometer fra Thermapen
  • Når du skal løfte opp maltrøret for skylling, er det tungt. Opp mot 20 kilo hvis du har en anseelig maltmengde. Har du god rygg og bra armer, så går det greit, ellers kan det være en idè å ha en assistent akkurat der og da. Det er en veldig reell fare for skolding om du søler 70+ grader vørter utover deg selv. Kjelen du har valgt har en ring på innsida, som maltrøret skal treffe når du setter fra deg etter å ha løfta opp. Dette er en fin ordning, så slipper du løse deler som skal under maltrøret etter du har løfta det opp. Men ville ha tørrtrena litt på å treffe med maltrøret.
  • Regner med du har en spiralkjøler. Kjør en test på klemringskoblingene før bryggedagen, sjekk at det er tett. Fryktelig irriterende å stå med vann på gulvet fordi en slange hopper av eller lekker eller noe anna krøll. Også, når du nå kjøler ned kan du måle vørtertemperaturen med thermapen, for maltrester, hot/cold break og humlen legger seg i bunn over temperatursensoren. Da vil du få en falsk måling fra sensoren i bunn. Rugger du litt på kjøleren, eller rører med meskespaden, så får du sirkulert vørteren over spiralen, og nedkjøling går raskere. Når det er nedkjølt kan du godt la vørteren stå en halvtimes tid for klarning.
 
Sjekka opp Bryggselvs Vestkyst-sett av rein nysgjerrighet nå nettopp - og det gir et øl på 7,7%. Det ølet Kinn brygger, holder 7%. Og du får ikke med den originale gjæren, heller - som noen påpekte for litt siden.

????
 
  • Regner med du har en spiralkjøler. Kjør en test på klemringskoblingene før bryggedagen, sjekk at det er tett. Fryktelig irriterende å stå med vann på gulvet fordi en slange hopper av eller lekker eller noe anna krøll.
Denne kan jeg signere på. I tillegg til det andre som gikk galt under mitt første brygg, så spruta det ut vann fra inn-koblingen på spiralkjøleren. Vannet gikk i en fin liten bue, og rett oppi kjelen, før koblingen hoppet av og jeg fikk en 10 liter vann på gulvet før jeg fikk skrudd av krana.

Jeg har en maskin som er svært lik din (Netthandelen sin Kina-kopi). Anbefaler også å røre hele tiden (med en desinfisert meskespade) under kjøling. Jeg rørte ikke da jeg startet, og kjøling tok godt over 40 minutter. Nå rører jeg kontinuerlig fra jeg starter kjøling, og er nede på gjæringstemperatur på maks 10 minutter.

Ang. hvilket øl du burde starte med, så avhenger det om du har kjøleskap for å kontrollere gjæringstemperatur. Jeg hadde unngått å brygge lager/pils hvis du ikke har dette. Det kan gå, hvis du f.eks. har et svært kaldt kjellerrom (10-12 grader), men for å legge forholdene til rette for at alt skal gå greit, så anbefaler jeg ale.

Hvis du liker mørke øl, så holder jeg en knapp på porter gjæret med SafAle S-04. Skal vel gjøre en del galt før den blir ødelagt (selv om det absolutt går an).
 
Anbefaler også å røre hele tiden (med en desinfisert meskespade) under kjøling. Jeg rørte ikke da jeg startet, og kjøling tok godt over 40 minutter. Nå rører jeg kontinuerlig fra jeg starter kjøling, og er nede på gjæringstemperatur på maks 10 minutter.
Nå bruker jeg motstrømskjøler sjøl, men jeg trodde standarden var å romstere rundt i gryta med selve spiralkjøleren for å skape bevegelse?
 
Det kan være lettere å røre med f eks en meskespade enn å bevege dyppkjøleren.
Er den av metall så koker du den det siste kvarteret.
Kanskje ok å gjøre det med trespade også, men det vet jeg ikke.
 
Nå bruker jeg motstrømskjøler sjøl, men jeg trodde standarden var å romstere rundt i gryta med selve spiralkjøleren for å skape bevegelse?

Det kommer kanskje an på hvordan spiralkjøleren er konstruert. Min er ganske vid, med god plass for å røre med meskespaden inni den, og da er det veldig enkelt. Men jeg mener å ha sett noen hvor det kanskje blir vanskelig?

Jeg tror forøvrig det er poeng å røre forsiktig, sånn at du skaper minst mulig bevegelse i overflaten. Dette er et moment hvor du kan få oksidering - sjøl om jeg ikke aner hvor farlig det er, relativt sett. Du trenger ikke all verdens bevegelse for at det skal ha effekt, samtidig som det har større effekt om du rører kraftig. Men det tror jeg altså at vi ikke skal gjøre.

Oxidasjonsreaksjonene skjer fortere ved høyere temperaturer, mens vørteren på den annen side tar opp mer oksygen ved lavere temperaturer. Og jeg lar den stå bortimot en time etter at nedkjølingen er ferdig, for at humle og proteinguff etc. skal få bunnfelt seg, så jeg tror det er en god ide å være forsiktig hele veien.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp