Irish Red

Ok, da har jeg rydda og endra litt. Sånn blir det:

OG 1.048, FG 1.011, 4,8% ABV, 35 IBU. Meske på 67 +72 + utmesk. Gjære på 17 grader. 0,5 ts klorid og ditto sulfat i kok.

Malt til 24 liter ferdig øl (+ 2 liter startervørter)
4,5 kg Maris Otter
0,3 kg Carared
0,3 kg Dark Crystal
0,2 kg Roasted Barley
Humle

30 gr Target (8%) @ 60
40 gr Mt Hood (5%) @ 15
50 gr Mt Hood (5%) @ wp 15/68
Gjær
Nottingham
Hvilken Dark Crystal har du der? (Merke eller L/EBC?)

Hadde tenkt en oppskrift fra Brewing Classic Styles, men bytter den kanskje ut med din (dog kommer jeg til å gjære med 1318 og kjøre EKG).
 
Hvilken Dark Crystal har du der? (Merke eller L/EBC?)

Hadde tenkt en oppskrift fra Brewing Classic Styles, men bytter den kanskje ut med din (dog kommer jeg til å gjære med 1318 og kjøre EKG).

Det er denne: Dark Crystal Malt (250-300 EBC) 1KG kr 27

Bryggselv har slutta å føre det, dessverre. Jeg synes det er et veldig fint malt når du skal ha litt brent rosin/mørke frukter.

Et annet veldig godt malt i omtrent samme klasse er Simpson's Double Roasted Crystal (DRC), som du får på Strømmen Hjemmebrygg. Jeg opplever det som rundere/snillere, sjøl om det er en anelse mørkere. De er avgjort ikke like.

Bryggselv har erstatta Dark Crystal med dette, fra Crisp: Crisp Crystal malt 240 100g knust 250-290 EBC / 95-110 Lovibond - BryggSelv Det er sikkert også et godt malt, men jeg har ikke prøvd det.

Jeg må prøve å brygge denne igjen. Det siste forsøket blei ikke vellykka, men det var ikke oppskrifta si skyld. Jeg veit ikke helt hva som hendte. Men jeg kommer ikke til å bruke Nottingham denne gangen. Det blir nok Wyeast 1728 Scottish Ale (tilsvarende WLP 028), som jeg har gående nå, og som jeg så langt er veldig fornøyd med.

Jeg ville droppa wp, og bare kjørt en vanlig tilsetning mot slutten/ved kokeslutt. Jeg tror ikke edelhumler egner seg for hverken wp eller tørrhumling.

Oppskrifta i BCS er sikkert fin, den også. Den ser mørkere ut - og min er absolutt ikke lys; den gir nøyaktig samme farge som O'Hara's Irish Red, som jeg jo prøver å nærme meg så mye som mulig.
 
Sist redigert:
Jeg har Irish red som neste prosjekt. Brygg selv har vært tomme for WLP004 en stund, så jeg kjøpte inn WLP007. De som anbefales fra Whitelabs er 004, 005, 007, 028 og 041. Tror 007 er en anelse tørrere enn 028.

Lurer på å erstatte noe av MO-maltet med Chevallier. Noen som har testet det? Det skal være fyldigere og gi mer maltpreg enn MO.
 
Opplever meg litt som forbryteren som vender tilbake til åstedet. Veit det ikke er lurt, men så må jeg liksom:).

OG 1.048 (86% eff), FG 1.011 (77% utgj), 4,7% ABV, 25 IBU, 26 EBC. Meske på 67 + 72, gjære relativt kjølig. 50 ppm sulfat, 50 ppm klorid, 50 ppm kalsium. Har prøvd å gjøre oppskrifta så enkel som mulig. Dette skulle bli en IR på den relativt lette sida.

Malt til 33 liter før tapping
5,2 kg Muntons Pale Planet
0,4 kg Simpsons light crystal 105
0,2 kg Dark Crystal 275
0,1 kg Roasted Barley
Humle
60 gr Challenger @ 60
Gjær
Imperial A10 Darkness
 
Sist redigert:
Jeg har Irish red som neste prosjekt. Brygg selv har vært tomme for WLP004 en stund, så jeg kjøpte inn WLP007. De som anbefales fra Whitelabs er 004, 005, 007, 028 og 041. Tror 007 er en anelse tørrere enn 028.

Lurer på å erstatte noe av MO-maltet med Chevallier. Noen som har testet det? Det skal være fyldigere og gi mer maltpreg enn MO.
NM vinner med Irish red i fjor brukte mye Red X så jeg.
 
Tilbake
Topp