Prosjekt barrique

Er det bare den nesten ferdiggjæra vørteren jeg hadde i sist som har en uendelig lang hale? Har jeg fått noe annet oppi der? Kan det være brettanomyces som jeg brukte i glassballongen like ved siden av tønna, eller noe mye verre? Er tønneeventyret over? Jeg veit ikke.

Inni hodet mitt var det ikke til å unngå å lese dette med fortellerstemmen i Brødrene Dal :p
 
Neste epidose kom allerede nå. Temperaturen i bøtta karra seg bare såvidt over 15 grader, og det var såvidt det var bevegelse i gjærlåsen, så jeg pysa ut. Bar den opp på soverommet. Der er det relativt kaldt til å være innendørs, ihvertfall hvis jeg husker å holde døra lukket. Så får vi se om aktiviteten tar seg opp.
 
Når jeg brygger Belgisk eller høy OG, setter jeg karet på et stort serveringsbrett med kant.
Mht kjøleskap, trenger du vel ikke kjøling i kjelleren din. Kjøp en varmeplate eller varmekabel med en ITC og isoler bøtta med underlag
 
Når jeg brygger Belgisk eller høy OG, setter jeg karet på et stort serveringsbrett med kant.
Mht kjøleskap, trenger du vel ikke kjøling i kjelleren din. Kjøp en varmeplate eller varmekabel med en ITC og isoler bøtta med underlag
Det morsomme er jo at dette skjer hver gang jeg brygger med denne gjæra, så hvorfor jeg ikke bare kobla opp en blowoff med en gang... Det er jo tross alt et øl jeg har laga noen ganger nå.

Hva angår kjelleren trenger jeg kjøling om sommeren, så jeg har kjøling og varme i samme skap. Det var bare opptatt akkurat nå. Skal fate en bitter som står til CC idag, så da blir det plass til belgieren. Med blowoff.
 
Update: Ølet står nå trygt plassert i kjelleren under temperaturkontroll og med en blowoff som ser ut til å gjøre jobben sin. Til uka blir det vel å fylle opp tønna og tappe seg et fat, og så tror jeg det er tid for en liten bryggepause. Da er det porter/tønneøl, bitter, tønneøl, tønneøl med brettanomyces og hylleblomstsaft på tapp, samt et kjøleskap fullt av flasker i kjelleren. Det er på tide å drikke opp litt. Så må det vel brygges lager til sommeren.
 
Update: Ølet står nå trygt plassert i kjelleren under temperaturkontroll og med en blowoff som ser ut til å gjøre jobben sin. Til uka blir det vel å fylle opp tønna og tappe seg et fat, og så tror jeg det er tid for en liten bryggepause. Da er det porter/tønneøl, bitter, tønneøl, tønneøl med brettanomyces og hylleblomstsaft på tapp, samt et kjøleskap fullt av flasker i kjelleren. Det er på tide å drikke opp litt. Så må det vel brygges lager til sommeren.

Er det med samlivsbrudd seriøst, eller var det en humor relatert til øl?
 
Det var bare tull. Hun jubla ikke over å dele soverom med et ølfat, og enda mindre da vi våkna til gjærgly utover gulvet, men alt i alt tok hun det pent. :)

Jeg ville tru at gjærglyet var mindre plagsomt enn den enerverende ploppinga - og muligens lukta. (Jeg ville i alle fall ikke sovet i lag med pilsdunkene mine:eek:.) Akkurat der synes jeg ikke det er urimelig å legge inn en liten protest, med advarsel om mulig sivil ulydighet;).
 
Jeg ville tru at gjærglyet var mindre plagsomt enn den enerverende ploppinga - og muligens lukta. (Jeg ville i alle fall ikke sovet i lag med pilsdunkene mine:eek:.) Akkurat der synes jeg ikke det er urimelig å legge inn en liten protest, med advarsel om mulig sivil ulydighet;).
Lukta var ikke så ille så lenge lokket satt på. Jeg hadde til og med fylt gjærlåsen med gin for en nattlig, naturlig aromaterapi. Lukta etter at det hadde skumma over, derimot...
 
Tilbake
Topp