Gjæringstemperatur Saflager W-34/70

Den lokale bryggerisjappa anbefalte 10 dager på 10 grader med denne gjæren og tsjekkisk pils, deretter øke 1 grad om dagen til og med 18 grader før flasking.
 
Tydeligvis mange måter og meninger om metode her. Kanskje det er en metode som gjør diacetyl-pause overflødig , vet ikke . . Jeg har ihvertfall hatt en diacetyl-pause på ca 18 grader i 30-35 timer, for så å sette den tilbake på lav temp igjen, før jeg coldcrasher. . .Blir nok øl uansett :) Bare kjedelig med "lager" at man må lagre så lenge . . .
 
Kanskje forsøke en hurtigversjon av den "idelle" temperaturen?

Pitche på 10 grader, freerise til 12.

12 grader 7 dager
14 grader 2 dager
16 grader 2 dager
20 grader 3 dager
coldcrash 2 dager man karbonerer naturlig, 4 dager om man bruker fat?
Hvordan ble resultatet med dette tempraturregimet?
 
Jeg har en pils på 34/70. Gjæret på 9 grader først, også 18 grader til ferdig utgjøret. Kaldkræsjet og flaskekarbonert.
Øllet var fantastisk etter det var ferdig karbonert, akkurat som jeg håpet på. Har nå merket at det etter å ha vært på flaske en liten stund at det utvikler en snodig liten "marsipan/banan" smak. Nesten som en leffe-lite. Hva sjer???
 
Jeg har en pils stående med denne gjæren som har stått i 5 dager på 11c og tilten melder nå om 88% ferdig utgjæring. (fra 1.050 til 1.015)

Nå skal jeg reise bort i to uker, så da lurer jeg på om noen har innspill til beste opplegg mtp temp?
La stå på 11c nå og så kjøre opp til diatecyl rest + cc når jeg er hjemme? Eller bør jeg vurdere å heve temp noe allerede nå?

Har en itc 310 jeg kan programmere, men ikke gjort det før så noe usikker på hvor godt det funker!
 
Du trenger egentlig ikke kjøre diacetylrast. Har selv hatt godt hell med å bare senke temperaturen gradvis og så tatt de siste poengene der nede. Men hvis du smaker på ølet og faktisk kjenner smaken av diacetyl så er det sikkert ikke dumt å heve temperaturen. Dette forutsetter at du har hatt nok gjær da, noe det ser ut til at du har brukt.
 
Tar opp denne igjen. Har en lager stående til gjæring, OG - 1.048, FG skulle være 1.009. Startet gjæringen på 10c og økte til 12c etter seks dager, SG var da 1.024. Etter fire dager ved 12c var SG 1.016 økte derfor til 16c, nå etter fire dager ved 16c er SG fremdeles 1.016. Er det noe jeg kan gjøre for å bedre utgjæringen eller er FG nådd?
 
Tar opp denne igjen. Har en lager stående til gjæring, OG - 1.048, FG skulle være 1.009. Startet gjæringen på 10c og økte til 12c etter seks dager, SG var da 1.024. Etter fire dager ved 12c var SG 1.016 økte derfor til 16c, nå etter fire dager ved 16c er SG fremdeles 1.016. Er det noe jeg kan gjøre for å bedre utgjæringen eller er FG nådd?

Hvor stor batch?
Hvor mange pakker gjær?
Rehydrerte du gjæren?
 
Hmmm. Nok gjær men lav utgjæringsgrad :confused:

Hvordan mesket du (temp steg/tid) og hvordan ser maltbasen ut?
 
Hovedsteget ditt på 68C er noe høyt så du har nok plukket opp noen FG punkter der. Så lenge FG er stabil er det bare å flaske/fate/bokse, smake og notere til neste gang. Tipper det blir godt :)
 
Jeg hadde ikke rista på bøtta på dette stadiet men det er sikkert flere som hadde vurdert det.

Enda en fordel å gjære under trykk, da kan en bare blø fort ned trykket og gjærkaka mikser seg med vørteren igjen uten å risikere oksygen :)
 
Jeg hadde ikke rista på bøtta på dette stadiet men det er sikkert flere som hadde vurdert det.

Enda en fordel å gjære under trykk, da kan en bare blø fort ned trykket og gjærkaka mikser seg med vørteren igjen uten å risikere oksygen :)

Risting er helt kurant; du drar ikke inn noe oksygen der. På noen øl må du nesten gjøre det; engelske topphøstere har godt av å få gjæren "slått ned" i ølet igjen. (Jfr Burton Union-systemet.) Og det skjer ikke noe negativt som følge av det.

Men jeg er enig; jeg tror ikke det vil gi noe resultat.Det virker som om det ølet der er utgjæret.
 
Hei

Har satt en batch med denne og satt til gjæring på 12c, men det er null liv i gjærlåsen. Tips?

Hvor lenge har du ventet? Jeg satte en batch med 25 liter ned 1.050-vørter på tirsdag, med fire poser w34/70 rehydrert, og der tok det halvannet døgn før krausen var synlig (uten gjærlås foreløpig, så jeg kan ikke si noe om plopping).

Edit: På 12 grader.
 
Sist redigert:
Hvor lenge har du ventet? Jeg satte en batch med 25 liter ned 1.050-vørter på tirsdag, med fire poser w34/70 rehydrert, og der tok det halvannet døgn før krausen var synlig (uten gjærlås foreløpig, så jeg kan ikke si noe om plopping).

Det har gått en uke nå, men kan ikke skjønne annet enn at den må gjære, men at pakningen i topplokket må ha løsnet. Du lukter da iallefall som om noe skjer i kjøleskapet :)
 
Dratt den opp til 15 grader uten nevneverdige feil i smaken, men muligens mer flaks enn noe annet. 12-14 skal nok gå bra ved pitching av nok gjær. Men gå lavt å hold den lavt. Berre kjedelig å gjære den høyere å bomme. Sett den på 10 å glem den i 3 uker. (Skulle ønske i kunne gjøre det selv)
 
Tilbake
Topp