Gjærstarter

hssj - ikke si sånt;).

Nå bygger jo kapitalismen på ideen om fri konkurranse på et fritt marked + et par andre enda mindre realistiske forutsetninger. Men det funker jo likevel tross alt på et vis. Og blårussen som sitter og styrer med økonomien, burde kanskje skjønne at en del varer som en ikke tjener på, likevel kan være veldig bra for geskjeften fordi at om en ikke har dem, så handler folk heller hos den smarte konkurrenten som har dem.
Det er jo et viktig poeng, som jeg mistenker at blant annet bryggselv har forstått. Det er verdt å ha noen produkter på hylla som går i minus, eller ihvertfall i null, hvis de sørger for at du får solgt de tinga du går i pluss på. Å være en one stop shop er en klar markedsfordel. Jeg kjenner jo på det sjøl. Bryggeland har (eller ihvertfall hadde) noen produkter jeg hadde lyst på, men når jeg uansett måtte til bryggselv for å komplettere handelen var det ikke så ofte jeg la turen innom Grünerløkka/Ila.
 
Det er jo et viktig poeng, som jeg mistenker at blant annet bryggselv har forstått. Det er verdt å ha noen produkter på hylla som går i minus, eller ihvertfall i null, hvis de sørger for at du får solgt de tinga du går i pluss på. Å være en one stop shop er en klar markedsfordel. Jeg kjenner jo på det sjøl. Bryggeland har (eller ihvertfall hadde) noen produkter jeg hadde lyst på, men når jeg uansett måtte til bryggselv for å komplettere handelen var det ikke så ofte jeg la turen innom Grünerløkka/Ila.

Antakelig er det litt intern uenighet om slike strategier. Kjenner Bryggselv seg store og sterke nok, kan de gi F. Jeg ville veldig gjerne prøve å styrke Bryggeland på Sankthanshaugen litt, men det blir helt håpløst når det ikke er mulig å vite hva de har og ikke har i butikken.
 
Antakelig er det litt intern uenighet om slike strategier. Kjenner Bryggselv seg store og sterke nok, kan de gi F. Jeg ville veldig gjerne prøve å styrke Bryggeland på Sankthanshaugen litt, men det blir helt håpløst når det ikke er mulig å vite hva de har og ikke har i butikken.
Selvsagt, en konkurransefordel er jo bare lønnsom så lenge det er konkurranse. Og den konkurransen begynner å bli rimelig svak, ihvertfall her i byen.
 
Ja, uansett, det hvite som synes i siste videoen er gjær. Det var etter 12 timer. Etter nye 12 timer, er der bunnfelt sikkert 1cm. Nå skal den inn i kjøleskapet til i kveld ihvertfall :)15364850642995251636512599910278.jpg
 
Har aldri hatt problem med skumming. Bruker 3l kolbe, hatt 2,5l max. De første 2 timene går røreren ganske fort, jeg hører at luft rekker ned til magneten og blir pisket inn. Så setter jeg den lavere, og lar den stå. Blir minimalt med skum på toppen, Max 1-2 cm. Har hittil brukt WLP001, 005, 007, 028, 029 og 833. :)
 
Har aldri hatt problem med skumming. Bruker 3l kolbe, hatt 2,5l max. De første 2 timene går røreren ganske fort, jeg hører at luft rekker ned til magneten og blir pisket inn. Så setter jeg den lavere, og lar den stå. Blir minimalt med skum på toppen, Max 1-2 cm. Har hittil brukt WLP001, 005, 007, 028, 029 og 833. :)

Merkelige greier, det der. Jeg bruker normalt å sette 3 liter i en 5-liters kolbe. Da blir det ganske stor overflate. Kanskje det er grunnen?
 
Merkelige greier, det der. Jeg bruker normalt å sette 3 liter i en 5-liters kolbe. Da blir det ganske stor overflate. Kanskje det er grunnen?
Ja mulig det, men det virker litt rart. Kan du ikke prøve en 2l eller 2,5l en gang, og kjøre litt høyere hastighet første timen eller to, så sette den ned?
 
Sett den litt kaldere og bruk litt lengre tid Finn.
Men det vet du jo bedre enn de fleste av oss.
 
Helt sikker på at dersom noen tar seg bryet med å måler SG gjennom 12 timer og korrelerer med temperatur, vil vi kunne bygge opp om tabell for hovedgruppene gjær som vil gi en god indikator på når man skal ta den av røreren basert på temperaturendring
[Edit] Finn: se... jeg klarte meg helt uten punktum [emoji4]
 
Fra en nybegynner, er det å sette starter kun et spørsmål om økonomi? Vil man oppnå samme resultat ved å kjøpe mange nok pakker med flytende gjær?
 
Fra en nybegynner, er det å sette starter kun et spørsmål om økonomi? Vil man oppnå samme resultat ved å kjøpe mange nok pakker med flytende gjær?
Økonomi men også gjærhelse. 6 pk fra white labs og du er i underkant av 600 kr fattigere. Setter du en 5l starter slipper du unna med ca 150 kr, har du mer og bedre gjær. Sparer fort inn kostnaden av rører og kolber :)
 
Fra en nybegynner, er det å sette starter kun et spørsmål om økonomi? Vil man oppnå samme resultat ved å kjøpe mange nok pakker med flytende gjær?

Proffbryggere, som f.eks. Espen Lothe (Kinn) og Gahr Smith-Gahrsen (7 Fjell), sier at gjæren ikke jobber på sitt beste før den har vært brukt et par ganger. Så nei, det er ikke bare økonomi, men også kvalitet. Du bør altså ikke kjøpe ny gjær hver gang du brygger, men bruke den til å gjennomføre noen gjæringsforløp. Men det rådes likevel ikke til å bruke gjær om igjen fra alkoholsterke øl, eller fra øl med veldig mye humle - eller fra ølder gjæringsforløpet har vært problematisk.

Skal du spare maksimalt med penger, kan du lage din egen startervørter. Et triks er å sette til side bunnfallet fra kokekjelen, og så dekantere klar vørter fra det dagen etter. (Jeg får 4 liter bunnfall, får fra halvannen til 2 liter fin vørter fra det.). Eller du kan brygge litt ekstra hver gang, så du får vørter til overs. Oppbevares i fryser, eller i kjøleskap.
 
Tilbake
Topp