Overkarbonering og uendelig mye skum i corneliusfat

Jeg har hatt et overkarbonert fat før, og det lot seg ordne relativt greit ved å slippe ut gass, vente, slippe ut etc.

Men nå har jeg noe av det mest ekstreme jeg har opplevd på bryggefronten. Et fat har plutselig blitt overkarbonert, fordi det har sånn lokk med karboneringsstein som karbonerer raskere. Men nå går det ikke an å slippe ut gass uten at ølskumspruten står ut av ventilen. Og når jeg åpner fattet er det omtrent ingenting annet enn skum å se, helt opp til toppen.

Ølet smaker imidlertid helt fint, så jeg tviler på infeksjon. Det er dessuten to uker siden det ble satt, og den lille overkaboneringen har skjedd i løpet av den siste dagen eller to.

Noen idéer? Det nytter ikke med tipsene man ser rundt omkring om å slippe ut gass, for idet jeg gjør det spruter det ølskum ut, det det stopper aldri, bare ender opp med å piple ut non-stop.
 
Slipper du ikke ut gass gjennom sikkerhetsventilen? Om karboneringsteinen sitter rett på gass inn, legg fatet på siden, så den ligger over ølspeilet?
 
Takk for tips. Det kom seg sakte men sikkert, men det tok laaaang tid før det var mulig å slippe ut gass uten ølskum.
 
Tilbake
Topp