Deilige bilder!!!

Honningfermentert hvitløk blandet med svart hvitløk. [emoji2962]
652713772da42effb502377bfa5637fc.jpg
20f6ee3894392e12103c7ba9d8237a64.jpg
 
Ja, når vi først er inne på det, hvor lenge bruker dere/holder en bøtte?
Jeg har vel hatt mine to i snart 3-4 år nå
 
Ja, når vi først er inne på det, hvor lenge bruker dere/holder en bøtte?
Jeg har vel hatt mine to i snart 3-4 år nå

Det kommer vel an på hvordan vi steller dem. De jeg bruker nå, har jeg hatt vel et år/10-12 brygg, men jeg reingjør dem bare med en mjuk svamp og maskinoppvaskmiddel (kan ta en runde med noe kraftigere en gang i blant), og de ser fremdeles helt fine ut. Jeg veit ikke om det uansett hvor skånsomt de behandles, går ei grense fordi plasten svekkes av aldring?
 
Har både syrlighet, sødme og umami, bra kompleksitet. Brukes som grillsaus, men også litt som balsamico. Smaker nydelig.
Har tenkt å tilsette litt i en porter når jeg får tid
Etter to batcher med utforsking av hvordan svart hvitløk funker i en porter, tenker jeg å prøve en litt sterkere versjon, forhåpentligvis snart. Det opprinnelige navnet Black Crack kom fra navnet på produktet jeg brukte den gang. Men skal prøve honningfermentert hvitløk denne gangen, etter noen måneder blir det ganske svart, og smaken ligner. Anbefales å prøve til matlaging uansett.
545dccc1cac4930fca42f38b686ce2c9.jpg
d288d8f71b2cf39556bda61816203ae1.jpg
579c014a66a85980054ab282f6c7d1ff.jpg
 
Ja, når vi først er inne på det, hvor lenge bruker dere/holder en bøtte?
Jeg har vel hatt mine to i snart 3-4 år nå

Jeg har aldri skjønt dette med at plastbøttene må kastes etter en viss periode.
De er jo ikke akkurat helt slette innvendig når man kjøper dem, hvis man kjenner med en negl så merker man at det er struktur i plasten allerede når de er nye.

Visst kan det sette seg sopp og bakterier i små groper, men vann med Star-San har ingen problemer med å komme inn i små groper. En bakterie er uendelig mye større enn et vannmolekyl.

Hvis man vasker etter bruk, og ser at det ikke ligger igjen noe, kan jeg ikke skjønne at det kan bli noe problem hvis man desinfiserer før bruk igjen. De eldste mine er fra 2013, og jeg vasker som regel med en oppvaskbørste, har aldri hatt en infeksjon. Jeg klorer dem innimellom, men det er for å få bort lukt som setter seg, ikke for å desinfisere.

Jeg vet det er mange som er uenig i dette, men jeg har så langt ikke sett noe som har overbevist meg om at jeg tar feil.
 
Mener det var 10gram hver på slutten av kok og rett før flasking, og da ble det lite smak, men litt mye aroma, kun i kok andre gangen, og da knapt merkbart. Ca 20 liter.

Lurer på 20g i kok og 5g mot slutten av gjæring denne gangen.
 
Ja, når vi først er inne på det, hvor lenge bruker dere/holder en bøtte?
Jeg har vel hatt mine to i snart 3-4 år nå
Jeg brygger små batcher og har to 15-liters bøtter og to 10-liters bøtter (split batcher). Har ikke helt kontroll på hvilke som er eldst eller hvilke som er brukt mest. Har brygget i snart fire år og har ikke byttet ut ennå. Tenker at den dagen jeg får tydelig infeksjon, så er det på tide. Inntil da så holder de vel en gang til... :)
 
Tilbake
Topp