Grusomme bilder !!!

14e257590ed7486d9b230b75641ab063.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
Berre lækkert
 
Lageret med malt øker og lageret med øl går ned. Ikkje lækkert i det heile tatt
emoji3525.png

Pokkern, jeg trodde du skulle igang med en skikkelig bryggerunde etter innkjøp, ja ja du får trå til å brygge med en gang. Bilder av tomme ølhyller er verre.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Lageret med malt øker og lageret med øl går ned. Ikkje lækkert i det heile tatt [emoji3525]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Så mange tomflasker, så mange muligheter. Skulle vel egentlig postet under 'deilige bilder' i stedet.

Blir en herlig bryggehøst etter en sommer som har bestått av mye jobbing, maling av hus, skifte av rekkverk (snart ferdig) og ferie langt fra bryggerommet.

Høsten ligger der blank og ubrukt, hva skal jeg brygge?
 
Så mange tomflasker, så mange muligheter. Skulle vel egentlig postet under 'deilige bilder' i stedet.

Blir en herlig bryggehøst etter en sommer som har bestått av mye jobbing, maling av hus, skifte av rekkverk (snart ferdig) og ferie langt fra bryggerommet.

Høsten ligger der blank og ubrukt, hva skal jeg brygge?

Vestkyst, en best bitter og en pils. Da har du en god basis:).
 
Ja, det må bli en ipa og en pils. Og en saison og en munchener dunkel ihvertfall. Bitter har jeg bare hørt om, men aldri brygget. Hva er bra med den?
 
Tilbake til tema :rolleyes:
Maltet noe korn selv i fjor og laget en bock lignende lager. Går til dodraugen Ikke pga skummet dere ser, men en altfor påtrengende smak av hjemmelaget roasted Barley... Angrer på at jeg tilsatte de få grammene. Det blir ikke bedre med lagring. Skummet kunne jeg ha levd med. Det stiger opp så sakte at det hadde gått fint å skjenke ølet i et glass IMG_20190912_164902448-picsay.jpg
 
I går tømte jeg Fermzillaen og stengte butterflyventilen i bunnen (over en beholder full av gjær). Tenkte å ta av beholderen og ta vare på gjæra, men ble opptatt med noe annet.

Etter 1-2 timer kom jeg på at jeg leste om en dude i Australia som hadde latt gjærbeholderen stå på og at den hadde eksplodert (ja, eksplodert) på grunn av at gjæra hadde våknet til liv.

Ok, for å unngå det så tenkte jeg at jeg måtte åpne ventilen før dette skjedde. Fermzillaen sto i dusjen, så jeg gikk på badet og åpnet ventilen. POFF! Og gjærsuppa føk ut av Fermzillaen, mesteparten traff taket, men veggene fikk også sin porsjon.

Vel, dusjen er ikke det verste stedet dette kunne skjedd. Var kjapp og låste døra til badet så ingen uvedkommende familiemedlemmer skulle komme inn, og satte i gang med rengjøring/spyling av tak og vegger. Fant ut at jeg like godt kunne ta en dusj selv da jeg måtte spyle taket.

Samboeren lurte på om jeg hadde dusjet eller om jeg hadde vasket den brygge-dingsen når jeg kom ut, det hadde vel vært noen uvanlige lyder fra badet. Jeg svarte; begge deler, som jo var helt sant. Hun syntes nok det var litt merkelig da jeg holdt på å lage middag når jeg plutselig forsvant.

Var sikker på at jeg hadde fått bort alt, men når jeg satt på dass i dag så jeg gjærflekker både på gulv og vegger ved dassen. Så da var det fram igjen med vaskefilla :D

PSX_20191213_201048.jpg PSX_20191213_201020.jpg
 
Sist redigert:
Ok, for å unngå det så tenkte jeg at jeg måtte åpne ventilen før dette skjedde. Fermzillaen sto i dusjen, så jeg gikk på badet og åpnet ventilen. POFF! Og gjærsuppa føk ut av Fermzillaen, mesteparten traff taket, men veggene fikk også sin porsjon.
Åpnes i ufarlig retning :)
 
Skru løs lokket forsiktig på sideporten på beholderen neste gang å blø av trykk og gjærguffen der heller :p
 
Det jeg skulle gjort var å sette på lokket på toppen før jeg åpnet, men jeg trodde at jeg var så tidlig ute at det ikke var noe trykk der nede :rolleyes:
 
Sett spunding valve på den også, så slipper den å sprenge hvis du har den lukket under aktiv gjæring. Men du får kanskje litt gørr på gulvet da.. :) Men så spørs det jo om den skulle ha produsert såpass mye gass etter sukkeret skulle vært spist, eller har du tappet før full utgjæring?
 
Den var nok utgjæret. Men jeg hadde karbonert ølet på tanken på 4°C en uke med ventilen åpen, så gjærsuppa var også godt karbonert. Det var nok det som var problemet, når den kom inn i varmen og ikke hadde noe rom for å utvide seg så gikk det som det gikk. Men overrasket over at det skjedde så fort.

Fikk ihvertfall testa at den ventilen er helt tett. Det tyder det som skjedde i Australia på også. Når den tykke beholderen ryker før ventilen da er den solid og tetter godt.
 
Hvis du leter etter gasslekkasje så kan du spraye såpevann eller Starsan på alle koblinger. Lekker det vil det boble.
 
Tilbake
Topp