Lallemand Sour Pitch

Noen som har erfaringer med denne?
Mener å ha lest at denne skal gi en mer nøytral eller bedre smak, enn å bruke biola, yoghurt etc.. ?
 
Jeg har brukt den ifbm kettle souring. Tok pH fra 4.3 til 3.3 på ca 40 timer (temp fra 40C til 30C). Nøytral, frisk syrlighet på vørter, men har ikke smakt det endelige produktet ennå, står til gjæring.
 
Brygget nettopp en Berliner Weisse. Pitchet 50% av pakken på ca 26l ved 39 grader. Flushet head space med CO2 og tettet igjen kjelen. PH sank fra 4.45 til 3.15 på 20t! Effektiv surning! Ølet er fatet og semi-karbonert på 4C. Ren og fin smak.Kommer til å bruke den igjen.
 
Sist redigert:
Jeg har brukt denne flere ganger, med stort hell. Jeg bruker å være litt raus med pitchen, så er vørteren ferdig syrnet til ca 3,5 ph på 12-16 timer. Sammenlignet med Biola synes jeg Sourpitch gir langt renere smak, og du slipper å kjenne smaken av yoghurt i ettersmaken.
 
Jeg har gått til innkjøp av en 10g pakke, og tenkte og prøve meg på en 20 liters batch med kjelesyrning. På pakken står det at 10g er nok til 100 liter. Er det noen god måte og lagre resten som ikke brukes, eller bare å kjøre på med hele pakken?
 
Jeg har gått til innkjøp av en 10g pakke, og tenkte og prøve meg på en 20 liters batch med kjelesyrning. På pakken står det at 10g er nok til 100 liter. Er det noen god måte og lagre resten som ikke brukes, eller bare å kjøre på med hele pakken?
Lag kimchi eller noe sant :)
 
Jeg vakuumpakker og fryser resten til neste runde. Jeg bruker 5gr på 37-38 liter vørter og det funker knall! Anbefaler surning på 37C, 4,5 til 3,3pH på 18-20 timer vanligvis :)
 
Tilbake
Topp