Vannjustering (NEIPA)

kurs

 
Hei,

Nå har jeg lest og lest og lest og lest om vannjustering. Blir fortsatt ikke klok.
Har prøvd meg litt på ezwater, men verdiene jeg får der er ikke lik som jeg får om jeg bruker Gahr sin tabell.
Noen som har lyst å ta en kikk på dette for meg?

I følge Gahr:
Skyllevann - 14L har jeg regnet ut:
CaSO4 - 8,4g
CaCI2 - 6,3g

Meskevann 21L:
CaSO4 - 12,6g
CaCI2 - 9,45g
CaCO3 - 2,1g
NaHCO - 2,1g.
Men disse verdiene er vel alt for høye?

Gjerne legg ved verdiene dere plotter inn i ezwater, så jeg ser selv hvor jeg har gjort feil:)

Og til slutt. Hvilken ratio anbefaler dere?

Legger ved vannanalyse fra Karmøy.

På forhånd takk!!!
 

Vedlegg

  • Vannkvalitet 2017 behandlet vann.pdf
    140,4 KB · Sett: 42
Så verdiene jeg har lagt inn i EZWater ser korrekt ut da?
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2018-11-16 kl. 10.05.06.png
    Skjermbilde 2018-11-16 kl. 10.05.06.png
    47 KB · Sett: 66
I følge mine beregninger så skal dette her være bra nok da?
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2018-11-16 kl. 10.14.29.png
    Skjermbilde 2018-11-16 kl. 10.14.29.png
    129,4 KB · Sett: 73
Blir jo øl av det. Men hvor du vil legge pH må du bare forske på. En del som brygger neipa liker å legge den høyere. Men det er i koken du ser hva som er slutt-pH.
 
De fleste plassene jeg har lest så anbefalest en ph mellom 5,2-5,4.
Men til selve ezwater spørsmålet, så var ikke "blir jo øl av det" kanskje det svaret jeg var ute ettero_O Det vil det vel bli uansett om jeg hadde gjort feil. Ser tallene jeg har plottet inn "riktige" ut for å være en neipa? :)
 
De fleste plassene jeg har lest så anbefalest en ph mellom 5,2-5,4.
Men til selve ezwater spørsmålet, så var ikke "blir jo øl av det" kanskje det svaret jeg var ute ettero_O Det vil det vel bli uansett om jeg hadde gjort feil. Ser tallene jeg har plottet inn "riktige" ut for å være en neipa? :)

Haha. Sorry, litt dårlig formulert. Ja det ser helt greit ut til neipa.
 
De fleste plassene jeg har lest så anbefalest en ph mellom 5,2-5,4.
Men til selve ezwater spørsmålet, så var ikke "blir jo øl av det" kanskje det svaret jeg var ute ettero_O Det vil det vel bli uansett om jeg hadde gjort feil. Ser tallene jeg har plottet inn "riktige" ut for å være en neipa? :)

Jeg pleier å legge meg på ca 150 ppm klorid og 100 ppm sulfat for NEIPA. Det er ikke så langt unna der du ligger nå.

Jeg ville kanskje redusert syren et par ml og lagt PH litt høyere (rundt 5.35 pleier jeg å legge den). Om det er melkesyre du bruker til å justere kan for mye gi smak. Fosforsyre er bedre å justere med da den er nøytral ift smak.
 
Jeg pleier å legge meg på ca 150 ppm klorid og 100 ppm sulfat for NEIPA. Det er ikke så langt unna der du ligger nå.

Jeg ville kanskje redusert syren et par ml og lagt PH litt høyere (rundt 5.35 pleier jeg å legge den). Om det er melkesyre du bruker til å justere kan for mye gi smak. Fosforsyre er bedre å justere med da den er nøytral ift smak.

Takk for innspill. Dette er første gangen jeg justerer vannet, og ph forsåvidt, så jeg har ikke brukt verken melkesyre eller fosforsyre før. Har lest at Fosforsyre skal være bedre ja. Jeg skal ikke justere ph i mesk, bare i kok da? Da prøver jeg å gå for 5.35 :) Vil det normalt være mye fosforsyre jeg må tilsette?
Edit: "Lactic acid i EZwater". Det tilsvarer melkesyre? Vil det være samme greia om jeg putter inn fosforsyre i dette feltet, så lenge jeg endrer på syreinnholdet?
 
Takk for innspill. Dette er første gangen jeg justerer vannet, og ph forsåvidt, så jeg har ikke brukt verken melkesyre eller fosforsyre før. Har lest at Fosforsyre skal være bedre ja. Jeg skal ikke justere ph i mesk, bare i kok da? Da prøver jeg å gå for 5.35 :) Vil det normalt være mye fosforsyre jeg må tilsette?
Edit: "Lactic acid i EZwater". Det tilsvarer melkesyre? Vil det være samme greia om jeg putter inn fosforsyre i dette feltet, så lenge jeg endrer på syreinnholdet?

Jeg justerer ph kun i mesk. Ligger da som regel mellom 5.2 og 5.4 i kok når jeg måler med ph-meter.

Du endrer bare på prosenten i regnearket, ja.
 
Fosfor og melkesyre oppfører seg forskjellig, vet jeg. Men jeg vet ikke hvis forskjellene blir merkbare før du jobber med veldig hardt vann, vann som vi ikke har i norge til brygging.
 
Låner denne tråden litt. Jeg har bestemt meg for å brygge Westums Killdozer v1 (neipa for første gang) nå i julen, har ikke hatt tid til å lese meg så mye opp på vannjustering enda, men jeg har lyst å prøve meg på vannjustering allikevel. Jeg har kjøpt Kalsiumsulfat CaSO4, Magnesiumsulfat MgSO4 og Kalsiumklorid CaCl² Flak.

Vannverket opplyser vedlagt rapport. PH ser ut til å ligge på rundt 7. Jeg har også sett litt på EZ water calc, men jeg blir ikke helt klok på fremgangsmåten. Noen som kan fortelle meg hvor mye jeg bør bruke av de forskjellige tilsetningene?
 

Vedlegg

  • Skjermbilde.PNG
    Skjermbilde.PNG
    41,7 KB · Sett: 32
Låner denne tråden litt. Jeg har bestemt meg for å brygge Westums Killdozer v1 (neipa for første gang) nå i julen, har ikke hatt tid til å lese meg så mye opp på vannjustering enda, men jeg har lyst å prøve meg på vannjustering allikevel. Jeg har kjøpt Kalsiumsulfat CaSO4, Magnesiumsulfat MgSO4 og Kalsiumklorid CaCl² Flak.

Vannverket opplyser vedlagt rapport. PH ser ut til å ligge på rundt 7. Jeg har også sett litt på EZ water calc, men jeg blir ikke helt klok på fremgangsmåten. Noen som kan fortelle meg hvor mye jeg bør bruke av de forskjellige tilsetningene?

Den rapporten sier ikke så mye, men du har veldig lite klorid og sulfat, og jeg gjetter på at du har et veldig bløtt vann, hvilket i Norge betyr veldig lav alkalinitet. Du kan antakelig i grunnen i praksis betrakte det som mineralfritt. Men for sikkerhets skyld: Skummer såpa godt hjemme hos deg? Gjør den det, har du bløtt vann.

Til et brygg på 25 liter ferdig øl kan du bruke 2 ts kalsiumklorid og 1 ts kalsiumsulfat i en NEIPA. Tilsett det i mesken. Det er ingen fasit på hva som er riktig, bortsett fra at du bør ha en overvekt av klorid i dette ølet. Noen vi sikkert ha mer klorid.

Du bør nok også ha noe syre for å senke pH'en. 2-3 prosent syremalt (acidulated malt) i oppskrifta, i tillegg til saltene - de trekker også pH'en ned - vil hjelpe.

Jeg skal ikke gå videre inn på det her, men det vannrapporten din burde fortalt, er innholdet av kalsium og karbonat, og hardhet. Det siste bør den i alle fall inneholde, siden det sier noe om et eventuelt behov for tiltak når du bruker vaskemaskin og oppvaskmaskin.
 
Tilbake
Topp