Kobbber ifra motstrømskjøleren

RayOlav

Norbrygg-medlem
I går satt jeg min grainfather til vask. En dash med oppvaskpulver, stilte den på 55C og sirkulerte igjennom motstrømskjøleren. Har pleid å gjøre det slik, og da står det sånn i 20 min.

Men, jeg glemte hele vasken, og den ble stående og sirkulere hele natten, i 12 timer. Når jeg sjekket den i dag, var det et lag av kobber(?) på alle flater, og vannet lyse brunt og grumsete. Det gikk fint ann å skylle vekk, men krevde litt skrubbing. Er dette noe jeg bør bekymre meg over? Eller er det bare å få skylt med rent varmt vann?
 
Sist redigert:
Jo, kan jo være beerstone, det har jeg ikke tenkt på. Trodde det var et hvit aktig belegg, mens dette var helt kobber farget. Hadde til og med litt glans i det. Synd jeg ikke tok bilder.

Har ikke merket noe belegg i maskinen tidligere, men kan jo ha gjemt seg en del i motstrømskjøleren. Har heller aldri vasket med syre. Kun vært pbw og oppvaskmiddel igjennom den.

Skylle vannet så forøvrig helt rent ut, så regner med at det ikke byr på noe problemer.

Takk for svar!
 
Jo, kan jo være beerstone, det har jeg ikke tenkt på. Trodde det var et hvit aktig belegg, mens dette var helt kobber farget. Hadde til og med litt glans i det. Synd jeg ikke tok bilder.

Har ikke merket noe belegg i maskinen tidligere, men kan jo ha gjemt seg en del i motstrømskjøleren. Har heller aldri vasket med syre. Kun vært pbw og oppvaskmiddel igjennom den.

Skylle vannet så forøvrig helt rent ut, så regner med at det ikke byr på noe problemer.

Takk for svar!
Det går nok helt fint. Bare skyll godt igjennom den med rent vann før bruk og la den tørke etter bruk :)
 
Jo, kan jo være beerstone, det har jeg ikke tenkt på. Trodde det var et hvit aktig belegg, mens dette var helt kobber farget. Hadde til og med litt glans i det. Synd jeg ikke tok bilder.

Har ikke merket noe belegg i maskinen tidligere, men kan jo ha gjemt seg en del i motstrømskjøleren. Har heller aldri vasket med syre. Kun vært pbw og oppvaskmiddel igjennom den.

Skylle vannet så forøvrig helt rent ut, så regner med at det ikke byr på noe problemer.

Takk for svar!
PWB er skånsomt mot myke metaller. Ville også tenkt at maskinoppvaskmiddel fungerer greit. Jeg bruker GF sitt eget vaskemiddel, som ikke koster allverden – og som er trygt å bruke på kobber. Grainfather High Performance Cleaner 500g
 
PWB er skånsomt mot myke metaller. Ville også tenkt at maskinoppvaskmiddel fungerer greit. Jeg bruker GF sitt eget vaskemiddel, som ikke koster allverden – og som er trygt å bruke på kobber. Grainfather High Performance Cleaner 500g

Takk for det tipset, skal bestille en sånn.

Har tidligere brukt PBW, før det ble vanskelig å få tak i, gikk deretter over til oppvaskmaskin pulver. Det har fungert fint, helt til det fikk stå i 12 timer. Det er vel litt lenge uansett hvilke middel man bruker.
 
Tilbake
Topp