Tråden for dumme spørsmål.

Her var det mange gode (og faktisk sammenfallende) svar, takk!

Da kaster jeg likegodt ut neste, nå er det oksygen jeg lurer på:

Jeg ser for meg at å riste en dunk på 20kg+ er en utfordring for de aller fleste, og i allefall for meg. Er dette: Wort Aerator set Sett for lufting av vørter - BryggSelv
et greit produkt for en nybegynner? Ren oksygen blir jo en hel del dyrere...
Jeg skal ikke si noe om hva som er det aller beste, men det skal være helt overkommelig å riste den: Hvis du sitter på gulvet og vugger dunken med ett hjørne/kant på gulvet blir det masse skum uten at det er veldig tungt. Det gir mindre oksygen enn det som skal være optimalt, og som disse settene kan gi, men funker for meg (og mange andre) og er helt gratis. Jeg ville vurdert å vente med oksygenerings-utstyr til du har brygget i hvert fall en gang, siden det er enda en ting til å kjøpe, finne ut av og desinfisere.
 
Finner ikke no info om januar slippet, pleier jo være første fredag i måneden
Er det kanskje ikke før neste fredag?
 
Her var det mange gode (og faktisk sammenfallende) svar, takk!

Da kaster jeg likegodt ut neste, nå er det oksygen jeg lurer på:

Jeg ser for meg at å riste en dunk på 20kg+ er en utfordring for de aller fleste, og i allefall for meg. Er dette: Wort Aerator set Sett for lufting av vørter - BryggSelv
et greit produkt for en nybegynner? Ren oksygen blir jo en hel del dyrere...
Her er du inne på noe av det jeg er dårligst på. Jeg har basert meg på "plasking", altså at vørteren plasker ned i gjæringskaret når jeg overfører den nedkjølte vørteren. Det har gått greit i de snart 4 årene jeg har drevet på.

Nå har jeg likevel innsett at dette er en upålitelig metode, og jeg kjøpte derfor et slikt sett som du har lenket til. Jeg har ikke testet det ennå, så her er jeg like mye nybegynner som deg.

Jeg er skeptisk til å oppbevare ren oksygen i huset, siden det er ekstremt brennbart. Men det går jo greit for de fleste andre, så det er sikkert det beste valget, gitt at du er nøye med hvordan det oppbevares.

Til slutt: De fleste er enige om at dersom man bruker tørrgjær, så er oksygen litt mindre kritisk enn om du bruker fersk gjær.

Det jeg er helt sikker på er:
  • Det blir øl, både med og uten oksygeneringsutstyr.
  • Det første ølet du brygger blir ikke det beste, uansett om du har oksygeneringsutstyr eller ikke.
Lykke til!

NB: Du må lære deg å like rengjøring. Renslighet er kanskje den viktigste delen av ølbryggingen.

NB2: Om 20+ liter blir mye, så kan du etterhvert vurdere å skalere og lage egne oppskrifter på sikt. Det er morsomt og utfordrende og så får du akkurat så mye øl som du ønsker. Litt billigere blir det som regel også å kjøpe ingredienser på sikt, sammenlignet med ferdigpakkede sett. Sett bare av plass i fryseren til halvfulle humleposer.
 
Hvis du bruker et gjæringskar med kran så slipper du å åpne lokket. Bare å tappe av det som trengs for målingen.

Jeg har en Tilt liggende i karet, som sender SG via bluetooth. Er en forholdsvis dyr løsning, iSpindel gjør tilsvarende til under halvparten av prisen. Tilt koster typisk 1500kr, og er litt knot hvis du ønsker kontinuerlig avlesning uten å gå via mobilen. Hvis man kun bruker den for å sjekke om SG er stabil fungerer den greit. iSpindel gjør stort sett samme, til halv pris (hvis du får kjøpt en ferdigbygd) men over wifi istedet.

Plaato V2 digital gjærlås Kontinuerlig måling av SG og temperatur - BryggSelv

Denne er også et kjekt verktøy, har langt bedre programvare enn Tilt, men kan jo ikke brukes hvis man gjærer under trykk.

Er fordel og ulemper med alle disse automatiserte løsningene. En fordel med disse er at du ser frengangen kjapt, ølet kan f.eks være ferdiggjæret etter noen få dager og ikke to uker som mange kit-oppskrifter går ut fra.

Jeg bestilte likegodt en Ispindel, så får jeg litt lunk i loddestasjonen etter gammelt :D
 
Et spørsmål til som jeg virkelig føler er dumt:
I allgrain APA kitet jeg har kjøpt American Pale ale allgrain ølsett - Allgrain ølsett - Ølbrygging - Ølbrygging AS
følger det med tre poser humle, én cluster som skal tilsettes en time før kokeslutt, én cascade som skal tilsettes 5min før kokeslutt og én til med cascade, og her kommer spørsmålet; den skal tilsettes 0min før kokeslutt. Skal den da kun være i vørteren under avkjølingen?
 
Et spørsmål til som jeg virkelig føler er dumt:
I allgrain APA kitet jeg har kjøpt American Pale ale allgrain ølsett - Allgrain ølsett - Ølbrygging - Ølbrygging AS
følger det med tre poser humle, én cluster som skal tilsettes en time før kokeslutt, én cascade som skal tilsettes 5min før kokeslutt og én til med cascade, og her kommer spørsmålet; den skal tilsettes 0min før kokeslutt. Skal den da kun være i vørteren under avkjølingen?
Ja. Men dette er altså finpussing av smak og aroma! Om du glemmer denne, eller den ligger i et kvarter i koken blir det fortsatt øl, bare litt bitrere eller annen smak. Husk å drikke (god) øl mens du brygger.

Sent fra min HUAWEI TIT-L01 via Tapatalk
 
Jeg vil faktisk gi det motsatte rådet. Altså ikke å drikke vondt øl mens du brygger, men ikke drikke alkohol i det hele tatt - i alle fall ikke begynne før helt mot slutten.

I tillegg til å bruke sjekklister, er det mitt beste råd med tanke på den praktiske bryggeprosessen.

Kaffi heile bryggedagen [emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Her var det mange gode (og faktisk sammenfallende) svar, takk!

Da kaster jeg likegodt ut neste, nå er det oksygen jeg lurer på:

Jeg ser for meg at å riste en dunk på 20kg+ er en utfordring for de aller fleste, og i allefall for meg. Er dette: Wort Aerator set Sett for lufting av vørter - BryggSelv
et greit produkt for en nybegynner? Ren oksygen blir jo en hel del dyrere...

Skal du løfte og riste, blir det tungt, ja. Men du bikker bare den stående bøtta opp på kant og rister i vei, fram og tilbake. Krever lite kraft, og fungerer fint. Det er riktignok begrensa hvor mye oksygen du kan få inn i vørteren ved risting, men jeg mener at det ofte vil være nok. Behovet avhenger av hvor sterkt øl du brygger, og av gjærens tilstand.

Bruker du tørrgjær, mener både Lallemand og Fermentis at du ikke trenger belufting i det hele tatt. Gjæren er fra produsenten utstyrt med rikelige forråd av de stoffene - steroler og lipider, som er råvarer for å bygge opp cellemembranen - den bruker oksygen til å lage. Det viktige er ikke å belufte vørteren, men å bruke nok gjær.

Det samme vil gjelde om du bruker ferskgjær, og behandler den riktig. Setter du en starter på magnetrører, vil den få tilført oksygen kontinuerlig, og dermed være klar til jobb med gode forråd av steroler og lipider. Det holder antakelig om du setter en starter som du rister jevnlig, også.

Det er særlig når du gjenbruker gjær fra et brygg at du trenger mye oksygen; da vil gjæren som regel være nokså tom for disse stoffene, og må ha oksygen for å bygge dem opp igjen. Du vil også ha et større behov for å få tilført oksygen om du brygger virkelig sterkt øl - da skal du gjerne tilføre en ekstra runde etter et halvt døgn.

Om du virkelig trenger oksygen, vil det beluftningssettet du overveier, ikke gi deg nok uansett. Så som andre har sagt; et oksygensett er en mye bedre løsning. Men jeg ville sett det an.
 
Jepp, brent meg på det noen ganger. Fader, så fort man begynner å kutte hjørner med en øl eller to innabords.

Det er jaggu vanskelig nok å unngå bryggertabbene i edru tilstand:p! Som å ufrivillig måtte flytte ei sein humletlsetning til wp, f.eks.:(. Eller å glemme å skru av varmen => "..det var da faen så treigt denne nedkjølinga går!" Eller å glemme å sette timeren på plata, sånn at det slutter å koke på et tidspunkt (mens du sitter og drikker kaffe).

Nei, totalavhold under brygging er nok å anbefale. Vi omgås jo dessuten både syrer og varm væske - og kanskje etsende vaskemidler, også.
 
Jeg satte et øl (stout med MJ15) til gjæring i boden i kjelleren og temperaturen datt til 15 grader (burde egentlig ligge på 18-19). Den skal etter min oppskrift stoppe på 1.011 og har stoppet på 1.1020. Har tatt den opp i 20-22 graders rom men har ikke skjedd noe på en dag, kan jeg tilsette mer gjær for å få fart på den igjen?
 
Jeg satte et øl (stout med MJ15) til gjæring i boden i kjelleren og temperaturen datt til 15 grader (burde egentlig ligge på 18-19). Den skal etter min oppskrift stoppe på 1.011 og har stoppet på 1.1020. Har tatt den opp i 20-22 graders rom men har ikke skjedd noe på en dag, kan jeg tilsette mer gjær for å få fart på den igjen?

Prøv å få gjæren opp i suspensjon igjen. Få satt ølet i dunken i rotasjon; det skulle ordne det.

Hva var OG og mesketemperatur?
 
Jeg satte et øl (stout med MJ15) til gjæring i boden i kjelleren og temperaturen datt til 15 grader (burde egentlig ligge på 18-19). Den skal etter min oppskrift stoppe på 1.011 og har stoppet på 1.1020. Har tatt den opp i 20-22 graders rom men har ikke skjedd noe på en dag, kan jeg tilsette mer gjær for å få fart på den igjen?
Det er den gjæren med lavest attenuasjon av alle som selges i Norge, tror jeg. Internettet er fullt av sørgelige historier, om du googler den. Tilsett en mer sprelsk gjær om du tenker at den skal ned til 1011.
 
Skal du løfte og riste, blir det tungt, ja. Men du bikker bare den stående bøtta opp på kant og rister i vei, fram og tilbake. Krever lite kraft, og fungerer fint. Det er riktignok begrensa hvor mye oksygen du kan få inn i vørteren ved risting, men jeg mener at det ofte vil være nok. Behovet avhenger av hvor sterkt øl du brygger, og av gjærens tilstand.

Bruker du tørrgjær, mener både Lallemand og Fermentis at du ikke trenger belufting i det hele tatt. Gjæren er fra produsenten utstyrt med rikelige forråd av de stoffene - steroler og lipider, som er råvarer for å bygge opp cellemembranen - den bruker oksygen til å lage. Det viktige er ikke å belufte vørteren, men å bruke nok gjær.

Det samme vil gjelde om du bruker ferskgjær, og behandler den riktig. Setter du en starter på magnetrører, vil den få tilført oksygen kontinuerlig, og dermed være klar til jobb med gode forråd av steroler og lipider. Det holder antakelig om du setter en starter som du rister jevnlig, også.

Det er særlig når du gjenbruker gjær fra et brygg at du trenger mye oksygen; da vil gjæren som regel være nokså tom for disse stoffene, og må ha oksygen for å bygge dem opp igjen. Du vil også ha et større behov for å få tilført oksygen om du brygger virkelig sterkt øl - da skal du gjerne tilføre en ekstra runde etter et halvt døgn.

Om du virkelig trenger oksygen, vil det beluftningssettet du overveier, ikke gi deg nok uansett. Så som andre har sagt; et oksygensett er en mye bedre løsning. Men jeg ville sett det an.
Kanskje litt bort fra emne, men når man rister, har du merket noe negativt ved å skvulpe ølet
opp i den super bitre krausenringen?
 
Tilbake
Topp