Tråden for dumme spørsmål.

Kanskje litt bort fra emne, men når man rister, har du merket noe negativt ved å skvulpe ølet
opp i den super bitre krausenringen?

Det er vel vanskelig å si hverken nei eller ja dersom spørsmålet dreier seg om hvorvidt det er risikofritt å gjøre det:). Stort sett sitter den godt fast, så jeg tror ikke det har noen betydning.
 
ble litt "risting" på vei opp fra boden.
OG var 1.050 og mesketemp på 65

Du bør i alle fall få bedre utgjæring med de tallene der, ja.

Ristinga på vei opp betyr nok mindre. Du bør få opp temperaturen først, og så riste. Ved den lavere temperaturen vil vel gjæren bare legge seg til ro igjen.
 
Det er vel vanskelig å si hverken nei eller ja dersom spørsmålet dreier seg om hvorvidt det er risikofritt å gjøre det:). Stort sett sitter den godt fast, så jeg tror ikke det har noen betydning.
Hmmm, den White ipa'en min har stått på 1.016 i 3 dager nå å vurderte å gjøre et forsøk på å vugge litt, men leser at T-58 kan være en slappfisk og rett å slett bare gått å lagt seg for godto_O Fermentis sier 70% utgjæring, jeg har 65%, kanskje ikke vits å gjøre noe?
 
Hmmm, den White ipa'en min har stått på 1.016 i 3 dager nå å vurderte å gjøre et forsøk på å vugge litt, men leser at T-58 kan være en slappfisk og rett å slett bare gått å lagt seg for godto_O Fermentis sier 70% utgjæring, jeg har 65%, kanskje ikke vits å gjøre noe?

Har opplevd det der med t-58 en gang for lenge siden. Jeg ville satt opp varmen (hvis du har noe å gå på, da), og prøvd å få gjæren opp i suspensjon igjen. Disse belgierne gjør jo mye rart, også. Tar pauser og er sære:).
 
Har opplevd det der med t-58 en gang for lenge siden. Jeg ville satt opp varmen (hvis du har noe å gå på, da), og prøvd å få gjæren opp i suspensjon igjen. Disse belgierne gjør jo mye rart, også. Tar pauser og er sære:).
Ja riktig, kanskje bare vente litt i første omgang da, har bare stått ei uke, og jeg har allerede prøvd å øke temp opp til 20 så hadde egentlig ikke lyst å øke den no mer, men da er jeg litt klokere, mange takk :)
 
Ja riktig, kanskje bare vente litt i første omgang da, har bare stått ei uke, og jeg har allerede prøvd å øke temp opp til 20 så hadde egentlig ikke lyst å øke den no mer, men da er jeg litt klokere, mange takk :)

Hvis du bare er på 20, kan du godt gå opp noen grader. Og når du er så langt nede som 1.020, så er det ikke så farlig om det blir litt varmt, heller. Mine belgiere står gjerne på 25 grader ei god stund i siste del av prosessen.
 
Hvis du bare er på 20, kan du godt gå opp noen grader. Og når du er så langt nede som 1.020, så er det ikke så farlig om det blir litt varmt, heller. Mine belgiere står gjerne på 25 grader ei god stund i siste del av prosessen.
Kult, bare leste på fermentis at det var 16 til 20 pluss at jeg har en cream ale med US-05 i samme skapet, men den er jo ferdig utgjæra, stått på 1.008 i 5 dager så er kanskje ikke noe problem at den heller får 22 grader nå?
 
Du bør i alle fall få bedre utgjæring med de tallene der, ja.

Ristinga på vei opp betyr nok mindre. Du bør få opp temperaturen først, og så riste. Ved den lavere temperaturen vil vel gjæren bare legge seg til ro igjen.

hadde 15g av samme gjær som jeg fordelte på 45l for å se om det kunne starte igjen. Temperaturen var 19 grader ved pitch i dag tidlig og det har skjedd lite siden da. Er ikke gjæringa i gang i løpet av morgendagen blir det vel en pakke med us-05 i hvert av karrene.
 
hadde 15g av samme gjær som jeg fordelte på 45l for å se om det kunne starte igjen. Temperaturen var 19 grader ved pitch i dag tidlig og det har skjedd lite siden da. Er ikke gjæringa i gang i løpet av morgendagen blir det vel en pakke med us-05 i hvert av karrene.

Jeg tror jeg ville fått den i gang før jeg tilsatte den. En liter startervørter; rist som bare det, og vent til det gjærer ordentlig. Halvparten i hver dunk.

edit: Ooops, dette er jo tørrgjær, så den ristinga er vel ikke så nødvendig.
 
Sist redigert:
Hei! Tenkte å brygge en kiwi wheat beer, og i oppskriften står det wyeast 3463 forbidden fruit som gjær. Ingen norske butikker har denne. Noen som vet om en god erstatter, evt et sted på nettet som er bra å bestille det fra?

Sent fra min Mi A1 via Tapatalk
 
Det nærmer seg mitt første brygg, så de dumme spørsmålene kommer på rekke og rad her, først ut:

i oppskriften til settet mitt (allgrain APA) står det at en skal måle SG daglig på slutten av gjæringen for å se når den er ferdig, gjør folk dette, og i såfall hvordan? Kan vel ikke rote nedi der med hevert hver dag?

De som vil måle ofte nok bruker gjerne kran og noe som suger inn co2 for hver tapping, så det ikke suges inn oksygen. Evt så kan du tette lokket etter en stund for å lage en "buffer", og ikke trekke ut flere målinger enn det du trenger før det suges inn luft. Jeg har brukt den metoden i flere år, funker fint.
 
Når jeg måler tapper jeg bare 100 ml fra krana,
det er ikke nok til å suge ned væsken som er i gjærlåsen
hvis jeg i det hele tatt bruker gjærlås
 
Å drikke øl mens man brygger er litt kjipt egentlig. Spørs når man starter dog. Hadde jeg visst at min første øl ville blit poppet ved innmesk ville jeg ikke brygget i det hele tatt. Det er så lett å finne seg i en slags "komfortsone" etter en øl eller flere at man gjerne ikke vil avbryte den, så da blir det ofte snarveier for å få det gjort.
 
Tilbake
Topp