Tråden for dumme spørsmål.

Når jeg måler tapper jeg bare 100 ml fra krana,
det er ikke nok til å suge ned væsken som er i gjærlåsen
hvis jeg i det hele tatt bruker gjærlås

Det betyr dermed ikke at du ikke suger luft fra rundt et utett lokk. Tette lokk er min favoritt, da ser jeg hvor grensen går, sånn ca, ved å se på gjærlåsen.

Men nei, 100ml selv med tett lokk er jo ikke nok til å boble feil vei som regel.
 
100 ml luft på toppen av et CO2 lokk tror jeg aldri har skadet en batch

Tviler på at det er merkbart for andre enn puristene som har fått høre at det har blitt sugd inn 100ml med luft. Men uansett hvis man har et utett lokk så finner lufta lettere ned i ølet, hvis det står lenge nok, og da tror jeg ikke man trenger å være purist for å merke det, spes hvis man sammenligner mot "samme" batch som har stått helt tett over lengre tid. Men samtidig, alle bekker små..
 
Å drikke øl mens man brygger er litt kjipt egentlig. Spørs når man starter dog. Hadde jeg visst at min første øl ville blit poppet ved innmesk ville jeg ikke brygget i det hele tatt. Det er så lett å finne seg i en slags "komfortsone" etter en øl eller flere at man gjerne ikke vil avbryte den, så da blir det ofte snarveier for å få det gjort.
Har alltid en brygge øl, pleier gå ok, men ja tar også en short cut av og til. Men blir øl uansett
 
Jeg har vel kastet 1 og kjøpt 1 av de 4 jeg har brukt det siste året, men jeg tar de fra hverandre etter hvert brygg, vasker godt i alle kriker og kroker og setter de sammen når de skal brukes igjen, ikke opplevd noen problem....... Enda:confused:
Vis vedlegget 42978

Mellom bryggene er det jo greit, men jeg tenker om du tapper for å ta prøver så klarer du vel ikke å rengjøre kranen med full dunk?
Blir det ikke lett infeksjon i den vørteren som sitter på "utsiden" av kranen og som da blir dratt videre når det tappes?
 
Mellom bryggene er det jo greit, men jeg tenker om du tapper for å ta prøver så klarer du vel ikke å rengjøre kranen med full dunk?
Blir det ikke lett infeksjon i den vørteren som sitter på "utsiden" av kranen og som da blir dratt videre når det tappes?
Gjør nettopp det msevland sier, holder et glass under og sprayer godt, det er jo kun den røde delen som ikke vil være i kontakt med vørteren og den burde være enkel å desinfisere. Nå tar jeg kun en prøve rett etter jeg har satt bøtta i gjæringsskapet, for å sjekke at Tilt'en og hydrometeret er enige og en rett før jeg fater, så risikoen for en infeksjon er nok liten for min del.
 
Hei! Har bestemt meg for og gå til innkjøp av følgende produkt på olbrygging.no.
Digiboil 35 BIAB Startpakke - Ølbrygging AS
Hva slags tilleggsutstyr vil jeg trenge for og få produktene over på flaske når bryggingen er ferdig?
Edit: Har allerede flasker og kork.

De har startpakke for flasking også. Men det spørs om du trenger flasketre f.eks, det er jo enkelt å bare sette flaskene oppned i en kasse.

Så du trenger en flaskeskyller:

Flaskeskyller til flasketre - Rengjøring og tilbehør - Ølbrygging - Ølbrygging AS

Og i stedet for å tilpasse flaskefyller/tappestang til kranen, så kan du kjøpe kran/flaskefyller i ett.

Kran med slange og flaskefyller - Ølbrygging AS

Har selv tre stenger, to kraner. Ingen passer direkte i hverandre..

Og noe til korkpåsettning, tror det er greit å gå for en bordmodell.
 
En praktisk ting hvis du skulle trenge å søke i nettbutikker: Selv om vi ofte sier korker og korkpåsetter, er det mer presist og riktig å skrive kapsler, og oftest er det under den betegnelsen du finner varene i nettbutikkene. (Kork er til sammenligning den tradisjonelle måten vinflasker lukkes på - og som for så vidt også er mulig å bruke til øl.)
 
Jeg tror jeg ville fått den i gang før jeg tilsatte den. En liter startervørter; rist som bare det, og vent til det gjærer ordentlig. Halvparten i hver dunk.

edit: Ooops, dette er jo tørrgjær, så den ristinga er vel ikke så nødvendig.

kjørte på med 2pk rehydrert US-05 fordelt på to dunker. Stått i 24-timer uten noen endring. Hva kan årsaken være? Det er vel noe sukker igjen som US-05 kan spise opp?
 
Tilbake
Topp