Tråden for dumme spørsmål.

Bruker de samme bøttene til 13 liters batcher, de er virkelig gode, som du sier er de helt tette og plastikken er myk nok til at den ikke strekker seg uansett hvor mange ganger de lokkene tas av og på, i motsetning til bryggselv bøttene som blir strekt i plasten første gang man tar det av, ikke at det har vært et problem, men de virker skjøre i forhold til Jula bøttene.
 
Siden jeg nå skal i gang med å høste, vaske og gjenbruke gjær dukker det opp et spørsmål jeg finner litt forskjellige svar på rundt omkring, så tenkte å høre hva dere kloke hoder mener om saken.

Når gjær er ferdig vasket og har fått stå i alle fall en uke i kjøleskapet, er det rimelig å anta ca 1 milliard celler pr. milliliter?
 
Nei, vil anta det er mer... Når den blir så kompakt, er det mye mer per ml. Tipper 5-6 mrd. Har resultatet av en 3l starter på 0,5l lab flaske. Satte den i kjøleskapet i går. I dag er det 1,5dl slurry. Skal ihht. Brewersfriend ha ca. 550mrd.
 
Nei, vil anta det er mer... Når den blir så kompakt, er det mye mer per ml. Tipper 5-6 mrd. Har resultatet av en 3l starter på 0,5l lab flaske. Satte den i kjøleskapet i går. I dag er det 1,5dl slurry. Skal ihht. Brewersfriend ha ca. 550mrd.
Kan dette høres rett ut? Hvor lenge må dette stå før man kan si at det er tynn, medium eller tykk? Altså antall dager for de forskjellige?

"A very thick, compacted slurry would be about 4.5 Billion cells per milliliter. An 'average' density thickness might be 2.4 Billion cells per milliliter. A thin slurry might be 1 Billion cells per Milliliter."
 
Kan dette høres rett ut? Hvor lenge må dette stå før man kan si at det er tynn, medium eller tykk? Altså antall dager for de forskjellige?

"A very thick, compacted slurry would be about 4.5 Billion cells per milliliter. An 'average' density thickness might be 2.4 Billion cells per milliliter. A thin slurry might be 1 Billion cells per Milliliter."
Var vel ikke sååå langt unna da, 5-6 mrd mot 4,5 som en eller annen annen har skrevet :)

Tynn vil jeg si er litt gjær og mye vann.
Medium etter en dag eller 3, tykk(ere) etter det.
 
Var vel ikke sååå langt unna da, 5-6 mrd mot 4,5 som en eller annen annen har skrevet :)

Tynn vil jeg si er litt gjær og mye vann.
Medium etter en dag eller 3, tykk(ere) etter det.
Nei du var jo så og si spått ånn, og det var sånn jeg fant sitatet, mange takk :)
 
Har nylig startet og lage startere med fersk gjær.

Den første jeg lagde var uten "anti foam", og selv om det nesten kokte over flere ganger, så gjæren som bunnfalt veldig fin ut.

De to siste har vært med "anti foam", og merker det danner seg et grått lag på toppen under oppkok. Når gjæren har bunnfalt, er det et mørkere brunt lag nederst. Er dette normalt? Er det "anti foam"en som gjør at noe av vørteren blir brent? Koker direkte i kolbe.
 
Har nylig startet og lage startere med fersk gjær.

Den første jeg lagde var uten "anti foam", og selv om det nesten kokte over flere ganger, så gjæren som bunnfalt veldig fin ut.

De to siste har vært med "anti foam", og merker det danner seg et grått lag på toppen under oppkok. Når gjæren har bunnfalt, er det et mørkere brunt lag nederst. Er dette normalt? Er det "anti foam"en som gjør at noe av vørteren blir brent? Koker direkte i kolbe.
Har du i antifoam allerede under oppkok? Jeg trodde den var for at gjæren ikke skal skumme over i kolben? Jeg synes det er best å varme vørteren i et vannbad med rist under kolben. Koker ikke opp selve vørteren, lar den bare stå på 80-ish grader i et kvarter.
 
Har du i antifoam allerede under oppkok? Jeg trodde den var for at gjæren ikke skal skumme over i kolben? Jeg synes det er best å varme vørteren i et vannbad med rist under kolben. Koker ikke opp selve vørteren, lar den bare stå på 80-ish grader i et kvarter.

Den metoden var ny for meg. Men, virker veldig smart. Jeg kan jo sette en bunnrist i grainfatheren, sette kolben oppå, sette på 80 grader og la den stå der. Takk for tips!
 
Koker opp vann, og tilsetter deretter DME. Skruer ned varmen slik at det ikke koker i 15 min
Når jeg lager startere koker jeg opp vann i en gryte med lokk sammen med en dråpe defoamer Defoamer (foam control) 100ml - BryggSelv. Når det koker opp tilsetter jeg litt gjærnæring og DME, og så lar jeg det koke i 15-20 minutter før jeg kjøler hele gryta ned i kaldtvannbad i vaskekummen. Som det fremgår av beskrivelsen på BS, er den vel primært for å hindre at vørt koker over under kok?

@RayOlav - Jeg får ikke noe grått lag på toppen, men kan se et nesten ikke synlig "oljelag" på toppen av vannet/vørten. Du trenger veldig lite. Jeg bruker bokstavelig talt så lite som jeg klarer å helle ut. Det blir vel i praksis en dråpe som er halvparten av er ert i størrelse …
 
Blander dme og gjærnæring i kaldt vann i en vanlig kjele. Kokes så 15 min. Avkjøles i vannbad. Gjær has i kolben, så vørter over den, så settes den på magnetrøreren. :)
 
Koker opp kaldt vann og DME i en kjele 1:1, 10 -15 min, overføres til E-kolbe
fortynnes med kaldt vann til ~1.040, nedkjøles med kaldt vann om nødvendig
 
Jeg heller vørter i kolben. Legger magneten oppi. Strør litt gjær næring i og setter kolben på kokeplaten til oppkok. Har aluminiumsfolie over. Shaker litt før oppkok for å blande inn gjærnæring. Lar det putre en 5-10 minutter før kolben settes i vasken. Tapper så forsiktig vann i vasken for nedkjøling av vørter.
Så helles gjæren i og setter kolben på magnetrøreren i 12 timer ++. Så får den stå ca en dag før den settes i kjøleskapet.
 
Jeg følger opp med et dumt spørsmål: Hva i den artikkelen er det som ikke anbefales?

Jeg spør ikke fordi jeg mener artikkelen er helt korrekt, jeg spør fordi jeg ikke vet noe som helst om fersk gjær og gjærstartere.

Jeg tror ikke jeg orker å gå gjennom hele nå. Men f.eks. helt til slutt der: "Gjæren blir stresset av plutselige temperaturendringer, noe som skjer hvis du for eksempel pitcher gjær på 4 grader Celsius i vørter på 18 grader Celsius. Sett derfor gjæren i romtemperatur på begynnelsen av bryggedagen."

Det funker helt utmerket å ta gjæren rett fra kjøleskapet.

Når det gjelder tørrgjær, sier han at du skal riste inn oksygen med en gang du har hatt den i vann. Det er ikke bra, den skal stå i ro et kvarter. Og både Fermentis og Lallemande sier at du ikke trenger oksygen. Temperaturangivelsen er også tvilsom.

Artikkelen er noen år gammel, og bygger på ganske gamle kilder. Det har skjedd en del siden den - og særlig kildene - ble skrevet. Palmers råd om ikke å la starteren gå helt ut - fra HtBr fra 2017 - burde vært med. Jeg veit at forfatteren har tenkt å revidere den, også.
 
Tilbake
Topp