Lengre karboneringstid med cold crach

Jeg har begynt å cold crashe til 4 grader. Jeg opplever at ølet jeg flasketapper er ganske flatt er 14 dager. Jeg har for få batcher til å være sikker, men har andre merket det?

Trenger gjæren lenger tid for å starte opp igjen?
Jeg bruker koniske bryggekar med gjærsamler på bunnen. Avtapping sitter over gjærsamleren. Blir det for lite gjær med i flaska?
Burde jeg tilsette både litt gjær og sukker før flasking?

Ølet blir så krystallklart at jeg nødig bli slutte å crashe. Erfaringer noen?
 
Kommer an på hvilken gjær, men absolutt mulighet at det mangler nok til flaskekarbonering, hvilken temp står de på? Prøv å snu opp ned på noen flasker og sett på badet :)
 
Jeg har liknende erfaring, men ingen god løsning. Min plan er å få til jevnere temperatur under karbonering, men er ikke helt der enda. Jeg har ikke turt å tilsette gjær ved flasking pga redsel for flaskebomber.

Noen oppskrifter på «hjemmelaget champagne» anbefaler et par korn tørrgjær i hver flaske, men uklart om det har noe effekt.

Hvis du skal tilsette gjær vil jeg tippe at du må lage starter og pitche på høy aktivitet, ellers vil den jo ikke ha mulighet til å formere seg og kanskje bare dø når den gåri ølet. Hvis du gjør det, husk å telle med restsukkeret i starteren på karboneringen. Hvis du f eks pitcher en liter på sg 1,020 (plato 5), og FG er 1,010 (plato 2,5) har du tilsatt 26 gram gjærbart sukker.

Sent fra min HUAWEI TIT-L01 via Tapatalk
 
Jeg har ikke turt å tilsette gjær ved flasking pga redsel for flaskebomber.

Som @Jørgen O sier, så er det ingen fare. Det eneste du skal passe på, er eventuelt å ikke bruke en gjær med en annen utgjæringsgrad enn den opprinnelige hvis du karbonerer med vørter. Flaskebombe vil du nok uansett ikke få, men du kan få litt annerledes karbonering enn beregnet. (Karbonerer du med sukker, vil jo all gjær ete alt, uansett.)
 
Tilbake
Topp