Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har en Quad nå, målte SG til 1.026 (er det litt høyt?), dag 5, wlp530
og tilsatte sukkerlake
Kommer nok til å havne rundt 10% den her
Bør jeg bruke ettergjæringsgjær, cbc-1?
Det står at den skal være smaksnøytral, men den forrige batchen jeg rekarbonerte med denne
fikk en litt syrlig smak som ikke var der i utgangspunktet
 
Jeg har en Quad nå, målte SG til 1.026 (er det litt høyt?), dag 5, wlp530
og tilsatte sukkerlake
Kommer nok til å havne rundt 10% den her
Bør jeg bruke ettergjæringsgjær, cbc-1?
Det står at den skal være smaksnøytral, men den forrige batchen jeg rekarbonerte med denne
fikk en litt syrlig smak som ikke var der i utgangspunktet
Wlp530 er alkoholtolerant, så 10 % er neppe noe problem. Kjør på med litt varme om den ikke gjærer helt ut. Dette er den mest nøytrale av de klassiske belgiske, så den tåler å utfordres på temperatur.
 
Wlp530 er alkoholtolerant, så 10 % er neppe noe problem. Kjør på med litt varme om den ikke gjærer helt ut. Dette er den mest nøytrale av de klassiske belgiske, så den tåler å utfordres på temperatur.
Så du mener jeg ikke trenger ekstra gjær ved flasking?
Ja, jeg har ikke hatt behov for det på mine quader. Har dog slitt med skummet. Det har en tendens til å forsvinne på et øyeblikk.
 
Jeg lagde en visualisering på fremgangsmåten. Husker ikke om den ligger her på forumet fra før:

Vis vedlegget 43066
Jeg lærer stadig noe nytt her inne :)! Jeg ser mange har DME i kaldt vann. Jeg er klar over at det er fare for at den kan klumpe seg dersom den tilsettes i kokende, selv om jeg ikke har opplevd det på mine ca.30 startere til nå. Jeg undersøkte litt på nettet, og ser at Breiss anbefaler å røre inn DME ved ca 100-120F, altså ca 40-50 grader. Men jeg finner ingen informasjon om at den ikke trenger å kokes …
 
Jeg lærer stadig noe nytt her inne :)! Jeg ser mange har DME i kaldt vann. Jeg er klar over at det er fare for at den kan klumpe seg dersom den tilsettes i kokende, selv om jeg ikke har opplevd det på mine ca.30 startere til nå. Jeg undersøkte litt på nettet, og ser at Breiss anbefaler å røre inn DME ved ca 100-120F, altså ca 40-50 grader. Men jeg finner ingen informasjon om at den ikke trenger å kokes …
Startervørter trenger ikke kokes. Om man er for hard på varmen er det en viss fare for at den kan svi seg. (Det har skjedd her et par ganger før jeg la om praksisen.) Surt å måtte tømme ut flere liter med vørter – og du kan banne på at det alltid er tomt for DME når det skjer :eek::mad:
 
Startervørter trenger ikke kokes. Om man er for hard på varmen er det en viss fare for at den kan svi seg. (Det har skjedd her et par ganger før jeg la om praksisen.) Surt å måtte tømme ut flere liter med vørter – og du kan banne på at det alltid er tomt for DME når det skjer :eek::mad:

Faren for at det skal svi seg er vel liten om du bare passer på å ha tørmmaltet oppi tidlig nok, dvs. i god tid før det koker? Jeg ville ikke la være å la det koke en liten stund, sjøl om jeg glatt innrømmer at sjansen for at det skjer noe, er liten. Men heller trygg enn lei seg:).
 
Jeg lærer stadig noe nytt her inne :)! Jeg ser mange har DME i kaldt vann. Jeg er klar over at det er fare for at den kan klumpe seg dersom den tilsettes i kokende, selv om jeg ikke har opplevd det på mine ca.30 startere til nå. Jeg undersøkte litt på nettet, og ser at Breiss anbefaler å røre inn DME ved ca 100-120F, altså ca 40-50 grader. Men jeg finner ingen informasjon om at den ikke trenger å kokes …
Jeg brygger med spraymalt og jeg antar grunnen til at de anbefaler 40 grader er fordi det er en "sweetspot" for at den raskt løser seg opp, uten å klumpe seg og uten at det skummer noe særlig.

At det burde kokes evt. pasteuriseres, er vel av samme grunn som alt annet, for å bli kvitt eventuelle organismer, men hvor stor forskjell det utgjør med 15 min kok eller 15 min pasteurisering på 80 grader, vet jeg ikke men vil anta at den er liten.
 
Startervørter trenger ikke kokes. Om man er for hard på varmen er det en viss fare for at den kan svi seg. (Det har skjedd her et par ganger før jeg la om praksisen.) Surt å måtte tømme ut flere liter med vørter – og du kan banne på at det alltid er tomt for DME når det skjer :eek::mad:
Faren for at det skal svi seg er vel liten om du bare passer på å ha tørmmaltet oppi tidlig nok, dvs. i god tid før det koker? Jeg ville ikke la være å la det koke en liten stund, sjøl om jeg glatt innrømmer at sjansen for at det skjer noe, er liten. Men heller trygg enn lei seg:).
= DME i kaldt vann :)
 
Startervørter trenger ikke kokes. Om man er for hard på varmen er det en viss fare for at den kan svi seg. (Det har skjedd her et par ganger før jeg la om praksisen.) Surt å måtte tømme ut flere liter med vørter – og du kan banne på at det alltid er tomt for DME når det skjer :eek::mad:

Jeg har alltid kokt opp vann med defoamer og gjærnæring og tilsatt DME med venstrehånda, mens høyrehånda visper som bare det. Litt latskap bak praksisen fordi jeg da ikke har trengt å overvåke prosessen. Jeg kuler'n og venter til det koker, tilsetter, justerer ned til kok og kommer tilbake 15 minutter seinere :). Det har fungert fint! Men nå ser jeg muligheten for å kunne vente til litt før kok, røre i greiene, og røre til det koker opp for deretter å sitte temp til oppunder kok. Da går det kanskje an å også kutte defoamer som jo vil gjøre det litt lettere å overvåke gjæringsaktiviteten i kolben …
 
Jeg har alltid kokt opp vann med defoamer og gjærnæring og tilsatt DME med venstrehånda, mens høyrehånda visper som bare det. Litt latskap bak praksisen fordi jeg da ikke har trengt å overvåke prosessen. Jeg kuler'n og venter til det koker, tilsetter, justerer ned til kok og kommer tilbake 15 minutter seinere :). Det har fungert fint! Men nå ser jeg muligheten for å kunne vente til litt før kok, røre i greiene, og røre til det koker opp for deretter å sitte temp til oppunder kok. Da går det kanskje an å også kutte defoamer som jo vil gjøre det litt lettere å overvåke gjæringsaktiviteten i kolben …

Hvorfor ikke gjøre det enkelt for seg selv?
Jeg måler opp DME, koker opp vann, tilsetter vann til DME i et åpent kar, grovrører et par ganger, og heller det over på en kolbe som jeg har lagt en magnetisk rørepinne i. Deretter lar jeg kolben stå på magnetrører et minutt eller to før jeg koker løsningen i 15 minutter. Har alltid fått jevne løsninger. Om det skulle bli noen mindre klumper, vil disse løse seg langsomt opp og bli tilgjengelige for gjæren, så jeg ser ikke det store problemet i dette heller, med mindre disse klumpene er så store at de senker graviteten i vekstmediet (hvilket heller ikke nødvendigvis medfører noe problem).
 
Det ser ut som gjæren går nattskift, for nå er det aktivitet :)

Har det gått fjorten dager enda?

Tok nettopp første SG måling etter gjæringen startet; 1.027 og plopping i gjærlåsen ca hvert 75 sekund, normal utvikling?

Målt OG 1.055 (target 1.060) og FG 1.014
 
Tok nettopp første SG måling etter gjæringen startet; 1.027 og plopping i gjærlåsen ca hvert 75 sekund, normal utvikling?

Målt OG 1.055 (target 1.060) og FG 1.014
Dette er lavere aktivitet enn hva jeg er vant med på samme tidspunkt i gjæringsforløpet. Er du sikker på at gjæringskaret er tett?
 
Tilbake
Topp