Birger Eriksen-dagen

9.april spiller Kampfar opp til dans på Infernofestivalen. Det kan jeg ikke gå glipp av.

At jeg fyller 50 år 8.april kan vanskeliggjøre tidlig bryggestart den niende. Kinkig det her...
Jeg måtte være barnevakt for barnebarn den 9 april i fjor. Valgte da å brygge 8 april. Navnet ble naturlig nok Stille Før Stormen;)
 
Som gammel kystartillerist føler jeg at jeg bør stille opp, selv om jeg tjenestegjorde på Bolærne som slapp Blücher forbi.
Hadde fortsjefens ordre blitt fulgt hadde vi kanskje brygget en Major Færden i stedet for en Birger Eriksen, men det er en annen historie.

Men skjærtorsdag er ikke en enkel dag å brygge da vi ofte har besøk i påska.
Stiller foreløpig som reservepersonell, kan kalles inn ved full mobilisering.
 
Det er tvilsomt at jeg får løyve til å dra med bryggemaskinen og vannkokeren på hytta for å brygge på riktig dato. Øverskommanderende logistiker i heimen insisterer på at vi må prioritere bagasjeromsplassen til andre ting, som klær til jentungen og matvarer.

Foreløpig sikter jeg meg inn på å brygge helga før eller på søndagen etter 9. april.
 
Det er tvilsomt at jeg får løyve til å dra med bryggemaskinen og vannkokeren på hytta for å brygge på riktig dato. Øverskommanderende logistiker i heimen insisterer på at vi må prioritere bagasjeromsplassen til andre ting, som klær til jentungen og matvarer.

Foreløpig sikter jeg meg inn på å brygge helga før eller på søndagen etter 9. april.
Det er mulig jeg også må gjøre noe slikt. Påsken er en litt spesiell familietid.
 
Jeg pleier å sende inn flasker til FK men får som regel som tilbakemelding at "ølet er for ungt" to år på rad, haha... :p
Det har ihvertfall utviklet seg meget positivt gjennom de tre gangene / 18mnd jeg har smakt Birgeren din :)
Tåler trolig flere år, men da bør du mottrykksfylle på flasker 0,25L :)
 
Er det påmelding som gjelder her?
Har laget min egen variant her. Har brukt av det jeg har liggende og supplert med norsk malt. Skal gjæres med Framgarden kveik.
Skal da være mest mulig norsk denne dagen!
Meskes i to omganger i en Brewster Beacon.
Oppskriften er for 23 liter OG 1,136 og ABV 14,2%, EBC 129.
10 kg (77.1%) — Bonsak Gårdsmalteri Salome Pale — Grain — 5 EBC
450 g (3.5%) — BestMalz Heidelberg Wheat Malt — Grain — 3 EBC
450 g (3.5%) — Briess Oats, Flaked — Grain — 2.8 EBC
450 g (3.5%) — Bonsak Gårdsmalteri Special N — Grain — 75 EBC
390 g (3%) — Ireks Black Malt — Grain — 1400 EBC
390 g (3%) — Weyermann Carafa III — Grain — 1400 EBC
325 g (2.5%) — Ireks Mela Beech — Grain — 85 EBC
260 g (2%) — Thomas Fawcett Brown Malt — Grain — 150 EBC
130 g (1%) — Norsk Malt Karamell Malt — Grain — 125 EBC
130 g (1%) — Norsk Malt Sjokolade Malt — Grain — 800 EBC

Brewfather
 
Jeg hadde egentlig en ambisjon om å lese hele tråden før jeg posta, men gav meg på rundt post 600 ...
Men altså:
Har noen tilsatt sjampanjegjær underveis i gjæringsprosessen, som man f.eks gjør i Dark Horizon 6?
Jeg har ikke fått meg meg at det har vært diskusjoner om tilsetninger, tenker først og fremst på kaldtrekt kaffe og vanilje.
Dekoksjon er muligens overkill på denne?
Har også lurt på å steke deler av mesken i ovn.

Med mindre jeg får kasta meg rundt og fiksa ny kontrollboks, ligger det an til dobbeltmesk på Speidel 20. Kjøre en overnattsmesk med kun palemalt, og så en kortere med resten. Dvs, ser for meg kanskje å bare slenge de mørke maltene i de siste 20-30 minuttene, alternativt kaldmeske de mørkeste. Tipper jeg vil få et relativt brukbart utbytte ved dobbeltmesk. Lukter også på WLP530 her, men 007 og muligens også #11 Lida er på lista.

Men er det fy-fy å dytte i for eksempel kaffe?
 
Jeg hadde egentlig en ambisjon om å lese hele tråden før jeg posta, men gav meg på rundt post 600 ...
Men altså:
Har noen tilsatt sjampanjegjær underveis i gjæringsprosessen, som man f.eks gjør i Dark Horizon 6?
Jeg har ikke fått meg meg at det har vært diskusjoner om tilsetninger, tenker først og fremst på kaldtrekt kaffe og vanilje.
Dekoksjon er muligens overkill på denne?
Har også lurt på å steke deler av mesken i ovn.

Med mindre jeg får kasta meg rundt og fiksa ny kontrollboks, ligger det an til dobbeltmesk på Speidel 20. Kjøre en overnattsmesk med kun palemalt, og så en kortere med resten. Dvs, ser for meg kanskje å bare slenge de mørke maltene i de siste 20-30 minuttene, alternativt kaldmeske de mørkeste. Tipper jeg vil få et relativt brukbart utbytte ved dobbeltmesk. Lukter også på WLP530 her, men 007 og muligens også #11 Lida er på lista.

Men er det fy-fy å dytte i for eksempel kaffe?

Omtrent eneste som er fy-fy er å ikke bruke kun malt før minimum OG er oppnådd :)

På ett tidspunkt etter tapping så smaker ølet forøvrig ganske kaffe, før det gir seg noe, pga de mørke maltene. Kaffe og lakris, er to "faser" man opplever før det balanserer seg.

Dekoksjon trengs ikke, da kan du heller trekke toalettpapir ned i dass uten å ha tørket deg med det først, raskere og mindre arbeid. Du kan heller koke lengre hvis du vil ha mer maillard-produkter.
 
Jeg hadde egentlig en ambisjon om å lese hele tråden før jeg posta, men gav meg på rundt post 600 ...
Men altså:
Har noen tilsatt sjampanjegjær underveis i gjæringsprosessen, som man f.eks gjør i Dark Horizon 6?
Jeg har ikke fått meg meg at det har vært diskusjoner om tilsetninger, tenker først og fremst på kaldtrekt kaffe og vanilje.
Dekoksjon er muligens overkill på denne?
Har også lurt på å steke deler av mesken i ovn.

Med mindre jeg får kasta meg rundt og fiksa ny kontrollboks, ligger det an til dobbeltmesk på Speidel 20. Kjøre en overnattsmesk med kun palemalt, og så en kortere med resten. Dvs, ser for meg kanskje å bare slenge de mørke maltene i de siste 20-30 minuttene, alternativt kaldmeske de mørkeste. Tipper jeg vil få et relativt brukbart utbytte ved dobbeltmesk. Lukter også på WLP530 her, men 007 og muligens også #11 Lida er på lista.

Men er det fy-fy å dytte i for eksempel kaffe?
Jeg tilsatte en Saison gjær som bruker å gjære ned til null etter at 028 gav seg.
Husker i farten ikke hvor mye Saisongjæren spiste etter at 028 gav seg, men tror den spiste rundt 15 poeng. Gjorde det med bare 4 liter. Angrer på at jeg ikke gjorde det med hele batchen. Synes personlig det ble et mye mere balansert øl.
Men det er altså mitt øl. Det kan ha blitt noe helt annet med andre sitt øl..
 
Jeg tilsatte en Saison gjær som bruker å gjære ned til null etter at 028 gav seg.
Husker i farten ikke hvor mye Saisongjæren spiste etter at 028 gav seg, men tror den spiste rundt 15 poeng. Gjorde det med bare 4 liter. Angrer på at jeg ikke gjorde det med hele batchen. Synes personlig det ble et mye mere balansert øl.
Men det er altså mitt øl. Det kan ha blitt noe helt annet med andre sitt øl..

Hvordan balansert? Fylde-messig? Eller?
 
Tilbake
Topp