Hvor finner dere vvb?

Armas

 
Beklager om dette har blitt spurt om før, men jeg fant ikke noe da jeg søkte.

Hvor finner dere vvb til brygging?
Hvilke beredere er best, og hva bør man styre unna.

Hva er enkleste veg til ferdig kjele med tanke på ribbing og etterbehandling?

Bor i Kristiansand, om det har noe å si.
 
Spør en rørlegger, de har som regel mange som skal skrotes. Jeg fikk min der en gang i tiden.
 
Noen beredere har "sveisekant" innvendig. Det ønsker du sikkert ikke.
Ta ut elementet så finner du ut om den har denne kanten.
Ø 50cm er vel mest aktuellt for deg da du skal ha så stort volum.

Jeg ville sett etter en 200 liters med 50cm diameter og uten kant innvendig.
Spør rørleggeren om de skifter ut slike.
Finner du en slik kan du kutte av toppen slik at standard (ø 40cm?) grytelokk passer.
 
Har kun brukt OSO, de andre har flens innvendig eller rør ført inn på midten.
En 200 liter OSO uten bunn snudd opp/ned gir deg en 170 liters kjele.
Har fått hos rørlegger som legger den av hos meg etter utbytting, hos kjenninger som bytter ut, hos gjennvinngstasjon ++++++
Har sveist inn tri clamp til elementer, koster lite på ebay men nå haster det :(
 
Hehe, Sant nok.

Men det er jo gøy å lage ting selv, og ikke minst koster disse store kjelene en god del.
Vi ønsker oss kjeler på ca 170 liter- da må vi vel fort opp i 7000,- per stk?

Da er nok metallsløyd tingen ja!

Har sveist inn tri clamp til elementer, koster lite på ebay men nå haster det :(

SHFC Precision Machinery Factory Store - Amazing prodcuts with exclusive discounts on AliExpress  , levert kjapt!

Nå blir jo ikke prisene på sånt avskrekkende om en må betale moms og litt gebyr heller. En fordel blir jo at en kan få mer i hver forsendelse og slippe vente på masse små pakker.
 
Ok, rørleggere da - Gjenbruksstasjonen sier blankt nei her - dette er metall som de får betalt for og de har ikke noe system for at jeg kan kjøpe fra dem.
Kan jo evt. også høre med skraphandlere?

Takk for tips om deler, må få bestilt dette så fort som mulig.

Men hvordan er det med selve behandlingen av berederen? Hva er trinnene fra bereder til gryte, og hvilke verktøy / kjemikalier trenger man? (bortsett fra vinkelsliper og sveiseapparat).
Hvordan får man renset dem og hvordan får man en god overflate som ikke ruster?
 
Ok, rørleggere da - Gjenbruksstasjonen sier blankt nei her - dette er metall som de får betalt for og de har ikke noe system for at jeg kan kjøpe fra dem.
Kan jo evt. også høre med skraphandlere?

Takk for tips om deler, må få bestilt dette så fort som mulig.

Men hvordan er det med selve behandlingen av berederen? Hva er trinnene fra bereder til gryte, og hvilke verktøy / kjemikalier trenger man? (bortsett fra vinkelsliper og sveiseapparat).
Hvordan får man renset dem og hvordan får man en god overflate som ikke ruster?

'varmtvannsbereder', Agder, Torget | FINN.no

Langt fra alle som fyller ut fornuftig info, så må søke på merkenavn og andre ord de kan bruke i beskrivelsen også. varmtvannstank etc.
 
Vask med kraftig såpe/rengjøring middel, fjern og glatt grader og sveis osv. Poler overflaten innvendig med polering skive.

Du finner mye av disse detaljene og erfaringer i andre tråder rundt konvertering av vvb.
 
Har brukt produktet Ferro-bet fra fargehandleren med overraskende bra resultat ref et av mine gamle innlegg Mener dette inneholder salpetersyre...koster 200,- og er like bra på vannlinjen, bremsestøv på felger, rust på klær etc
Fjernet gammelt belegg i bereder over natten, der alt annet var formålsløst
 
Tilbake
Topp