Tråden for dumme spørsmål.

Kulturen har jobbet med å forberede stormgjæring i flere dager, og vil nok starte opp ganske snart. Er litt sent å tilføre mer, etter mitt syn. Finn fram varm te med honning og en bunke Donald-blader – og plei forkjølelsen.

Ser vi gir ulike svar her. Spiller det egentlig noen rolle om en tilsetter mer gjær litt seinere i prosessen? Når du underpitcher får du jo det problemet at gjæren kanskje ikke har nok ressurser til å fullføre gjæringsprosessen ordentlig.
 
Det er vanskelig å si noe sikkert om utfallet, men om det er liberale mengder Sabro, vil det uansett kunne kamuflere feil. Det blir sikkert greit drikke. Har selv testet lagergjær på høy temperatur, og den gangen ble ølet ikke udrikkelig før etter flere måneder.
Brygga en julepils med W-34/70 under trykk ved 22-23 grader (romtemperatur) i august, som heldigvis AKKURAT fortsatt var drikkbar i jula. Drakk nest siste boksen her om dagen, og det begynner å bli en skikkelig ubehagelig opplevelse. Vurderer å spare siste boks noen måneder til for å sjekke nøyaktig hvor ubehagelig det kan bli.
 
1. Ja
2. Følg rehydreringsframgangsmåten som er anbefalt av gjærprodusenten for den gjæren du har valgt.
3. Er et ikke-problem så lenge du får kjølt ned vørteren til riktig pitchetemperatur før du pitcher.

Som du selv sier: Det blir øl. Når det gjelder drikkbarhet, så blir nesten alt øl betydelig bedre ved lagring (med noen forbehold om enkelte tørrhumlede typer). Er det ikke så godt med en gang, sett det kjellerkaldt i 2-3 mnd og forsøk igjen. Jeg har tro på at dette kan bli et helt fint sommerøl.

Dette fikk meg til å tenke på et nytt dumt spørsmål: Hvis jeg setter vørteren til nedkjøling før pitching, klarer den å holde på tilført oksygen over tid? Jeg bruker "plask og rist" for å få tilført oksygen. Vil dette forsvinne fra væska over tid?
 
Brygga en julepils med W-34/70 under trykk ved 22-23 grader (romtemperatur) i august, som heldigvis AKKURAT fortsatt var drikkbar i jula. Drakk nest siste boksen her om dagen, og det begynner å bli en skikkelig ubehagelig opplevelse. Vurderer å spare siste boks noen måneder til for å sjekke nøyaktig hvor ubehagelig det kan bli.

Det kan bli ganske utsøkt jævelig:confused: - og det gjelder slett ikke bare hjemmebrygg. Så gled deg:p.
 
Dette fikk meg til å tenke på et nytt dumt spørsmål: Hvis jeg setter vørteren til nedkjøling før pitching, klarer den å holde på tilført oksygen over tid? Jeg bruker "plask og rist" for å få tilført oksygen. Vil dette forsvinne fra væska over tid?

Ja, så vent med ristinga til den har nådd riktig temperatur. Du klarer dessuten å riste inn mer ved en lavere temperatur.
 
instruksjonene på pakka og pitchet én pakke S-189 rett i vørteren uten rehydrering, på 10°C.
Tipper selv at det går helt fint. OG er relativt lav. Litt lenger lag tid er vel trolig det eneste du vil merke, kanskje den ikke blir helt nøytral men det er ikke S-189 uansett når underpitchet. Bare å la den få god tid i gjæringsdunken.
 
Forkjølelsen tiltok såpass at den gjorde valget for meg, tror jeg. Har i alle fall ikke kommet meg på handletur etter gjær ennå, og nå plopper det såpass at jeg lurer på om fredag kveld blir i seneste laget for det å gjøre noen forskjell. Innen den nye hypotetiske gjæren våkner, så er vel mye av jobben gjort der inne?
 
Forkjølelsen tiltok såpass at den gjorde valget for meg, tror jeg. Har i alle fall ikke kommet meg på handletur etter gjær ennå, og nå plopper det såpass at jeg lurer på om fredag kveld blir i seneste laget for det å gjøre noen forskjell. Innen den nye hypotetiske gjæren våkner, så er vel mye av jobben gjort der inne?

Ta det som et lærestykke. Det blir øl. Jeg veit ikke om du hadde planlagt en diacetylrast, men jeg ville i hvert fall gjort det nå, og jeg ville ikke være sein med å sette opp temperaturen mot slutten. La den stige til 16 grader i løpet av et døgn når den nærmer seg 1.020. Og som @Steinar Huneide sier; gi den god tid til å gjøre seg helt ferdig. Går det veldig treigt med å få ut de siste poengene, hadde jeg satt den i romtemperatur.

Jeg tror ikke problemet først og fremst er måten du tilsatte gjæren på, men at du har brukt for lite gjær. Du har nok bare fått unødig lang lagtid.
 
Blir ikke klok på beercalc sin effektivitetberegning. Brygget i går en IPA med gristen: 4.5kg pale, 0.5kg hvete og 0,2kg crystal (tot. 5,2kg malt).
La inn 75% effektivitet (meskeeffektivitet). I følge beercalc skulle jeg nådd en OG på 1.062 med denne effektiviteten. Jeg endte opp med OG 1.050 og i følge beercalc en effektivitet på 66%
Når jeg legger inn tallene i Brewersfriend kalkulatoren (pre boil SG 1.042 og 30l til kok ) ender jeg opp med 82% meskeeffektivitet og en brygghuseffektivitet på 72% (22l i bøtta da jeg utelot en par liter trub)
Hva er riktig her?
 
Blir ikke klok på beercalc sin effektivitetberegning. Brygget i går en IPA med gristen: 4.5kg pale, 0.5kg hvete og 0,2kg crystal (tot. 5,2kg malt).
La inn 75% effektivitet (meskeeffektivitet). I følge beercalc skulle jeg nådd en OG på 1.062 med denne effektiviteten. Jeg endte opp med OG 1.050 og i følge beercalc en effektivitet på 66%
Når jeg legger inn tallene i Brewersfriend kalkulatoren (pre boil SG 1.042 og 30l til kok ) ender jeg opp med 82% meskeeffektivitet og en brygghuseffektivitet på 72% (22l i bøtta da jeg utelot en par liter trub)
Hva er riktig her?

Jeg bruker Brewersfriend, og den stemmer godt for meg, i alle fall. Men når jeg legger inn tallene dine (5,2 kg malt, 30 liter i kjelen med en SG på 1.042) der, gir den en meskeeffektivitet (preboil efficiency) på 76%.
 
Jeg bruker Brewersfriend, og den stemmer godt for meg, i alle fall. Men når jeg legger inn tallene dine (5,2 kg malt, 30 liter i kjelen med en SG på 1.042) der, gir den en meskeeffektivitet (preboil efficiency) på 76%.
Jeg la inn American 6 row (trodde det var det samme som "vår" palemalt) men når jeg legger inn belgian pale ale havner jeg på 76-77.
 
Ta det som et lærestykke. Det blir øl. Jeg veit ikke om du hadde planlagt en diacetylrast, men jeg ville i hvert fall gjort det nå, og jeg ville ikke være sein med å sette opp temperaturen mot slutten. La den stige til 16 grader i løpet av et døgn når den nærmer seg 1.020. Og som @Steinar Huneide sier; gi den god tid til å gjøre seg helt ferdig. Går det veldig treigt med å få ut de siste poengene, hadde jeg satt den i romtemperatur.

Jeg tror ikke problemet først og fremst er måten du tilsatte gjæren på, men at du har brukt for lite gjær. Du har nok bare fått unødig lang lagtid.

Jepp. Jeg hadde tenkt å følge denne her, men hadde i utgangspunktet tenkt å være lat og bare basere meg på dager, siden jeg bruker en Speidel-tank med BrewJacket og derfor har tapet tappekrana og det er litt mas med å ta prøver - men jeg tror jeg får ta noen prøver underveis nå så jeg får lagt inn stegene noenlunde riktig - nå er jo timingen helt forskjøvet i veldig uviss grad.
 
Blir ikke klok på beercalc sin effektivitetberegning. Brygget i går en IPA med gristen: 4.5kg pale, 0.5kg hvete og 0,2kg crystal (tot. 5,2kg malt).
La inn 75% effektivitet (meskeeffektivitet). I følge beercalc skulle jeg nådd en OG på 1.062 med denne effektiviteten. Jeg endte opp med OG 1.050 og i følge beercalc en effektivitet på 66%
Når jeg legger inn tallene i Brewersfriend kalkulatoren (pre boil SG 1.042 og 30l til kok ) ender jeg opp med 82% meskeeffektivitet og en brygghuseffektivitet på 72% (22l i bøtta da jeg utelot en par liter trub)
Hva er riktig her?
Fort gjort å dobbeltsjekke i "hodet":
Snittekstrakt i malten er 80%
Setter effektivitet til 80%
Så....
5200*0,8*0,8=3328 (g sukker)
3328/30/2,7=41, dvs en OG på 1.041
Du hadde 42, så litt mer enn 80% mesk effektivitet :)
 
Fort gjort å dobbeltsjekke i "hodet":
Snittekstrakt i malten er 80%
Setter effektivitet til 80%
Så....
5200*0,8*0,8=3328 (g sukker)
3328/30/2,7=41, dvs en OG på 1.041
Du hadde 42, så litt mer enn 80% mesk effektivitet :)
Ja, jeg fattet ikke hva jeg hadde gjort så veldig feil under bryggingen som skulle tilsi den lave effektiviteten. Men hvordan kan beercalc mene at jeg med 75% effektivitet skulle få 1.062 på den gristen der?
 
Sist redigert:
Ja, jeg fattet ikke hva jeg hadde gjort så veldig feil under bryggingen som skulle tilsi den lave effektiviteten. Men hvordan kan beercalc mene at jeg med 75% effektivitet skulle få 1.062 på den gristen der?
Prøvde no med beercalc og fekk 20l med 1.062 med 75% brygghuseffektivitet med den gristen. Reknar med det er brygghuseff. Sidan eg ikkje fikk noko valg for meskeeff. Kan være du har lagt inn feil?
 
Blir ikke klok på beercalc sin effektivitetberegning. Brygget i går en IPA med gristen: 4.5kg pale, 0.5kg hvete og 0,2kg crystal (tot. 5,2kg malt).
La inn 75% effektivitet (meskeeffektivitet). I følge beercalc skulle jeg nådd en OG på 1.062 med denne effektiviteten. Jeg endte opp med OG 1.050 og i følge beercalc en effektivitet på 66%
Når jeg legger inn tallene i Brewersfriend kalkulatoren (pre boil SG 1.042 og 30l til kok ) ender jeg opp med 82% meskeeffektivitet og en brygghuseffektivitet på 72% (22l i bøtta da jeg utelot en par liter trub)
Hva er riktig her?
Jeg bruker beercalc. Skal vi se...
5.2kg malt og 75% meskeeffektivitet.
30l preboil blir av en eller annen grunn SG på 1041 for meg.

Jeg tror nok du må regne med hele volumet (inkl trub og losses) for OG etter kok. Om du har 2l trub og 22l i bøtta, så ville jeg brukt 24l som batch size i beercalc.
Det gir slik jeg bruker beercalc OG på 1052.

Om jeg bruker 76% meskeeffektivitet får jeg preboil SG ved 30 liter på 1042, noe som ser ut til å være helt i tråd med Brewersfriend-tallene til Finn.

Bottom line: Batch size i beercalc er volumet som er igjen i kokekjelen etter at kokingen er over. Da blir det riktig OG ift. Preboil SG.
 
Sist redigert:
Jeg legger inn volum for bøtte + tap til trub/kjele i Beercalc, og den virker ganske OK for min del.

Satser på 25 L i bøtte og har 2,5 L tap i kjele/trub. Så min batchsize i Beercalc er «27,5 L to Fermentor».
 
Jeg bruker beercalc. Skal vi se...
5.2kg malt og 75% meskeeffektivitet.
30l preboil blir av en eller annen grunn SG på 1041 for meg.

Jeg tror nok du må regne med hele volumet (inkl trub og losses) for OG etter kok. Om du har 2l trub og 22l i bøtta, så ville jeg brukt 24l som batch size i beercalc.
Det gir slik jeg bruker beercalc OG på 1052.

Om jeg bruker 76% meskeeffektivitet får jeg preboil SG ved 30 liter på 1042, noe som ser ut til å være helt i tråd med Brewersfriend-tallene til Finn.

Bottom line: Batch size i beercalc er volumet som er igjen i kokekjelen etter at kokingen er over. Da blir det riktig OG ift. Preboil SG.
preboil? SG? er det funksjoner i beercalc jeg ikke har fått med meg? Men da er det altså brygghuseffektivitet som gjelder i beercalc altså. Jeg har av en eller annen grunn alltid trodd det var meskeeffektivitet..
 
Tilbake
Topp