Partiskylling (Batch sparging)

Jeg har nylig gått over til partiskylling/batch sparging i min bryggemasking. Jeg følte lenge skyllemetoden som var anbefalt for bryggeren ikke var særlig effektiv (heve maltrøret, la det renne nesten helt ut, og helle over skyllevann). Det ble en slags half-assed fly sparge.

Hvor mye vørter skal jeg tappe ut før jeg stenger krana?

Skal brygge en Weiss i morgen. Gristen veier 6 kg. Skal bruke 22,5 L meskevann og 13,5 L skyllevann. Maskinen min har et 7 L dødrom fra bunn av kjelen til den når maltrøret.

Etter mesk vil jeg ha 16,5 L igjen (etter tap til kornet). Er det riktig å tenke at jeg skal tappe ut ca. det samme som jeg skal skylle med, dvs. ca. 13 L?
 
Jeg har nylig gått over til partiskylling/batch sparging i min bryggemasking. Jeg følte lenge skyllemetoden som var anbefalt for bryggeren ikke var særlig effektiv (heve maltrøret, la det renne nesten helt ut, og helle over skyllevann). Det ble en slags half-assed fly sparge.

Hvor mye vørter skal jeg tappe ut før jeg stenger krana?

Skal brygge en Weiss i morgen. Gristen veier 6 kg. Skal bruke 22,5 L meskevann og 13,5 L skyllevann. Maskinen min har et 7 L dødrom fra bunn av kjelen til den når maltrøret.

Etter mesk vil jeg ha 16,5 L igjen (etter tap til kornet). Er det riktig å tenke at jeg skal tappe ut ca. det samme som jeg skal skylle med, dvs. ca. 13 L?

Teorien sier at det mest effektive er å beregne vannbruken slik at du tapper ut like mye i hver omgang. Og da skal du beregne slik at du tapper ut alt begge ganger, jfr. hva @Aasbrygg sier. Men det er neppe veldig farlig å avvike noe fra dette 50/50-prinsippet.

Om jeg ikke misforstår, skal du ha 30 liter til kok, og det betyr at du ideelt sett skal bruke 15 liter skyllevann og 21 liter til mesking. Da skal du ha tappet ut alt i første runde, og fått 15 liter.

Det er i alle fall viktigst for effektiviteten, mener jeg, at du tapper ut alt i første runde. Om det av en eller annen grunn kommer i konflikt med 50/50-prinsippet, er det det siste som bør få vike.
 
Hva bør egentlig mesketykkelsen være ved partiskylling?
Jeg har ofte kjørt 1:2 og det har funka greit, er ikke alltid så lett å få plass til så mye skyllevann når man brygget sterke øl eller koker konsentrert vørter
 
Slik jeg har forstått det, så er batch sparging en forenkling av fly sparging. Man mister noe effektivitet, men sparer tid. Når man kan kompensere (til en viss grad) for tapet i effektivitet ved å tilsette mer malt, ser jeg ikke poenget med fly sparging.

Når man fly sparger, tilsetter man jo vann i samme rate som man tapper ut. Det tilsier jo at man burde gjøre det samme i batch sparging, dvs. tilsette samme volum som man tapper ut.

Dette er jo gitt at man gjør hele batch spargingen i én omgang (med hele skyllevolumet), noe som ikke alle gjør. Jeg skal prøve det i dag, og skal rapportere hvordan det gikk.
 
Merket ikke særlig forskjell, for å være ærlig. Mesket i 75 min inkl. innmesk. Tappet ut 13L. Fylte på nye 13L vann som holdt 78 grader. Rørte godt rundt, lot det stå i 15 min og tappet av alt.

SG first runnings 1.056
SG second runnings 1.032

Kokte i 90 minutter. OG ble 1.051.

Brukte 3,3 kg hvetemalt og 2,7 kg pilsnermalt. Total vannmengde 35L. 22L meskevann, 13L skyllevann, ca. 29L preboil, rett under 22L i bøtta.
 
Slik jeg har forstått det, så er batch sparging en forenkling av fly sparging. Man mister noe effektivitet, men sparer tid. Når man kan kompensere (til en viss grad) for tapet i effektivitet ved å tilsette mer malt, ser jeg ikke poenget med fly sparging.

Når man fly sparger, tilsetter man jo vann i samme rate som man tapper ut. Det tilsier jo at man burde gjøre det samme i batch sparging, dvs. tilsette samme volum som man tapper ut.

Dette er jo gitt at man gjør hele batch spargingen i én omgang (med hele skyllevolumet), noe som ikke alle gjør. Jeg skal prøve det i dag, og skal rapportere hvordan det gikk.

Jeg vil si at fordelen ved batch sparging er at det er tryggere og enklere. Du kan vanskelig gjør feil, mens det er godt med muligheter for det ved fly sparging. Du trenger heller ikke noe ekstra utstyr for skyllinga. Du sparer også noe tid, men ikke veldig mye.

Nesten alle kjører vel bare en runde med skyllevann, altså to tappinger. Du kan øke effektiviteten med noen få prosent ved å tappe tre ganger, men det har jeg faktisk aldri hørt at noen har gjort.

Teoretisk får du best utbytte ved å beregne vannbruken slik at du tapper ut like mye i hver omgang. Litt avvik fra det gjør neppe noe særlig.
Merket ikke særlig forskjell, for å være ærlig. Mesket i 75 min inkl. innmesk. Tappet ut 13L. Fylte på nye 13L vann som holdt 78 grader. Rørte godt rundt, lot det stå i 15 min og tappet av alt.

SG first runnings 1.056
SG second runnings 1.032

Kokte i 90 minutter. OG ble 1.051.

Brukte 3,3 kg hvetemalt og 2,7 kg pilsnermalt. Total vannmengde 35L. 22L meskevann, 13L skyllevann, ca. 29L preboil, rett under 22L i bøtta.

Det var veldig høy SG i andre tapping. Her har du vel fått ganske dårlig effektivitet?

Hva bør egentlig mesketykkelsen være ved partiskylling?
Jeg har ofte kjørt 1:2 og det har funka greit, er ikke alltid så lett å få plass til så mye skyllevann når man brygget sterke øl eller koker konsentrert vørter

Det er ikke noe spesielt med meskinga ved batch sparging. 1:2 er veldig tjukt, såpass at det i teorien (vel, Palmer, da:)) vil gi noe lavere utbytte, en mindre gjærbar vørter og et søtere øl. Jeg har aldri prøvd, så ...
 
Jeg tenkt ikke så mye på selve meskinga, men forholdet mellom malt og vann/vørter under skylling
ser det fort kunne feiltolkes
 
Jeg tenkt ikke så mye på selve meskinga, men forholdet mellom malt og vann/vørter under skylling
ser det fort kunne feiltolkes

ah - ja, det gir mer mening:).

Da jeg brygga en RIS før jul (OG 1.098), hadde jeg 13 kg malt og 17 liter skyllevann, hvilket vil si at det antakelig var 31 liter vann der. En ratio på 1:2,4, altså. Til den siste pilsen min (OG 1.048) brukte jeg 19 liter skyllevann til 6 kg malt, altså 6:26 => 1:4,3.

I begge tilfellene fulgte jeg prinsippet om å tappe ut like mye i hver av de to tappingene, så forholdet malt:vann var det samme under mesking som under skylling. 1:2,4 er vel så lavt som jeg vil gå; under det tror jeg både utbytte og gjærbarhet vil lide. Her fikk jeg god gjærbarhet; faktisk 79% utgjæring med Wyeast 1728. (Jeg meska på 67 + 72 grader.)

SG i det jeg fikk ut i den andre tappinga av RIS'en, var 1.054. Da er det fremdeles ganske mye sukker igjen, så jeg skylte en tredje gang og fikk ut 15 liter med SG 1.039, som jeg lagde en liten batch irsk stout av. Jeg angrer litt på at jeg ikke prøvde meg på en fjerde skylling, bare for å se hva SG da ville ligget på. Den ville antakelig nærmet seg kraftig en uakseptabelt lav verdi.
 
Jeg brygget mye øl med batch sparging i kjøleboks før.
En veldig fin måte å skylle på og en metode jeg kommer til å gå tilbake til dersom jeg skal utvide bryggeriet mitt utover kapasiteten til min nåværende bryggemaskin.
Det er veldig lett å få ut akkurat rett mengde vørter til kok.
Jeg pleide å meske inn med ca 2.5:1 vann malt til normale øl. Tjukkere grøt til sterke øl fordi kapasiteten i kjøleboksen var begrensende.
Så etter mesk startet jeg med å tappe av all vørter og registrere hvor mye jeg hadde i gryta.
Så ble regnestykket slik: (ønsket volum til koking) - (Det som kom ut i første avrenning) = Skyllevannsbehov.

Hvis jeg kom frem til at jeg trengte å skylle med 20 liter delte jeg dette i to porsjoner og trakk fra en liter på den første.
Så det ble skylling i to runder med 9 og 11 liter.
Grunnen til ikke å bruke 10+10 er å ha muligheten til å finjustere totalvolumet med den síste skyllingen.

Her er en gammel link til inspirasjonen til metoden, Denny Conn:
dennybrew
 
Sist redigert:
Jeg har alltid skyllet i 3 omganger.
Tapper ned først og så deles skyllevannet i 2 deler. Struper inn på kranen slik at avtappingen går sakte. Om jeg har fått mindre effektivitet ved å skylle bare i 2 deler vet jeg ikke. Det hadde vært interessant å finne ut, men jeg er fornøyd med hvordan skyllingen gjøres i dag så tror ikke jeg orker å forske på det.
Men har tenkt flere ganger på å kjøre no sparge. Mangler bare en stor nok meskekjelen. Bør vel ha en 36 liter til 12 liters batch.
 
Jeg brygget mye øl med batch sparging i kjøleboks før.
En veldig fin måte å skylle på og en metode jeg kommer til å gå tilbake til dersom jeg skal utvide bryggeriet mitt utover kapasiteten til min nåværende bryggemaskin.
Det er veldig lett å få ut akkurat rett mengde vørter til kok.
Jeg pleide å meske inn med ca 2.5:1 vann malt til normale øl. Tjukkere grøt til sterke øl fordi kapasiteten i kjøleboksen var begrensende.
Så etter mesk startet jeg med å tappe av all vørter og registrere hvor mye jeg hadde i gryta.
Så ble regnestykket slik: (ønsket volum til koking) - (Det som kom ut i første avrenning) = Skyllevannsbehov.

Hvis jeg kom frem til at jeg trengte å skylle med 20 liter delte jeg dette i to porsjoner og trakk fra en liter på den første.
Så det ble skylling i to runder med 9 og 11 liter.
Grunnen til ikke å bruke 10+10 er å ha muligheten til å finjustere totalvolumet med den síste skyllingen.

Her er en gammel link til inspirasjonen til metoden, Denny Conn:
dennybrew

hehe - artig måte å gå fram på:). Og kult med lenke til Conns innføring. Det jo han som "oppfant" metoden tilbake på 90-tallet - skjønt den er jo såpass lik party gyle (som forresten beskrives feil i teksten til Conn) at det vel vanskelig kan kalles "oppfinnelse".

Jeg beregner på forhånd med kalkulatoren til Brewersfriend, for å ha styring på både OG og volum, og det funker som regel utmerket - men antakelig kunne jeg kommet rimelig greit i mål med enkel erfaringsbasert oppmåling, også.

Jeg har alltid skyllet i 3 omganger.
Tapper ned først og så deles skyllevannet i 2 deler. Struper inn på kranen slik at avtappingen går sakte. Om jeg har fått mindre effektivitet ved å skylle bare i 2 deler vet jeg ikke. Det hadde vært interessant å finne ut, men jeg er fornøyd med hvordan skyllingen gjøres i dag så tror ikke jeg orker å forske på det.
Men har tenkt flere ganger på å kjøre no sparge. Mangler bare en stor nok meskekjelen. Bør vel ha en 36 liter til 12 liters batch.

Du bør få en to-tre prosent høyere effektivitet ved å skylle den ekstra gangen. Hvor høy meskeeffektivitet får du når du brygger øl på rundt butikkstyrke? (Jeg skyller bare én gang, og kan ligge på 82% med sånt øl.) Og hva ligger SG på i det siste du tapper ut ved brygging av sånt øl? Jeg ville tro at du begynner å komme ganske lavt da?

Jeg er usikker på om det er noe poeng i å kjøre no sparge - i alle fall sammenlignet med batch sparge med bare en skylling. SG ligger såpass høyt i tappinga av skyllinga at det er god margin til grensa for fare for astringens. Jeg har i alle fall ikke vært i stand til å merke at det har gitt meg noe ekstra i kvalitet.

Det holder nok ikke med en 30 liters kjele til no sparge for deg; jeg ville skaffet en 36 liter, ja.

Jeg koker bort 4 liter i timen, og om jeg skulle brygge noe sterkt med pilsnermalt, som krever 90 minutters kok, blir regnestykket slik:

12 liter til gjæring + la oss si 5 kg malt => 5 liter vann, og vi har 17 liter. Så mister du 3 liter (minst) i bunnfall i kokekjelen => 20 liter, og med det du koker bort (=6 liter) er du oppe i 26 liter. Maltet opptar 5 x 0,65 ltr => 3,25 ltr., og dermed er kjelen full, altfor full.
 
hehe - artig måte å gå fram på:). Og kult med lenke til Conns innføring. Det jo han som "oppfant" metoden tilbake på 90-tallet - skjønt den er jo såpass lik party gyle (som forresten beskrives feil i teksten til Conn) at det vel vanskelig kan kalles "oppfinnelse".

Jeg beregner på forhånd med kalkulatoren til Brewersfriend, for å ha styring på både OG og volum, og det funker som regel utmerket - men antakelig kunne jeg kommet rimelig greit i mål med enkel erfaringsbasert oppmåling, også.



Du bør få en to-tre prosent høyere effektivitet ved å skylle den ekstra gangen. Hvor høy meskeeffektivitet får du når du brygger øl på rundt butikkstyrke? (Jeg skyller bare én gang, og kan ligge på 82% med sånt øl.) Og hva ligger SG på i det siste du tapper ut ved brygging av sånt øl? Jeg ville tro at du begynner å komme ganske lavt da?

Jeg er usikker på om det er noe poeng i å kjøre no sparge - i alle fall sammenlignet med batch sparge med bare en skylling. SG ligger såpass høyt i tappinga av skyllinga at det er god margin til grensa for fare for astringens. Jeg har i alle fall ikke vært i stand til å merke at det har gitt meg noe ekstra i kvalitet.

Det holder nok ikke med en 30 liters kjele til no sparge for deg; jeg ville skaffet en 36 liter, ja.

Jeg koker bort 4 liter i timen, og om jeg skulle brygge noe sterkt med pilsnermalt, som krever 90 minutters kok, blir regnestykket slik:

12 liter til gjæring + la oss si 5 kg malt => 5 liter vann, og vi har 17 liter. Så mister du 3 liter (minst) i bunnfall i kokekjelen => 20 liter, og med det du koker bort (=6 liter) er du oppe i 26 liter. Maltet opptar 5 x 0,65 ltr => 3,25 ltr., og dermed er kjelen full, altfor full.
Har ikke notatene mine her så jeg kan ikke svare på hvor mye meskeeffektivitet jeg har. Husker at jeg var fornøyd uten at det gjør deg noe klokere. Målte noen ganger sg på siste skylling og jeg husker at den lå godt over 1010.
Var det ikke Fullers som skylte såpass mye at de kom under 1010?
Hadde ikke de 3 omganger med skylling og så blandet de fra hver av de på ulike måter og laget 3 forskjellige øl?
Mulig hukommelsen spiller meg et puss.
Muligens var det du som nevnte det i dette forumet? o_O
 
Har ikke notatene mine her så jeg kan ikke svare på hvor mye meskeeffektivitet jeg har. Husker at jeg var fornøyd uten at det gjør deg noe klokere. Målte noen ganger sg på siste skylling og jeg husker at den lå godt over 1010.
Var det ikke Fullers som skylte såpass mye at de kom under 1010?
Hadde ikke de 3 omganger med skylling og så blandet de fra hver av de på ulike måter og laget 3 forskjellige øl?
Mulig hukommelsen spiller meg et puss.
Muligens var det du som nevnte det i dette forumet? o_O

Party gyle besto gjerne av tre skyllinger, ja - men da var det kraftige saker du får ut i første tapping. Jeg testa det med en RIS med OG på 1.098, og da hadde jeg 1.054 i andre tapping (målte ikke første, men den må ha vært høy). Tredje tapping brukte jeg til et annet øl, og den holdt 1.039.

Fuller's bruker det, og det stemmer at de kommer veldig lavt: http://allaboutbeer.com/quirks-of-brewing-parti-gyle-brewing/
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Vi har alltid brukt batch skylling, tapper av alt og fyller på skyllevann, rører og lar det stå 10 min. 1 eller 2 skyllinger. Har aldri målt OG på skyllevannet men smaker på det, første gang er det tydelig søtt, andre gang atskillig mindre søtt.
Skal prøve å måle en gang.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Vi har alltid brukt batch skylling, tapper av alt og fyller på skyllevann, rører og lar det stå 10 min. 1 eller 2 skyllinger. Har aldri målt OG på skyllevannet men smaker på det, første gang er det tydelig søtt, andre gang atskillig mindre søtt.
Skal prøve å måle en gang.

Jeg bruker å å si aldri mer enn en skylling, og når jeg brygger noe som ligger rundt 4%, blir det ganske tynt det som kommer fra skyllinga. Tror jeg målte 1.016 eller deromkring. Så der ville jeg i alle fall ikke brukt to skyllinger. Ved sterke øl er det ingen fare.

Jeg har litt hardere vann enn de fleste (ikke dramatisk mye hardere) og jeg tilsetter alltid litt syre - også når jeg mesker mørke øl, men mer til lyse - til skyllevannet for å senke pH'en. (Jeg ville uansett måttet tilsette den i kok for å få Ph'en ned dit jeg vil ha den, dvs. rundt 5,2.)
 
Tilbake
Topp