WLP 830 vs 833 i pils

Wlp830 er jo selve gullstandarden for lyse lagere, da. Produserer rene og ganske tørre øl. I dag testes en av de få typene jeg ikke har brukt tidligere, nemlig S-189.
 
Jeg har aldri laget en ekte lager (i betydning undergjæret gjæringstemp) og aldri brygget med WLP830. Men jeg har forsøkt både W-34/70 og WLP833 for lyse øl ved ale-temperaturer. Jeg vet dette er på siden av tråden, men her er mine erfaringer:

WLP833 egner seg ikke ved ale-temperaturer. Her produseres det en del estere som ikke harmonerer med ølet ellers. Kun lagertemperaturer for denne (dette ble testet fordi bryggevareleverandøren var tom for både W-34/70 og WLP830) i over en uke.

W-34/70 er clean i et fantastisk stort temperaturspenn, men på 20 grader og over blir det også med denne en del uønskede smaker (utslag av veldig varm kjellergarasje i sommer). Min erfaring er at den kan kjøres overgjærende mellom 16 og 20 grader uten problemer. Noen vil hevde at den holder seg dårligere enn ekte lager og blir dårlig etter 3 måneder. Jeg tror det kan stemme at holdbarheten blir dårligere, men jeg mener at jeg ihvertfall har hatt holdbarhet over 6 måneder vinterstid uten forringelse. Jeg har dårlig med øleskap, så i sommer har nok kjellertemperaturen min steget til et nivå som har kortet holdbarheten på alt ølet mitt...

Som sagt: På siden av diskusjonen, men greit å vite litt om hva som skjer om det skulle bli varmere enn forventet.
 
Jeg har stående en pils på 833 til gjæring nå. Tenker jeg tapper den over helga. Og så har jeg akkurat satt en drøy 3 liters starter på 830, som jeg tenker å bruke nøyaktig samme oppskrift og gjæringsregime på. Så får jeg se om det blir noen forskjell denne gangen. Jeg klarte jo ikke å kjenne forskjell på pils brygga med 34/70 og 833 tidligere.
 
Oss i mellom så tror jeg de bare innbiller seg at det er en forskjell, siden det står så mange steder at det skal være det. Men si nå ikke til noen at jeg har sagt noe sånt!
Morsomt at jeg har en splittbatch stående å gjære med disse 2.
De blir en slags Brooklyn lager.
På slutten av februar skal jeg smake og gi tilbakemelding.
 
Morsomt at jeg har en splittbatch stående å gjære med disse 2.
De blir en slags Brooklyn lager.
På slutten av februar skal jeg smake og gi tilbakemelding.

Flott - men jeg tror at det egentlig først er etter at lagringstida er over at vi kan si at ølet er "ferdig". Og min foreløpige teori er at de eventuelle forskjellene utjevner seg over tid. Det var vel det jeg opplevde tidligere. Så gi en tibakemelding om et par måneders tid, også - om du husker det:).
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg har stående en pils på 833 til gjæring nå. Tenker jeg tapper den over helga. Og så har jeg akkurat satt en drøy 3 liters starter på 830, som jeg tenker å bruke nøyaktig samme oppskrift og gjæringsregime på. Så får jeg se om det blir noen forskjell denne gangen. Jeg klarte jo ikke å kjenne forskjell på pils brygga med 34/70 og 833 tidligere.
Hva ble status her, merket du noen forskjell?
 
Hva ble status her, merket du noen forskjell?

Nei. Jeg brygger sannsynligvis ikke godt nok lagerøl til at smaksnyanseforskjellene fra de ulike gjærtypene blir tydelige:(*. De små forsøkene jeg har gjort, forteller meg at det blir ett fett hvilken gjær jeg bruker, egentlig. I og for seg tror jeg at 34/70 hadde funka alldeles utmerket året rundt til alt:).

Likevel, man vil jo ikke være altfor kjedelig: Nå holder jeg meg stort sett til Imperials L17 Harvest, som ser ut til å funke godt på ulike temperaturer. Men jeg har hatt en positiv opplevelse med Fermentis 189, så jeg skal snart prøve den igjen. Synes den ga et crispt og fint resultat i en light american lager.

* Det er ikke det at det ikke blir drikkelig, men det er ikke sånn at jeg ikke får kjøpt virkelig merkbart bedre pils enn den jeg brygger sjøl. (Jeg nevner i fleng Lederer og Kinns Murar:p.) Og så lenge jeg får kjøpt bedre pils enn den jeg brygger sjøl, er det noe som mangler.
 
Eh, ja jeg skulle komme tilbake med synspunkt på om jeg kjente forskjell.
Ja jeg hadde ingen problemer med å kjenne forskjell på de 2.
833 hadde en rundere smak en 830. Egner seg kanskje bedre til bock enn 830.
Bruker samboer som kvalitetssikring, he he. Hun får si meningen sin før jeg sier det jeg tenker og det stemmer bra med det jeg selv smaker .
 
Tilbake
Topp