Tråden for dumme spørsmål.

Det er mange ‘gode’ måter å gjære lager på. Mange mener at ‘hurtigmetoden’ reduserer smak, spesielt over tid.
Jo lenger du gjærer på 10 ?, jo bedre, men alt har en fornuftig grense.
Ta utgangspunkt i min. og max. - og finn en mellomting som passer for deg :)

Bårdd har en fin tråd, og Holmentoppen har også mye flotte tråder om emnet. Sistnevnte kommer snart ut på Norbrygg.no med en oppdatert guide
Hva tror du gir den lille søtsmaken i i Budvar eller generelt check pils?
 
Det er mange ‘gode’ måter å gjære lager på. Mange mener at ‘hurtigmetoden’ reduserer smak, spesielt over tid.
Jo lenger du gjærer på 10 ?, jo bedre, men alt har en fornuftig grense.
Ta utgangspunkt i min. og max. - og finn en mellomting som passer for deg :)

Er det noen grunn til å tro at du får bedre øl ved ikke å ta pilsbrygget opp fra 10 til 16 grader for en diacetylrast når du har kommet ned mot 1.020? Man kan vente til ølet er utgjæret, men da må det stå lenger på den høyere temperaturen. (Diacetylrasten har muligens ikke noe for seg dersom man veit at ølet aldri kommer til å oppleve noe annet enn kjøleskapstemperatur, så da kan man jo droppe det.)
 
Da var første brygget på flasker.

En stor takk til alle som har bidratt med råd og tips her inne :)

Noen tanker rundt omstikking og flasking:

Jeg var skeptisk til hygienen rundt kran på selve gjæringskaret, og brukte hevert derfra til "flaskekaret" dette viste seg å være en svært dårlig løsning hvis oksidering er et reelt problem på en APA. For det første er det jo en rimelig stor eksponering bare ved å flytte fra et kar til et annet, men når i tillegg heverten drar inn luft mellom de to pumpedelene er det jo dømt til å bli mye oksygen. Da dro den jo mye luft til bunn på flaskekaret...

Kran er nok bedre ja.
 
Da var første brygget på flasker.

En stor takk til alle som har bidratt med råd og tips her inne :)

Noen tanker rundt omstikking og flasking:

Jeg var skeptisk til hygienen rundt kran på selve gjæringskaret, og brukte hevert derfra til "flaskekaret" dette viste seg å være en svært dårlig løsning hvis oksidering er et reelt problem på en APA. For det første er det jo en rimelig stor eksponering bare ved å flytte fra et kar til et annet, men når i tillegg heverten drar inn luft mellom de to pumpedelene er det jo dømt til å bli mye oksygen. Da dro den jo mye luft til bunn på flaskekaret...

Kran er nok bedre ja.

Alltid hyggelig når folk ser lyset:D!
 
Da var første brygget på flasker.

En stor takk til alle som har bidratt med råd og tips her inne :)

Noen tanker rundt omstikking og flasking:

Jeg var skeptisk til hygienen rundt kran på selve gjæringskaret, og brukte hevert derfra til "flaskekaret" dette viste seg å være en svært dårlig løsning hvis oksidering er et reelt problem på en APA. For det første er det jo en rimelig stor eksponering bare ved å flytte fra et kar til et annet, men når i tillegg heverten drar inn luft mellom de to pumpedelene er det jo dømt til å bli mye oksygen. Da dro den jo mye luft til bunn på flaskekaret...

Kran er nok bedre ja.

Europris-hevert?
Brukte det samme på første brygg, og koblingene i den "utrekkbare" delen suger luft som bare det.
Brygget skulle være golden i fargen, men ble en brown ale (oksidert).
Forøvrig så drakk jeg opp hele batchen på 23 liter, og på den absolutt siste flasken, slo det meg at den var oksidert.
 
Europris-hevert?
Brukte det samme på første brygg, og koblingene i den "utrekkbare" delen suger luft som bare det.
Brygget skulle være golden i fargen, men ble en brown ale (oksidert).
Forøvrig så drakk jeg opp hele batchen på 23 liter, og på den absolutt siste flasken, slo det meg at den var oksidert.

Jeg ser absolutt ingen grunn til ikke å bruke kran, så lenge du bare reingjør den ordentlig, passer på å få pakningen på utsida av bøtta, og ikke drar til for hardt så du drar den i stykker. Stor fordel: Det blir mye enklere å ta prøver for å sjekke hvor langt utgjæringa er kommet/om du har nådd FG, og du trenger ikke å åpne lokket og slippe inn luft når du tar prøven.
 
Det er mange ‘gode’ måter å gjære lager på. Mange mener at ‘hurtigmetoden’ reduserer smak, spesielt over tid.
Jo lenger du gjærer på 10 ?, jo bedre, men alt har en fornuftig grense.
Ta utgangspunkt i min. og max. - og finn en mellomting som passer for deg :)

Bårdd har en fin tråd, og Holmentoppen har også mye flotte tråder om emnet. Sistnevnte kommer snart ut på Norbrygg.no med en oppdatert guide
Hva tror du gir den lille søtsmaken i i Budvar eller generelt check pils?

Min og max på hva? ;)
S-189 har en gjæringstemp fra 12-15 grader. Men prøver 10 grader (iht. oppskrift).
 
Min og max på hva? ;)
S-189 har en gjæringstemp fra 12-15 grader. Men prøver 10 grader (iht. oppskrift).

Generelt er det liten vits i å se på temperaturanbefalingene fra gjærprodusentene. Sjekk hva som faktisk fungerer, dvs. hva folk opp gjennom har gjort. Gjæren jobber sikkert mer effektivt på 12 enn på 10, men her er det snakk om få et reinest mulig øl. Det du må passe på, er å bruke mer gjær når du går ned til 10 grader.
 
Generelt er det liten vits i å se på temperaturanbefalingene fra gjærprodusentene. Sjekk hva som faktisk fungerer, dvs. hva folk opp gjennom har gjort. Gjæren jobber sikkert mer effektivt på 12 enn på 10, men her er det snakk om få et reinest mulig øl. Det du må passe på, er å bruke mer gjær når du går ned til 10 grader.

Er et øl-sett, 2 pk S-189. Kan nesten ikke annet enn å stole på at det er nok? OG på 1.045
 
Europris-hevert?
Brukte det samme på første brygg, og koblingene i den "utrekkbare" delen suger luft som bare det.
Brygget skulle være golden i fargen, men ble en brown ale (oksidert).
Forøvrig så drakk jeg opp hele batchen på 23 liter, og på den absolutt siste flasken, slo det meg at den var oksidert.

Nei, heverten er fra en bryggebutikk.

Hva skjer ved oksidering bortsett fra farge som du nevner?
 
Nei, heverten er fra en bryggebutikk.

Hva skjer ved oksidering bortsett fra farge som du nevner?
Jeg leste en gang at noen beskrev det som at øllet fikk "et hint av god årgang Aftenposten". Har sett det beskrevet som våt papp, lær, sherry. Den siste har jeg ikke selv, men jeg opplevde uansett en oksidert øl selv som bare smakte ubehagelig. Som om all glede i livet ble sugd ut gjennom smaksløkene.
 
Nei, heverten er fra en bryggebutikk.

Hva skjer ved oksidering bortsett fra farge som du nevner?
Er vel mange forskjellige grader. Men uansett syntes jeg den var god. Nå flasket jeg med hevert da, som er mye mer utsatt enn kontinuerlig flytting fra et kar til et annet.
 
Er vel mange forskjellige grader. Men uansett syntes jeg den var god. Nå flasket jeg med hevert da, som er mye mer utsatt enn kontinuerlig flytting fra et kar til et annet.
Jeg har brukt hevert siden jeg begynte å brygge, uten å hatt store problem med oksidasjon. Skal ikke påstå at humlesterke øl ikke har tapt seg raskere, men har av naturlige grunner ikke sammenlignet med kran-løsning. Holdbarheten oppleves uansett som akseptabel. Om man ettergjærer på flasker, så forbrukes mye/alt oksygenet under gjæringsprosessen.
Jeg har opplevd problem med innsug av luft i overgang mellom slange og kobling til hevert. Det løser jeg med å tvinne fast en ståltråd med tang, så sitter slangen godt fast og problemet er løst:)
 
Tilbake
Topp