• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Solgt/Kjøpt Tråd fjernet

Noen som vet om disse klarer å kommunisere gjennom stålveggene i en Unitank?

- Break open the faradic cage. This is possible by electrically separating the lid from the pot. Can be achieved by applying a silicone sealant between the two parts.
- Use a passive antenna. Use a shielded cable that is stripped from both ends (i. e. Lambda/4), where one side ends in the pot, exactly 3.2mm. This is transmitted passively from the inside to the outside and vice versa. A good example can be found here: iSpindel - Aufbau und Betrieb - Seite 20 - hobbybrauer.de
- Install a wifi range extender next to the barrel to increase the signal level.

Tre måter som skal fungere greit.
 
Ikke sikker, men tilt har kommet med en repeater som sender signalet glatt gjennom ståltanker, virker på alle generasjoner tilt. Tilt™ Repeater (back ordered)

Det er ikke meningen du skal ha den i samme tank som Tilt, men utenfor slik at du kan nå signalet lengre unna. Men er beskyttet for å kunne ligge i kjøleskap og ikke dø av lekkasjer etc.

"Return assembly to tube and screw caps back on. Place repeater as close as possible to Tilt hydrometer (but still outside fermentor) and verify green LED flashes indicating a connection."
 
Siden trådstarter ikke har svart - håper jeg det er ok at jeg reklamerer for et ispndel kurs Norbrygg Oslo skal arrangere i løpet av 2020. Den bygger på et print-kort og alle deler er innkjøpt for kurset.
Kurset er utviklet av ressurser i Norbrygg (kristiansand), og allerede holdt i Rogaland. Oslo har fått uvurderlig bistand fra disse miljøene for å kunne holde dette kurset.
ispindel bygger på esp8266. Den kan også settes opp som wifi repeater særdeles enkelt... Det kan da blir et oppfølgingskurs :)

ps. dersom trådstarter ønsker at jeg skal slette denne posten - vennligst ta kontakt - så gjør jeg selvfølgelig det
 
Siden trådstarter ikke har svart - håper jeg det er ok at jeg reklamerer for et ispndel kurs Norbrygg Oslo skal arrangere i løpet av 2020. Den bygger på et print-kort og alle deler er innkjøpt for kurset.
Kurset er utviklet av ressurser i Norbrygg (kristiansand), og allerede holdt i Rogaland. Oslo har fått uvurderlig bistand fra disse miljøene for å kunne holde dette kurset.
ispindel bygger på esp8266. Den kan også settes opp som wifi repeater særdeles enkelt... Det kan da blir et oppfølgingskurs :)

ps. dersom trådstarter ønsker at jeg skal slette denne posten - vennligst ta kontakt - så gjør jeg selvfølgelig det
Trådstarter skrev for noen mnd siden på sin Finn.no annonse at han pga tidsbrist ville avslutte produksjon og salg. Solgte bare ut noen få ferdigproduserte. Husker ikke helt (og fant det ikke igjen) men tror det var i mai. Antar han nå bruker tiden på helt andre ting
 
Siden trådstarter ikke har svart - håper jeg det er ok at jeg reklamerer for et ispndel kurs Norbrygg Oslo skal arrangere i løpet av 2020. Den bygger på et print-kort og alle deler er innkjøpt for kurset.
Kurset er utviklet av ressurser i Norbrygg (kristiansand), og allerede holdt i Rogaland. Oslo har fått uvurderlig bistand fra disse miljøene for å kunne holde dette kurset.
ispindel bygger på esp8266. Den kan også settes opp som wifi repeater særdeles enkelt... Det kan da blir et oppfølgingskurs :)

ps. dersom trådstarter ønsker at jeg skal slette denne posten - vennligst ta kontakt - så gjør jeg selvfølgelig det
@msevland Vil ispindelkurs være åpent for andre enn Norbrygg Oslo medlemmer?
Hvis så kan du regne meg som over snittet interessert :D
 
Tror jeg har deler til 40. Vi må dessverre prioritere Oslo, men åpner opp for alle dersom vi har kapasitet :)
Målet vårt er at alle arrangementer i regi av Norbrygg Oslo skal være åpne for alle Norbryggmedlemmer
 
Heisann folkens!
Dere har helt rett- jeg har dessverre lagt ned "produksjonslinjen" på iSpindel da jeg ikke har kapasitet eller tid etter jobb.
Jeg har fortsatt noen få tilgjengelig nå og da som litt tidsfordriv når jeg bare MÅ lodde litt igjen, så det er ikke helt mørkt for de som ikke ser anledningen til å lage seg iSpindel selv.
Forøvrig synes jeg det er helt topp om det arrangeres kurs og om andre deler kunnskapen rundt det å bygge hjelpemidler som f.eks iSpindel o.l. Dette vil jeg aldri slå ned på :)
Hvis noen er ute etter å bygge iSpindel slik jeg bygger de så er det bare å ta kontakt så kan jeg dele .stl-fil, bilder-serie med tekst og litt tips og triks for hvordan du selv kommer i mål. Med forbehold om at jeg ikke klarer å svare like raskt som jeg har gjort når jeg solgte ferdige iSpindel.
Ha en god jul og et fortreffelig nytt år med mye godt i glasset:D

-Birger
Kjøpte en iSpindel av denne karen, og må bare si at han både fremstår som en kjernekar og har meget bra support. :) (Måtte bytte defekt batteri.)

God Jul!
 
Siden trådstarter ikke har svart - håper jeg det er ok at jeg reklamerer for et ispndel kurs Norbrygg Oslo skal arrangere i løpet av 2020. Den bygger på et print-kort og alle deler er innkjøpt for kurset.
Kurset er utviklet av ressurser i Norbrygg (kristiansand), og allerede holdt i Rogaland. Oslo har fått uvurderlig bistand fra disse miljøene for å kunne holde dette kurset.
ispindel bygger på esp8266. Den kan også settes opp som wifi repeater særdeles enkelt... Det kan da blir et oppfølgingskurs :)

ps. dersom trådstarter ønsker at jeg skal slette denne posten - vennligst ta kontakt - så gjør jeg selvfølgelig det

Heisann!

Jeg var på kurs og bygga min egen iSpindel (Norbrygg Rogaland arrangerte dette!). Dette var en ren bygge-kveld. Vi fikk utlevert deler og byggeanvisning som var rimelig lett å følge. Anbefaler de som liker å putle med å lage eget utstyr å melde seg på. Jeg ønsket å lage 1 stk ekstra (har jo tross alt flere gjæringskar!), men det gikk ikke an å få til. Heller ikke deler kunne suppleres gjennom kursholder. Noe som var en liten nedtur. Men hva har vi youtube, aliexpress, ebay og alle de andre som frivillig deler informasjon og deler til? Vipps, så var 20 stk bestilt (i deler!). Så nå gjenstår det bare å sette sammen alt og programmere alt. Google hjelper på veien ;) God romjul folkens!
 
Noen som vet om disse klarer å kommunisere gjennom stålveggene i en Unitank?
Hei
Hadde problemer med å kommunisere gjennom stål tank med den vanlige typen
Er så heldig at jeg er i familie med Birger så jeg fikk Proutgaven med ekstern antenne
Fikk det da til å fungere med en repeater nært ståltanken
 
Har noen målene på beholderen som benyttes?, ser at disse såkalte "PETLing" (vet ikke helt hva riktig navn er), er disse nye PET flaskene som blir blåst opp på tapperiet før flaskefylling, ser på ebay at de som kalles XL der, kan bli til en 5liters flaske :), men har noen lengde og diameter på den som brukes i dette prosjektet?
Linkene på denne siden er døde: universam1/iSpindel
 
universam1/iSpindel/blob/master/LICENSE

Tviler at annonsene som tilbyr disse for salg er heeeelt innafor. Har kontaktet Samuel Lang og avklart at det er helt greit å drive guppe-kjøp for å fordele kost på deler som må bestilles i kvantum, men salg og fortjeneste er i strid med hans lisens, og patentene til Tilt... Sorry å være buzzkill ... Om det er bergensere som er interesesrt i slike kan eg lage en ny tråd da eg kommer til å få laget noen og tipper de skal ut for rundt 200kr litt avhenig av hvilket batteri eg går for.
 
Sist redigert:
Har noen målene på beholderen som benyttes?, ser at disse såkalte "PETLing" (vet ikke helt hva riktig navn er), er disse nye PET flaskene som blir blåst opp på tapperiet før flaskefylling, ser på ebay at de som kalles XL der, kan bli til en 5liters flaske :), men har noen lengde og diameter på den som brukes i dette prosjektet?
Linkene på denne siden er døde: universam1/iSpindel
Produsentene av disse har endret dimmensjonene litt over tiden er min forståelse. Men du trenger noe i størrelsesorden 3-4cm innvednig diameter og 120-150mm lang. Eg har bestillt disse 20 x XXL Petling with Lid (FTF) bottles blank Petlinge Geocaching | eBay og trur de skal fungere. Om 3d-print delene må tilpasser så fikser eg det, men ref lisens over er eg litt usikker om det er innafor å dele evt modifikasjoner.

28.01.20: Da var pakken ankommet, ikkje spesielt enkelt å måle nøyaktig. Diameter varierer langs lengden både innvendig og utvendig; og de er en anelse ovale +/-0.6mm. Tipper nominell ID på topp er 39mm, nærmere 37 mot bunnen (dårlig måling). Total (utvendig) lengde er rundt 163mm. 76g u/lokk. 81g m/lokk. Null beskyttelse, så noe små merker som sikkert ville blitt sett på som kosmetiske, men er jo synd mtp renhold. Ser ut til å flyte noe lunde rett, trenger kanskje litt lodd eller tyngre batteri.
(Prøver å bestille noen av disse også, noe dyrere pr stk, men trur XXL var unødvendig store. 5 XL BIG PET Micro Geocaching container geocache Petling preform soda bottle | eBay)
 
Sist redigert:
universam1/iSpindel/blob/master/LICENSE

Tviler at annonsene som tilbyr disse for salg er heeeelt innafor. Har kontaktet Samuel Lang og avklart at det er helt greit å drive guppe-kjøp for å fordele kost på deler som må bestilles i kvantum, men salg og fortjeneste er i strid med hans lisens, og patentene til Tilt... Sorry å være buzzkill ... Om det er bergensere som er interesesrt i slike kan eg lage en ny tråd da eg kommer til å få laget noen og tipper de skal ut for rundt 200kr litt avhenig av hvilket batteri eg går for.

Hvordan er koblingen mellom ISpindel og Tilt?
 
Hvordan er koblingen mellom ISpindel og Tilt?
det veit eg faktisk ikkje om det er nokke kobling, men Tilt har patent på prinsippet - så alle som selger noe som benytter prinsippet i patenten er i strid med den, så det gjelder også iSpindel som ikkje skal selges kommersielt. (det var min forståelse av litt småtysk engelsk)
 
Tilbake
Topp