Tråden for dumme spørsmål.

Nå har starteren stått 12 timer på røreren og 12 timer til uten, syns ikke den ser ferdig ut, planen var å brygge i morra, men burde kanskje la den stå til i morra og heller brygge på Torsdag?
Vis vedlegget 43281
Vis vedlegget 43282
Nei, ikke ferdig. Jeg lar mine stå 12+24, da er de ganske ferdige. Jeg shaker godt opp i mellom, sånn at jeg får slått ut CO2, men toppen er "tett" da (alufolie).
 
Hvordan er det egentlig, hvis man ikke har magnetrører og bare rister startern sånn innimellom, så kalt "shaken not stired" og pitcher hele greia @ high krausen
Er det da no fare for oksidasjon?
Jeg mener gjæren er jo fremdels aktiv og opptatt med å reprodusere seg selv, så jeg ser ikke helt hvordan det kan lede til no uheldig oksidering..
Nei det går vel fint? Blir vel på en måte sånn derre "drauflassen" eller hva det var @Miguel eller @Finn Berger kalte det...
 
Nei, ikke ferdig. Jeg lar mine stå 12+24, da er de ganske ferdige. Jeg shaker godt opp i mellom, sånn at jeg får slått ut CO2, men toppen er "tett" da (alufolie).
Klemte folien godt rundt halsen etter den var ferdig på røreren, skal se om jeg ikke får ut litt CO2 og la den stå til i morra og heller brygge på Torsdag, mange takk..... Igjen:D
 
Nå har starteren stått 12 timer på røreren og 12 timer til uten, syns ikke den ser ferdig ut, planen var å brygge i morra, men burde kanskje la den stå til i morra og heller brygge på Torsdag?
Vis vedlegget 43281
Vis vedlegget 43282

Nei den er ikke ferdig. Siste starter jeg satte nå sist fredag avvek jeg fra regimet mitt ved å la den stå drøyt 12 timer på rører og 1 døgn av røreren. Den var heller ikke helt ferdig da … Normalt lar jeg den stå 15-18 timer på rører, og 15-24 timer uten.
 
Nei den er ikke ferdig. Siste starter jeg satte nå sist fredag avvek jeg fra regimet mitt ved å la den stå drøyt 12 timer på rører og 1 døgn av røreren. Den var heller ikke helt ferdig da … Normalt lar jeg den stå 15-18 timer på rører, og 15-24 timer uten.
Skjønner at jeg burde lest mer om akkurat det, de aller fleste google søk sa 12/12 så da gravde jeg ikke noe mer i det, jaja lærer så lenge enn lever, hvor lenge kan/bør starteren stå i kjøleskapet før pitch?
 
Sist redigert:
Skjønner at jeg burde lest mer om akkurat det, de aller fleste google søk sa12/12 så da gravde jeg ikke noe mer i det, jaja lærer så lenge en lever, hvor lenge kan/bør starteren stå i kjøleskapet før pitch?
Her er det stor enighet opplever jeg om at en uke er innafor! I vinduet fra en til to uker kan det gå bra … Over 2 uker bør du lage ny starter.

Jeg endret mitt "starterregime" etter en post jeg leste av @Finn Berger en tid tilbake hvor jeg mener å huske at han hadde spurt Palmer om hvor lenge starteren burde stå på røreren. Husker jeg rett sa Palmer at 12 timer var litt lite, men på spørsmål om hvor lenge, 16 timer f.eks? Hadde Palmer svart mere tvetydig "noe sånt ja" :) (Hvis jeg siterer dette feil ut fra hukommelsen vil nok Finn rette meg siden jeg tagget ham). Ideelt prøver jeg å ta den av når den har fargen av en kaffe latte, og krausen faller. Så lar jeg den stå til den er relativt klar. Ofte kan jeg se gjærskiktet falle ned mot bunn. Hvis jeg har tatt den litt tidlig etter min mening, vil jeg ikke se dette sjiktet falle, men den står der og bare ser grumsete ut …
 
Sist redigert:
Om man deltar i f.eks. NM, er det noen skrevne eller uskrevne regler på hvor "original" oppskriften må være?

Det er jo et stort spektrum fra helt hjemmemekka oppskrifter via varianter og tilpasninger av andres oppskrifter funnet på nett/i bøker, uforandrede oppskrifter, til helt ferdige sett. Går det en grense et sted for hva man kan være bekjent av å entre i en konkurranse? Selv oppskrifter man finner på helt selv vil jo fort likne på noe noen andre har laget, og to øl laget etter samme oppskrift kan jo være ganske forskjellige pga prosess?
 
Om man deltar i f.eks. NM, er det noen skrevne eller uskrevne regler på hvor "original" oppskriften må være?

Det er jo et stort spektrum fra helt hjemmemekka oppskrifter via varianter og tilpasninger av andres oppskrifter funnet på nett/i bøker, uforandrede oppskrifter, til helt ferdige sett. Går det en grense et sted for hva man kan være bekjent av å entre i en konkurranse? Selv oppskrifter man finner på helt selv vil jo fort likne på noe noen andre har laget, og to øl laget etter samme oppskrift kan jo være ganske forskjellige pga prosess?
Øllet blir i all hovedsak bedømt ut fra typeriktighet. Oppskriften gjør du som du vil med :)
 
Øllet blir i all hovedsak bedømt ut fra typeriktighet. Oppskriften gjør du som du vil med :)

Tenkte ikke mest på bedømmingen (umulig for dommerne å vite hvor oppskriften er fra), mer om det blir sett på som "dårlig stil". Tok også Google til hjelp etter jeg skrev spørsmålet (feil rekkefølge, I know). Virker som om svaret er det samme, at det ikke blir uglesett uansett om du sender inn et øl du har laget fra et ekstraktsett eller om du har kopiert oppskriften rett fra et forum eller ei bok (men at en shoutout isf er hyggelig om man gjør det bra i konkurransen)?
 
Tenkte ikke mest på bedømmingen (umulig for dommerne å vite hvor oppskriften er fra), mer om det blir sett på som "dårlig stil". Tok også Google til hjelp etter jeg skrev spørsmålet (feil rekkefølge, I know). Virker som om svaret er det samme, at det ikke blir uglesett uansett om du sender inn et øl du har laget fra et ekstraktsett eller om du har kopiert oppskriften rett fra et forum eller ei bok (men at en shoutout isf er hyggelig om man gjør det bra i konkurransen)?

Tror de aller fleste lager egne oppskrifter, men tror (og håper) også at de som ikke gjør dette er åpen på dette. Så skulle du brygge f.eks en Porter med en oppskrift av Gordon Brown, bør du vel melde den inn med navnet Gordon Browns Porter eller noe slikt ;)
 
Sist redigert:
Tenkte ikke mest på bedømmingen (umulig for dommerne å vite hvor oppskriften er fra), mer om det blir sett på som "dårlig stil". Tok også Google til hjelp etter jeg skrev spørsmålet (feil rekkefølge, I know). Virker som om svaret er det samme, at det ikke blir uglesett uansett om du sender inn et øl du har laget fra et ekstraktsett eller om du har kopiert oppskriften rett fra et forum eller ei bok (men at en shoutout isf er hyggelig om man gjør det bra i konkurransen)?
Ekstraktsett blir vel vanskelig sidan du då ikkje kan oppgi ei oppskrift. Eit allgrainsett med oppskrift som oppgir mengder råvarer bør være uproblematisk.
 
Mange øltyper har særdeles enkel oppskrift. Det vil være umulig å lage ‘sin egen’. Prosess blir da svært viktig.
Ikke tenk så mye på hvor (inspirasjonen til) oppskriften kommer fra, men dersom du blir bedt om å gjenskape den, bør du ha et godt svar :)
 
Er det flere som har funnet ut at lokket på et Dolmio-glass passer perfekt på en 5L EM-kolbe (BS)?
8f3e3cb11507ab6d1225e62b62119a0f.jpg
 
Om man deltar i f.eks. NM, er det noen skrevne eller uskrevne regler på hvor "original" oppskriften må være?

Nei, egentlig ikke. Jeg kan aldri huske at dette har vært noe problem i praksis, så spørsmålet har aldri vært satt på spissen.

Det vi har sagt at ikke er greit er å levere et ølsett der du ikke kjenner ingrediensene. I praksis utelukker det mange av de ferdigkjøpte settene der du ikke kan gjengi oppskrifta. Ekstraktøl er helt greit, også øl som bruker ferdighumlet ekstrakt, men da blir det ei grense mot hvor mye av oppskrifta denne humlinga egentlig innebærer.

Kloneoppskrifter er helt greit. En av de mest kjente vinnerne opp gjennom, Humlehelvete/Two Captains, er jo ei klone av Pliny the elder.
 
Tenkte ikke mest på bedømmingen (umulig for dommerne å vite hvor oppskriften er fra), mer om det blir sett på som "dårlig stil".

Dommerne kjenner ikke til oppsrifta. Alt dommerne får av informasjon er det som står på etiketten: Øltype og, for øl i spesialkategoriene, hvilken basistype og smakstilsetninger som er brukt.
 
Blir ikke helt klok på å bruke de forskjellige kalkulatorene rundt omkring for å kalkulere utbytte. Sjeldent det er samsvar mellom det jeg beregner og det jeg faktisk får ut. Tror problemet mitt stammer fra vannmengdeberegninger.

La oss si jeg vil ha 25 liter til gjæringsbøtta. Etter koking, avkjøling og avtapping ligger det 2,5 L igjen i kjelen (dvs. dødvolum under krana). Dette er ofte fullt av trub og humlerester, så det er sjelden jeg tipper kjelen for å få det med.

Når jeg beregner oppskrifter, skal jeg da bruke batch size 27,5 L i stedet for 25 L?
 
Tilbake
Topp