Kan vi snakke om brygging av engelsk bitter?

Det er kanskje ikke så dumt at BS har gått over til Crisp. Jeg hørte i går at TF sin Maris Otter er av svært dårlig kvalitet. I Grimstad spekulerte de i om tørkesommeren 2018 kan være årsaken. På den annen side kan det selvsagt gjelde alt engelsk malt – kan ikke si at jeg har merket noe selv.
Jeg har ikke annet enn magefølelsen å gå ut fra, men jeg styrer unna TF. Syns ofte jeg blir skuffa. Jeg var veldig fornøyd med maltet fra castle/chateau. De hadde et par typer som nok kunne gjøre seg i en bitter også. Jeg har bare lagd porter med det.
 
Det er to ting som taler for at jeg burde brygge bitter snart:
• Har et par sunne og fine engelske gjærstammer på ”varastyr” (Finn vet hva det betyr), Wlp013 og WY1318
• Min beste etikett er for engelsk bitter. Den burde fram i lyset.
På den annen side:
• Dessverre er det ikke det det jeg liker aller best, så det har lett for å havne litt ned i bunken. Tidligere forsøk har ikke blitt så vellykket, men det er egentlig ikke noe argument.

Med de to der på varastyre er du godt sikra:). Jeg har sklidd mer og mer over til 1318 - og nå i det siste også til Fuller's gjær (wlp002/wyeast 1968/Imperial A09), men 013 er jo en fin gjær. Den gjærer ganske godt ut, men i en litt lysere variant blir ikke det galt. Jeg kunne godt bruke den i en bittervariant av den irske pale alen jeg la ut gristen på ovenfor her, tror jeg.

En litt lysere variant er kanskje noe for deg? (Mer likt pils, mener jeg;).)

Jeg kan ikke si at jeg heller har merka noe galt med TF sin malt - bortsett fra at MO hadde det med å inneholde en del småstein:confused:. Jeg bruker stadig Pale Crystal 70 og Crystal 120, synes de to er fine.(Kan ikke brygge Vestkyst uten de to:).)

Men ellers handler jeg malt på Strømmen. Der har de Weyermann og Simpsons, og Weyermann er i alle fall langt å foretrekke framfor Bestmalz.
 
Sist redigert:
Jeg tror du skal opp rundt 10 grader. Dette ølet er ikke like godt om det serveres kaldt som en pils. Jeg har hatt noen erfaringer hvor jeg har begynt å like et øl først etter at det har fått stå en stund og varme seg opp. Er det for kaldt, smaker det bare alkohol og IBU'er:).

Når det gjelder krystallmaltet - og særlig de litt mørkere - så er de veldig utsatt for oksidering og dårlig oppbevaring. Jeg tror jeg har smakt en del engelske på flaske som sikkert egentlig kunne vært mye bedre. Og dessuten er krystallmalt ofte "cloying".

(Dette er et øl som drar langt i retning av en APA, med en del amerikansk humle, men med engelsk humling tror jeg den vil funke som en bitter. Det er et mulig prosjekt framover.)

Enig i det med temperatur. Litt vanskelig når man har fatet i samme kjøleskap som de andre ølene. Og kanskje også på samme karboneringstrykk. Kan det være så enkelt som feil temperatur og for høy karbonering?

så du mener man får kjøpt krystallmalt som er oksydert? Hvordan arter det seg ved bruk da? Hvor viktig er det å bruke engelsk krystallmalt? Har stort sett bare brukt det jeg har hatt liggende i tillegg til engelsk basemalt.

Engelsk bitter er vel også ansett som et øl som bør drikkes nokså fersk? Nå har jeg en bitter på fat som ble brygget i sommer, som jeg syns har blitt bra nå. Wlp002. Så det harmonerer jo ikke med ferskhet.
 
så du mener man får kjøpt krystallmalt som er oksydert?
Han meiner at øl som er brygga med en viss andel mørkere krystallmalt vil være lettere utsatt for å bli oksydert dersom rutiner for tapping/flasking, samt temperatur og skjerming for lys er mindre enn optimale for ølets holdbarhet.
 
TF har en fin Dark Crystal på 265, men den får jeg ikke tak i lenger. Bryggselv har slutta å selge den:(, og har erstatta den med Crisps 240. Jeg har kjøpt den, og tenker å bruke den i oppskrifter der jeg har brukt TFs. Har du noe grunnlag fpr å sammenligne dem?

DRC er et flott malt, men det er litt annerledes, litt i retning av Special B.

Ellers har jeg tru på å bruke noe moderat røsta malt i bitter. Carabrown fra Briess, amber (ikke TF, som er for mørk), Victory - og Special Roast fra Briess (som Bryggselv ikke har lenger, heller.)
Den Dark Crystal fra TF kan du få via Bryggmann i Ålgård.
 
Jeg brygget en bitter for en stund siden og syntes den ble veldig god. Det var en klone av et øl jeg drakk mye av en da jeg var over på flystevne.
4.5kg maris otter pale malt
0.2kg crystal malt
0.4kg caramel malt
0.1kg best dark malt

50g EKG 90min
25g EKG 10min
25g Citra 5min

mesket på 65 grader
Gjæret denne med US-04 på 20 grader
 
Med de to der på varastyre er du godt sikra:). Jeg har sklidd mer og mer over til 1318 - og nå i det siste også til Fuller's gjær (wlp002/wyeast 1968/Imperial A09), men 013 er jo en fin gjær. Den gjærer ganske godt ut, men i en litt lysere variant blir ikke det galt. Jeg kunne godt bruke den i en bittervariant av den irske pale alen jeg la ut gristen på ovenfor her, tror jeg.

En litt lysere variant er kanskje noe for deg? (Mer likt pils, mener jeg;).)

Jeg kan ikke si at jeg heller har merka noe galt med TF sin malt - bortsett fra at MO hadde det med å inneholde en del småstein:confused:. Jeg bruker stadig Pale Crystal 70 og Crystal 120, synes de to er fine.(Kan ikke brygge Vestkyst uten de to:).)

Men ellers handler jeg malt på Strømmen. Der har de Weyermann og Simpsons, og Weyermann er i alle fall langt å foretrekke framfor Bestmalz.
Hehe, jeg liker mørke øl. Bock og Quad er to av favorittene. Men bitre humlebomber klarer jeg meg fint uten :) Nøgne Ø bruker mye TF-malt. På en vanlig MO-basert øl utgjør forskjellen flere hundre liter. MOen deres inneholder rett og slett mye mindre sukker enn tidligere. Pilsmaltet vi brygget med (Castle) ga enormt godt utbytte.
 
Jeg brygget en bitter for en stund siden og syntes den ble veldig god. Det var en klone av et øl jeg drakk mye av en da jeg var over på flystevne.
4.5kg maris otter pale malt
0.2kg crystal malt
0.4kg caramel malt
0.1kg best dark malt

50g EKG 90min
25g EKG 10min
25g Citra 5min

mesket på 65 grader
Gjæret denne med US-04 på 20 grader

Jeg skulle akkurat til å spørre om noen hadde oppskrifter å anbefale:).

Har du EBC-tall på krystall-/karamellmaltet? (Krystall- og karamellmalt kan være det samme, og er det som regel, men ikke alltid. Her er en god redegjørelse for dette.)

Siden du har brukt Citra, blir det feil å kalle dette en bitter hvis vi skal holde oss til Norbryggs definisjon, som krever aroma fra engelske humler. Hvordan virkeligheta i England ser ut, veit jeg lite om. Engelsk Golden Ale kan godt være smekkfull av amerikanske humler, og kan sånn sett være umulig å skille fra en APA. Mulig den samme praksisen gjelder for bittere?

BJCP inntar en slags mellomposisjon: "English finishing hops are most traditional, but any hops are fair game; if American hops are used, a light touch is required." O'Hara's Irish Pale Ale er et godt eksempel på et sånt øl, synes jeg.

Men jeg synes det er greit å kunne skille mellom engelske og amerikanske øltyper, så jeg foreslår at vi bruker Norbryggs definisjon. Altså bare engelske humler.
 
Jeg skulle akkurat til å spørre om noen hadde oppskrifter å anbefale:).

Har du EBC-tall på krystall-/karamellmaltet? (Krystall- og karamellmalt kan være det samme, og er det som regel, men ikke alltid. Her er en god redegjørelse for dette.)

Siden du har brukt Citra, blir det feil å kalle dette en bitter hvis vi skal holde oss til Norbryggs definisjon, som krever aroma fra engelske humler. Hvordan virkeligheta i England ser ut, veit jeg lite om. Engelsk Golden Ale kan godt være smekkfull av amerikanske humler, og kan sånn sett være umulig å skille fra en APA. Mulig den samme praksisen gjelder for bittere?

BJCP inntar en slags mellomposisjon: "English finishing hops are most traditional, but any hops are fair game; if American hops are used, a light touch is required." O'Hara's Irish Pale Ale er et godt eksempel på et sånt øl, synes jeg.

Men jeg synes det er greit å kunne skille mellom engelske og amerikanske øltyper, så jeg foreslår at vi bruker Norbryggs definisjon. Altså bare engelske humler.

Samtidig er jo ett "eksempeløl" i Norbryggs typedefinisjoner Kinn Pilegrim. Som har Amarillo og Centennial.

Bitter er eit øl eg ikkje har noko særlig forhold til. Er det London Pride som er malen eller kva anbefaler dykk?
 
Hehe, jeg liker mørke øl. Bock og Quad er to av favorittene. Men bitre humlebomber klarer jeg meg fint uten :) Nøgne Ø bruker mye TF-malt. På en vanlig MO-basert øl utgjør forskjellen flere hundre liter. MOen deres inneholder rett og slett mye mindre sukker enn tidligere. Pilsmaltet vi brygget med (Castle) ga enormt godt utbytte.

Merkelig det der med maltet. Nå har jeg brukt Simpsons MO ei stund, og det kan jeg ikke merke gir dårlig utbytte. Derimot mistenker jeg det Chevallier-maltet jeg nylig prøvde for å ligge litt under, men jeg må jo prøve noen flere brygg for å kunne være sikker. (Har også lest innlegg på et amerikansk forum der folk sa de hadde fått litt dårlig utbytte.)

Hvis det er lite stivelse i MO'en til TF, så kan jo det skyldes råvaren. Det virker da rart at de plutselig skal ha mista kontrollen på maltingsprosessen? Overmodifisering vil vel gi dårligere utbytte, ellers veit jeg ikke hvilke faktorer som eventuelt kan påvirke det.

Chevallier skal testes som basismalt i en bitter om ikke alt for lenge. Enn så lenge har jeg bare smakt den første måleprøven fra den nordengelske brune jeg satte her om dagen, og den smakte veldig lovende, og ulikt tidligere brygg. Tydelig preg av "kjeks"/malt. (Litt mer om det her.)

Men ellers er jo MO et solid valg. Jeg har prøvd Golden Promise, men det synes jeg gir for lite karakter.
 
Bitter er nam! Mitt goto øl når jeg må kjøpe øl på butikken. Her i området for jeg lett henda på både London Pride og Pilegrim, jeg liker begge disse svært godt. Oppdaget nylig at polet på skøyen også har fast tilgang på Fuller's ESB.

Jeg har prøvd meg på bitter en del ganger. Har aldri gjort braksuksess, men den siste var nokså god. Brygget etter oppskriften til London Pride. Jeg mener det er 95% Maris Otter og 5% med noe krystallmalt på ca 40L. Har ikke notatene mine for hånden, så litt usikker på akkurat hvilken jeg brukte sist.

Har brukt WLP002 tidligere, men etter at jeg sverget til tørrgjær har jeg fått ålreite resultater med S-04. Droppa dog det arbeidsomsomme gjæringsskjemaet til Fuller's og gjæret på 20C hele løpet gjennom.
 
Samtidig er jo ett "eksempeløl" i Norbryggs typedefinisjoner Kinn Pilegrim. Som har Amarillo og Centennial.

Bitter er eit øl eg ikkje har noko særlig forhold til. Er det London Pride som er malen eller kva anbefaler dykk?

Det er mulig at Kinn kan ha endra oppskrifta siden lista over eksempeløl blei laga. Det er behov for oppgardering av disse listene. Men Pilegrim er et godt øl, og det er nok innafor BJCPs definisjon, på samme måten som O'Hara's Irish Pale Ale (poløl), som jeg også synes er et nydelig øl.

London Pride er ikke min favoritt; det er noe med aromaen i ølet til Fuller's som jeg etter hvert har fått nok av. Litt for mye av det gode, rett og slett. Men mange er sikkert veldig uenige i det, og jeg mener ikke å si at det er et dårlig øl.

Nå har vi to øl her som kalles "pale ale", og for ordens skyld; jeg mener det ikke er noe grunnlag for å skille mellom engelsk pale ale og bitter.

Jeg finner så sjelden engelsk øl her ute på landet, og har egentlig ingen favoritt å komme med. Spitfire og Ol' Speckled Hen er to jeg kunne nevne, men det er såpass lenge siden jeg har smakt dem nå, at jeg ikke er sikker.
 
Hvis det er lite stivelse i MO'en til TF, så kan jo det skyldes råvaren. Det virker da rart at de plutselig skal ha mista kontrollen på maltingsprosessen? Overmodifisering vil vel gi dårligere utbytte, ellers veit jeg ikke hvilke faktorer som eventuelt kan påvirke det.
Ja, de mistenkte at maltet er laget av korn fra tørkesommeren 2018.
 
6c940caf8e911164744569063f980a65.jpg


Kom på at jeg har et helt fat med ordinary bitter i kjelleren. Måtte hente meg et glass til kokkeleringen [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Her er forresten oppskrifta slik den ser ut i mitt (hjemmesnekra) system.

OG 1.048, FG 1.012, ABV 4,7%. 25 IBU, 25 EBC. Meske på 66,5 :)confused:) + 72. To gjærtyper fordi dette var en split batch. Den med A09 er best, men forskjellen er ikke stor.

Malt til 47 liter vørter etter kok
7,56 kg (84%) Maris Otter
0,36 kg (4%) Simpson's T50 130 EBC
0,54 kg (6%) Simpsons DRC 300 EBC
0,54 kg (6%) Simpsons Amber malt 65 EBC
Humle
30 gr Target 9% @ 60
30 gr EKG @ 10
30 gr Fuggles @ 10
30 gr EKG @ 5
30 gr Fuggles @ 5
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III
Imperial A 09 Pub
 
Tilbake
Topp