Kan vi snakke om brygging av engelsk bitter?

6c940caf8e911164744569063f980a65.jpg


Kom på at jeg har et helt fat med ordinary bitter i kjelleren. Måtte hente meg et glass til kokkeleringen [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Plastglass?
 
Fin tråd Finn. Neste ut er også bitter fin min del. Skal split batche. 013 og enten 002 eller 023.

Tror du glemte denne tråden. Standard/ordinary bitter den hadde mye fin info også.

Takk:). Da er den også kopiert inn i første post.

Jeg har vært mest fornøyd med 002 (eller Imperial A09, da). 023 er notorisk for å produsere svovel, men det har jeg opplevd med 013, også. Jeg kjørte noen brygg med 023, og har vel ikke helt gitt den opp. Hadde det ikke vært for svovelet ... .

Velger du 023, så vær obs på at den oppfører seg litt merkelig: Rolig og behersket atferd de første par dagene, men så viser den plutselig sitt sanne jeg, og blåser opp masse gjærskum. Installér blow-off!
 
TF har en fin Dark Crystal på 265, men den får jeg ikke tak i lenger. Bryggselv har slutta å selge den:(, og har erstatta den med Crisps 240. Jeg har kjøpt den, og tenker å bruke den i oppskrifter der jeg har brukt TFs. Har du noe grunnlag fpr å sammenligne dem?

DRC er et flott malt, men det er litt annerledes, litt i retning av Special B.

Ellers har jeg tru på å bruke noe moderat røsta malt i bitter. Carabrown fra Briess, amber (ikke TF, som er for mørk), Victory - og Special Roast fra Briess (som Bryggselv ikke har lenger, heller.)

Brewshop fører også TF Dark Crystal (tomt akkurat for øyeblikket ser jeg).
 
Takk:). Da er den også kopiert inn i første post.

Jeg har vært mest fornøyd med 002 (eller Imperial A09, da). 023 er notorisk for å produsere svovel, men det har jeg opplevd med 013, også. Jeg kjørte noen brygg med 023, og har vel ikke helt gitt den opp. Hadde det ikke vært for svovelet ... .

Velger du 023, så vær obs på at den oppfører seg litt merkelig: Rolig og behersket atferd de første par dagene, men så viser den plutselig sitt sanne jeg, og blåser opp masse gjærskum. Installér blow-off!
Hadde en irish red på 023. Den var god, merket ikkje så mye svovel.
Har en brown ale på gjæringskar som skal på fat i dag, så får vi se. Liker eg den, så blir den med også i en bitter.
 
Hadde en irish red på 023. Den var god, merket ikkje så mye svovel.
Har en brown ale på gjæringskar som skal på fat i dag, så får vi se. Liker eg den, så blir den med også i en bitter.

Ah, det er ikke en ny gjær for deg, nei. Da kjenner du jo særegenhetene den har.

Smakte akkurat på min split batch bitter, med 1318 og A09 (=wlp002 og wyeast 1968), og mens de i starten var ganske like, er forskjellen tydeligere nå. Jeg foretrekker helt klart den med A09; den er rundere, og har en behagelig fruktig aroma. 1318 er godt drikkelig, men er litt røffere i kantene. Det er mulig at den gjæren er brukt for mange ganger. Jeg skal nok skaffe meg ei ny pakke.
 
Chevallier skal testes som basismalt i en bitter om ikke alt for lenge. Enn så lenge har jeg bare smakt den første måleprøven fra den nordengelske brune jeg satte her om dagen, og den smakte veldig lovende, og ulikt tidligere brygg. Tydelig preg av "kjeks"/malt. (Litt mer om det her.)

Chevallier oppfører seg litt underlig. Først fikk jeg dårlig utbytte, og nå får jeg dårlig utgjæring, også - uten at jeg helt skjønner sammenhengen. Men det smaker godt, så jeg skal da brygge opp den sekken jeg har skaffa meg - må bare legge om effektivitetsberegninga og meskeskjemaet en del. Kan det være at dette maltet har dårlig diastatisk kraft, sånn at jeg bør blande inn litt vanlig pale malt? Og/eller forlenge mesketida?
 
Her er forresten oppskrifta slik den ser ut i mitt (hjemmesnekra) system.
Tror jeg må prøve den oppskriften. Men merker du noe forskjell med Target som bitter-humle? Tenkte bare det blir litt billigere å bare bruke Fuggles der og...

Har prøvd bitter et par ganger, men tror jeg gjør noe feil med gjæringa, siden det blir en del rare smaker. Noen andre tips enn å starte på 18 og holde det under 20?

Charle Papazian skriver at han bruker en type rå/brunt sukker (rapadura) i sin oppskrift "Humpty Dumpty" bitter. (Han kaller den favoritt-oppskriften, eller noe sånn) Har ikke sett det nevnt andre steder, og får bare tak i den indiske varianten, jaghery, uten at det var noen særlig suksess. Noen som har prøvd noen av delene i bitter?
 
Chevallier oppfører seg litt underlig. Først fikk jeg dårlig utbytte, og nå får jeg dårlig utgjæring, også - uten at jeg helt skjønner sammenhengen. Men det smaker godt, så jeg skal da brygge opp den sekken jeg har skaffa meg - må bare legge om effektivitetsberegninga og meskeskjemaet en del. Kan det være at dette maltet har dårlig diastatisk kraft, sånn at jeg bør blande inn litt vanlig pale malt? Og/eller forlenge mesketida?
Det lille jeg har brukt Chevallier har ikke merkbart påvirket utbytte/utgjæring. Blandet 50/50 med MO i engelsk brun og ellers spedd ut litt hist og pist. Mulig at utblandingen kamuflerte svak diastatisk kraft.
 
Tror jeg må prøve den oppskriften. Men merker du noe forskjell med Target som bitter-humle? Tenkte bare det blir litt billigere å bare bruke Fuggles der og...

Har prøvd bitter et par ganger, men tror jeg gjør noe feil med gjæringa, siden det blir en del rare smaker. Noen andre tips enn å starte på 18 og holde det under 20?

Charle Papazian skriver at han bruker en type rå/brunt sukker (rapadura) i sin oppskrift "Humpty Dumpty" bitter. (Han kaller den favoritt-oppskriften, eller noe sånn) Har ikke sett det nevnt andre steder, og får bare tak i den indiske varianten, jaghery, uten at det var noen særlig suksess. Noen som har prøvd noen av delene i bitter?
Jeg har brukt jaggery. Det blir godt.
 
Tror jeg må prøve den oppskriften. Men merker du noe forskjell med Target som bitter-humle? Tenkte bare det blir litt billigere å bare bruke Fuggles der og...

Har prøvd bitter et par ganger, men tror jeg gjør noe feil med gjæringa, siden det blir en del rare smaker. Noen andre tips enn å starte på 18 og holde det under 20?

Charle Papazian skriver at han bruker en type rå/brunt sukker (rapadura) i sin oppskrift "Humpty Dumpty" bitter. (Han kaller den favoritt-oppskriften, eller noe sånn) Har ikke sett det nevnt andre steder, og får bare tak i den indiske varianten, jaghery, uten at det var noen særlig suksess. Noen som har prøvd noen av delene i bitter?

Tror ikke det spiller noen særlig rolle hva du bruker som bitterhumle. Jeg mener at Challenger ga litt skarp smak, men det er antagelig bare tull - det var sikkert noe annet. Magnum og Northern Brewer er greie alternativer. Bruker du bare Fuggles, blir det dritdyrt - den har jo lite alfasyre.

Fuller's-gjæren er den som så langt har gitt meg best øl. Men om du ikke liker den lille restsødmen den kan gi, så kan du prøve 013. Og så mener jeg at du absolutt bør bruke ganske rikelig med gjær. Det er kanskje ikke helt etter boka, men jeg liker det best når ølet blir noenlunde reint.
 
Krystall eller karamellmalt. Hvor mye har det å si om man bruker en engelsk type eller en tysk type eksempelvis? Jeg har aldri vært særskilt nøye på det. Har stort sett fulgt fargekoden (ebc eller lovibond). Det samme med sjokolade og fargemalt(svartmalt) greier man å smake forskjell på engelsk vs tysk? Eller er det ett fett?
 
Krystall eller karamellmalt. Hvor mye har det å si om man bruker en engelsk type eller en tysk type eksempelvis? Jeg har aldri vært særskilt nøye på det. Har stort sett fulgt fargekoden (ebc eller lovibond). Det samme med sjokolade og fargemalt(svartmalt) greier man å smake forskjell på engelsk vs tysk? Eller er det ett fett?

Jeg tror at du stort sett kan bytte rundt innafor samme fargeområde uten at det betyr så mye. Men jeg har nå likevel fått det for meg at du skal ha engelsk malt til engelsk øl. Jeg er litt skeptisk til særlig Caramunich (fra Weyermann), som jeg mener har en litt spesiell karakter. Men det er mulig det er bare tull.

Når tyskerne snakker om fargemalt ("färbmalz"), mener de vel generelt mørk røsta malt brukt i mindre mengder for å gi farge mer enn smak? Det er ikke en spesiell malttype?
 
Bitter er et supert øl å ha på fat. Ikke så voldsomt, og jeg synes det passer til enhver anledning.

Jeg har ingen fast oppskrift, men jeg bruker alltid Maris Otter som basemalt. I tillegg bruker jeg ganske mørk Crystalmalt, gjerne 240 EBC.
Av humle synes jeg Northdown, Bramling Cross eller Challenger fungerer best.

Jeg har i mange år hatt WLP007 som husgjær. Dette er fordi jeg synes den slipper igjennom humlearoma i amerikanske IPA/APA, men den støtter også opp maltet i lettere humlet øl som bitter og dry stouts.

Jeg har også med stort hell laget gode bittere med "partigyle"-metoden. Altså fra skyllevannet til andre engelske øl jeg har laget, ( Vintervarmer/Byggvin)

Nå var det lenge sida jeg prøvde Bramling Cross, som jeg egentlig synes er ei god og spennende humle. Men i dag blei det en lys bitter (altså så lys at den ramler godt utafor definisjonskravene, men jeg mener det er en bitter like forbannet:)!), og da kjørte jeg bare BX.

Denne humla skal visstnok gi solbær, men det har jeg aldri klart å legge merke til. Nå pørver jeg 60 gram i wp på 90 grader. Kankje det er det som skal til?
 
Nå var det lenge sida jeg prøvde Bramling Cross, som jeg egentlig synes er ei god og spennende humle. Men i dag blei det en lys bitter (altså så lys at den ramler godt utafor definisjonskravene, men jeg mener det er en bitter like forbannet:)!), og da kjørte jeg bare BX.

Denne humla skal visstnok gi solbær, men det har jeg aldri klart å legge merke til. Nå pørver jeg 60 gram i wp på 90 grader. Kankje det er det som skal til?
Så det blir Forbannet Bitter?
Liker også BX. Har heller ikke detektert solbær - heldigvis.
 
Tilbake
Topp