Tråden for dumme spørsmål.

Hei igjen!
Har et spørsmål angående formuleringer i oppskrifter.

Finest Porter

Slik som i denne står det at først skal meskes på 66 i 60min og 77 i 10 min.

Hvordan skal man regne tiden i slike tilfeller hvis man benytter seg av et "alt i ett system"? Skal man etter 60 min sette temperatur til 77 og i det temperaturen når 77 grader ta tiden i 10 min?

Det er ikke nytten av 77-steget du spør etter, men likevel: Det steget der kan du godt droppe, eventuelt erstatte med et litt lengre steg på 70-72 grader - som i følge teorien skal gi deg bedre munnfølelse og skum.

Både 77 og 70-72 vil gi deg litt høyere utbytte, fordi du gelatiniserer noe mer stivelse, som på den måten blir tilgjengelig for konvertering. Men siden det bare er alfa-amylasen som er aktiv ved disse temperaturene, vil det stort sett bli dekstriner, som du neppe vil merke noe til i ølet. Så det er egentlig ikke en effekt du har noen særlig glede av. Derfor mener jeg steget på 70-72 er bedre.

Behovet for å denaturere enzymene, og dermed sørge for at du ikke endrer sukkerprofilen, ser jeg ikke - og alfa-amylasen blir forresten ikke helt denaturert ved 77, heller. Det har også vært argumentert for dette steget med at det gjør vørteren mer tyntflytende, og på den måten gjør skyllinga mer effektiv, men det har ikke noe for seg.

Egentlig kan du nøye deg med sakkarifikasjonssteget på 66, og på den måten forenkle bryggedagen litt:).
 
Jeg har også noe øl som er på feil flasker, fordi jeg ikke tenkte på det som konkurranseøl. Jeg tror vi må omstille oss litt for å bli konkurransebryggere. Så langt har det mest blitt til at jeg har sett meg rundt i beholdningen når en konkurranse dukker opp, og så har jeg sendt inn det jeg har funnet som har passet. Det er ikke noen god strategi.

De fleste av oss brygger jo for å ha godt øl til eget - og slekt og venners:) - konsum. Konkurransebrygging krever at vi ser framover mot konkurransene, og dessuten tenker strategisk i forhold til å bruke typedefinisjonene på best mulig måte. Det blir en litt annerledes praksis.

Nå passer jeg i det minste på å tappe noe av det ølet jeg brygger, på "riktige" flasker for det tilfellets skyld at de skulle bli så gode at de er verd å sende inn. (Blodig synd at bjørnunger ikke godtas lenger:(.)
Jeg tenkte da jeg begynte å brygge at det etterhvert kunne være moro å delta i konkurranser. Men jeg tapper, i likhet med svært mange kommersielle bryggerier, på 0,33-flasker. Jeg har derfor rett og slett kommet til at konkurranser ikke er for meg. Jeg synes likevel det er rart at man ekskluderer en flaskestørrelse på den måten.
 
Jeg tenkte da jeg begynte å brygge at det etterhvert kunne være moro å delta i konkurranser. Men jeg tapper, i likhet med svært mange kommersielle bryggerier, på 0,33-flasker. Jeg har derfor rett og slett kommet til at konkurranser ikke er for meg. Jeg synes likevel det er rart at man ekskluderer en flaskestørrelse på den måten.

De var jo lov før, men vi får nesten tro dommerne, som har vurdert det slik at de trenger en halvliter. Det var nok ikke for å være kjipe at de endra regelen.

Jeg tapper uansett en del av det jeg brygger på større flasker; kjekt å dele med LIML:). Da blir det jo dessuten litt mindre på hver enn om vi skulle ta hver vår 0,33. Men det meste går på bjørnunger, og alt som går ut av huset, er av dem. Det gjør ting enklere.

Problemet mitt består delvis i at jeg er glad i noen 0,5 flasketyper som jeg antar ikke blir godkjent. Så jeg må passe på å ha noe på de få typene jeg er sikker på.

Med små batcher blir det vel vanskeligere å legge av til konkurranser, også - kanskje?
 
Med små batcher blir det vel vanskeligere å legge av til konkurranser, også - kanskje?
Nei, ikke nødvendigvis. Jeg har ganske mange flasker igjen av de 5-6 siste batchene. Men som sagt: Jeg foretrekker 0.33, og det er nok mer av prinsipp at jeg ikke tapper på 0.5 bare for konkurranse. Uansett, beklager avsporingen. Det er nok feil tråd. ;)
 
Kanskje et rart spørsmål, men er det noen i Telemark/Vestfold her som kunne tatt på seg den tvilsomme æren av å smake på en av mine øl? Noe gjør jeg galt, men jeg vet ikke hva, så har et håp om at kanskje noen med litt erfaring i dette kan smake seg litt frem til hva jeg gjør galt.
 
Kanskje et rart spørsmål, men er det noen i Telemark/Vestfold her som kunne tatt på seg den tvilsomme æren av å smake på en av mine øl? Noe gjør jeg galt, men jeg vet ikke hva, så har et håp om at kanskje noen med litt erfaring i dette kan smake seg litt frem til hva jeg gjør galt.

Norbrygg har dette som en av sine muligheter. På hjemmesiden kan du gå til fanen «bedømming av øl» så «evaluering av innsendt øl». Der står fremgangsmåten for dette. Det finnes flere sertifiserte norbrygg øldommere i Telemark og Vestfold, meg selv inkludert, så det finnes mange muligheter [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kanskje et rart spørsmål, men er det noen i Telemark/Vestfold her som kunne tatt på seg den tvilsomme æren av å smake på en av mine øl? Noe gjør jeg galt, men jeg vet ikke hva, så har et håp om at kanskje noen med litt erfaring i dette kan smake seg litt frem til hva jeg gjør galt.
Jeg anbefaler å sende inn til evaluering, men hvis du noen gang er i Oslo på en Torsdag så har Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug samling som jeg deltar på der vi smaker på hjemmebrygg og har foredrag. Der er det bare å komme!
 
Kanskje et rart spørsmål, men er det noen i Telemark/Vestfold her som kunne tatt på seg den tvilsomme æren av å smake på en av mine øl? Noe gjør jeg galt, men jeg vet ikke hva, så har et håp om at kanskje noen med litt erfaring i dette kan smake seg litt frem til hva jeg gjør galt.

Meld deg inn i Norbrygg - dette er et av tilbudene du får gratis som medlem.
 
Norbrygg har dette som en av sine muligheter. På hjemmesiden kan du gå til fanen «bedømming av øl» så «evaluering av innsendt øl». Der står fremgangsmåten for dette. Det finnes flere sertifiserte norbrygg øldommere i Telemark og Vestfold, meg selv inkludert, så det finnes mange muligheter [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Får man der en evaluering av smaken på ølet, eller hva som er galt med det? Om det er førstnevnte regner jeg jo med at det vil smake mildt av gårsdagens ølrester med et hint av oppvask, men jeg lurer på hvorfor det smaker som det gjør istedenfor deilig pilsner. :(
Om det er sistnevnte kan det jo absolutt være en mulighet for å få litt mer svar :)
 
Får man der en evaluering av smaken på ølet, eller hva som er galt med det? Om det er førstnevnte regner jeg jo med at det vil smake mildt av gårsdagens ølrester med et hint av oppvask, men jeg lurer på hvorfor det smaker som det gjør istedenfor deilig pilsner. :(
Om det er sistnevnte kan det jo absolutt være en mulighet for å få litt mer svar :)

Ølet vil bli bedømt ut fra øltype, og du kan forvente at dommeren vil gi klare tilbakemeldinger på hva som er feil og hva som kan ha forårsaket det. Veldig nyttig!

Mange fylkeslag arrangerer også regelmessige kurs i usmaker. Her kan du selv smake og lære å kjenne igjen de vanligste usmakene i hjemmebrygg. Også disse kursene er som regel helt gratis for medlemmer.
 
Får man der en evaluering av smaken på ølet, eller hva som er galt med det? Om det er førstnevnte regner jeg jo med at det vil smake mildt av gårsdagens ølrester med et hint av oppvask, men jeg lurer på hvorfor det smaker som det gjør istedenfor deilig pilsner. :(
Om det er sistnevnte kan det jo absolutt være en mulighet for å få litt mer svar :)

Du kan også ta kontakt med den som er ansvarlig for å distribuere øl til smaking, og be vedkommende gi deg en liste over folk som har forskjellige "ekspertfelt". Du kan også sende mail til dommer på forhånd for å dele info med vedkommende. Hva som plager DEG i ølet, ditt og datt, generelt snakke om ditt øl. Opplegget er ikke begrenset til ikke-kommunikasjon og så bare få en kort bedømming tilbake. Jeg har selv spurt etter folk som "kan" hefe, fått tips om noen folk, sendt inn og fått korrekte/konstruktive tilbakemeldinger fra den leiren etter at de har smakt det og satt det opp mot referanseøl (Å sette det opp mot referanseøl i en smake-runde var deres initiativ). Gull verdt "tjeneste". Etterhvert som du vet hvem som er dommer, og vet hva de er flinke på, så kan det hende at du finner noen personlige "favorittdommere" innenfor det ene eller andre.
 
Jeg har en intllab magnet rører og skal kjøpe en ny magnet, men det er jo alt for mange å velge i, noen med samme rører som har prøvd de forskjellige magnetene og vil anbefale en til en 3 liters kolbe?
 
Den som følger med de er ca 2.5-3cm, rett.
Ja den som fulgte med var 3 cm, men jeg tenkte det kunne være lurt å høre om noe hadde erfaringer med de forskjellige magnetene :) Men takk for svar og med mindre noen har noen innvendinger så kjøper jeg bare en identisk som jeg har.
 
Tilbake
Topp