Flaskevask - vaskemiddel grunnprinsipper?

Er fortsatt i gang med å lage automatisk flaskevasker og lurer litt på om man i prinsippet bør skylle såpevannet av med samme temperatur på skyllevann?
Dette er nevnt på boksen med PBW, og selv om jeg har tenkt å bruke andre lett alkaliske såper så er det ikke lett å finne noe på nett om oppførselen til slikt..

Mitt spørsmål må da formuleres slik: Vil det bli såperester igjen på glasset, eller annen uheldig innvirkning, om man vasker med 60 grader såpevann og plutselig skyller med 10 grader vann?
 
Spørsmålet er vel også om det har noe å si. Så lenge det er mye vann vil det vel også skylle bort noe belegg.

Hva er det du mener når du skriver lett alkaliske såper?
 
Hei. For å gjøre prosjektet litt mer «morsomt» kan jeg jo legge inn et lite varmt skyll, men ikke hvis det blir overkill...
Er jo et viktig poeng at jeg ikke ønsker å skylle i en evighet også.

Jeg har til nå brukt 2 plastkasser med hhv varmt såpevann, varmt skyllevann og deretter den vanlige skylletut med kalt vann. Nå ønsker jeg en alt-i-ett løsning, automatisert for enkelhet og morsomt prosjekt

Bruker i dag rimelig maskinoppvask pluss litt pulver beregnet for bryggere i kaffeautomater (natriummetasilikat etc med faremerke «etsende» altså rimelig basisk) siden jeg har det tilgjengelig
 
Er fortsatt i gang med å lage automatisk flaskevasker og lurer litt på om man i prinsippet bør skylle såpevannet av med samme temperatur på skyllevann?
Dette er nevnt på boksen med PBW, og selv om jeg har tenkt å bruke andre lett alkaliske såper så er det ikke lett å finne noe på nett om oppførselen til slikt..

Mitt spørsmål må da formuleres slik: Vil det bli såperester igjen på glasset, eller annen uheldig innvirkning, om man vasker med 60 grader såpevann og plutselig skyller med 10 grader vann?

Jeg kjøpte en brukt flaskevasker. Den tar ei kasse bjørnunger av gangen. Men det blei ikke reint nok, så jeg er tilbake på håndvask. Jeg er temmelig skeptisk til alt som ikke innebærer mekanisk bearbeiding.

Når det gjelder skylling mener jeg definitivt det må varmt vann til.
 
Hvis man skyller flaskene med varmt vann (4-5 ganger) rett etter åpning, er det da i det hele tatt behov for noen mekanisk bearbeiding for å få dem rene?

I følge min logg har jeg til nå flasket 1352 stk. 0.5-litersflasker. Jeg eier kun i underkant av 250 flasker, som går på rotasjon. Jeg har enda til gode å ta flaskebørsten i bruk (og PBW, for den saks skyld)...
 
Hvis man skyller flaskene med varmt vann (4-5 ganger) rett etter åpning, er det da i det hele tatt behov for noen mekanisk bearbeiding for å få dem rene?

I følge min logg har jeg til nå flasket 1352 stk. 0.5-litersflasker. Jeg eier kun i underkant av 250 flasker, som går på rotasjon. Jeg har enda til gode å ta flaskebørsten i bruk (og PBW, for den saks skyld)...

Mye mulig at det er overkill å bruke vaskemiddel og børste, men jeg har sett hvordan flaskene kan bli - og jeg har hatt infeksjon. Så jeg er blitt praktiserende paranoiker på dette området.

Inspiser flaskene i kraftig sollys. Er de da fremdeles ulastelig og skinnende reine, har du nok ingenting å frykte. Men jeg fikk meg en lei overraskelse da jeg holdt det jeg trodde var reine flasker, opp mot vårsola en gang for ganske lenge side. Siden den gangen har jeg slitt ut noen børster:). (Nå går det mye øl ut av huset, og mange tomflasker i retur - og sjøl om jeg har klart å oppdra menigheta, så er det grenser for hvor langt jeg stoler på mine medmennesker.)
 
Jeg har hatt en razzia siden i fjor høst og vasket alle flasker som skulle fylles, har bare et par kasser igjen nå som ikke er vasket.
De hadde helt klart godt av det, og med flaskebørste på batterimaskin tar det ikke så lang tid heller.
 
Hvis man skyller flaskene med varmt vann (4-5 ganger) rett etter åpning, er det da i det hele tatt behov for noen mekanisk bearbeiding for å få dem rene?

I følge min logg har jeg til nå flasket 1352 stk. 0.5-litersflasker. Jeg eier kun i underkant av 250 flasker, som går på rotasjon. Jeg har enda til gode å ta flaskebørsten i bruk (og PBW, for den saks skyld)...
Så lenge de er synlig rene og du bruker Star-San før bruk så burde det ikke være noe behov for noe videre rens. Siden du har en N på 1352 så trur jeg du kan bare fortsette som du gjør :p
 
Har selv kun hatt to flasker ut av 70 batcher som smakte ræl pluss to med døde edderkopper ( tror de klistrer seg fast når starsan sprutes i ) så jeg er ikke hysterisk mht såpevask, men det gir en god følelse å ha gjort det

Prosjektet mitt er litt tidsfordriv/hobby da jeg ikke brygger mer enn eget konsum og det begrenses av min bedre halvdel

...og alltid like kjekt å ta opp temaer her i forumet
 
Hva består denne filmen av og hva er det som tar slik biofilm? Base/syre/klor/???
Og gir den infeksjon, når vil man merke det med flasker oppbevart på en grad eller tre?
 
Hva består denne filmen av og hva er det som tar slik biofilm? Base/syre/klor/???
Og gir den infeksjon, når vil man merke det med flasker oppbevart på en grad eller tre?

Om biofilm: biofilm – Store medisinske leksikon
Artikkelen snakker bare om bakterier, men (noen?) gjærtyper kan også danne biofilm.

Det finnes spesialmidler for å fjerne biofilm ( DRYOX Klart Vann ), og for å oppdage det ( BiôFinder - Direkte biofilmdeteksjon! ). Men skikkelig reingjøring med det tyngre skytset vårt bør vel også duge?
 
Tilbake
Topp