Fermentasaurus snub-nose / FermZilla All Rounder

Ok. Jeg likte at snubnose kom «all inclusive» med trykksett og ferdig pakke. Samt konisk bunn. Måtte jo skifte inn og ut fra unisex, men likevel. Har to høye gjæringsskap da[emoji854] Så plass tenkte jeg aldri på.
 
Ok. Jeg likte at snubnose kom «all inclusive» med trykksett og ferdig pakke. Samt konisk bunn. Måtte jo skifte inn og ut fra unisex, men likevel. Har to høye gjæringsskap da[emoji854] Så plass tenkte jeg aldri på.
Hva er fordelen med konisk bunn? Er det tapping i bunn på snubnose?
 
Dimensjoner: Diameter 34cm, høyde inkl. gjærlås 95cm, vil være relativt lik med ball-lock og tilbehør på skulle jeg tro.
Kan spare litt i høyden med adaptere som har inngang/utgang midt på, og ved å snu stativet.
 
Jeg vurderer All Rounder fordi den er på 30liter, tar mindre plass og det blir mindre headspace enn snub-nose på 35liter. Har ca. 23-25lites batcher.
Vet ikke hva det utgjør men leser at på gjæring under trykk skal det ikke være alt for mye tomrom.
Hovedårsaken for kjøp er oksygenfri overføring, men med mulighet for trykk så er jo det et pluss.
Noen som vet hva mye headspace gir av negative effekter?
 
Det burde vel stå beskrevet der du leste påstanden i utgangspunktet.

Du trenger mindre headspace, men jeg skulle tro mye headspace ikke ville skilt seg mye fra mye headspace i et annet kar.
 
Hei,
Er det noen som har all-rounder 60L?

Kjøleskapet mitt er 87cm indre høyde, bak en fremkant oppe som er 86cm. Da er det 5cm å gå på for en ball-lock hunn som i seg selv er 5,5cm minus de 18mm hannen trenger inn i hunnen (hvis det er lov å si). Da står det igjen 1-1,5cm klaring. Er jeg for optimistisk hvis jeg håper på at dette kan gå?
Jeg kan ikke forvente å åpne lokket eller ta av/på ballock under gjæringsforløpet, men jeg tenker i hovedsak denne brukt til store lager-batcher, og en Tilt avslører forløpet.
Kan tanken bikkes ørlite fremover for pitch og O2 o.l. når den er full?
upload_2020-5-1_19-46-45.jpeg
 
Kan tanken bikkes ørlite fremover for pitch og O2 o.l. når den er full?

Den lille kan ihvertfall det, denne tar kanskje fortere overvekt på grunn av høyden, men det er jo bare å være veeeldig forsiktig så går det sikkert greit. Når jeg bruker min i det lille gjæringsskapet står den som regel på snei hele gjæringsforløpet med tilkoblet blowtie, det går akkurat.
 
Du kan jo pitche og tilføre oksygen via ball-lock også (enten egen overgang til stein, eller bare hive slange med stein ned i hullet), så du trenger bare nok plass til å få skrudd av carbonation-cap. (Kan ha oksyneringsteinen i under hele prosessen for øvrig, men de er vel noe dritt å holde rene).

Kan være en fordel med horisontale utganger på koblingene du bruker også, de er riktignok litt dyrere hvis man kjøper de i Norge.
 
Tank er kjøpt inn, og testet i skapet. Enda litt mindre mellomrom enn forventet i toppen, så det ble på det flatbanka håret. Tips: Kjøpte heldigvis koblinger med horisontal utgang, jeg tror og håper det vil gjøre susen!
Lokket kan faktisk også åpnes når den står slik, så jeg er sånn noenlunde optimistisk.
 

Vedlegg

  • BD45955B-7754-46FC-8E1C-BB3F3BB5A503.jpeg
    BD45955B-7754-46FC-8E1C-BB3F3BB5A503.jpeg
    397,9 KB · Sett: 76
  • 458B6489-32D4-4E4B-84C9-0DFB6DEA77F3.jpeg
    458B6489-32D4-4E4B-84C9-0DFB6DEA77F3.jpeg
    397,6 KB · Sett: 74
  • C1DAFDC5-5484-4AF3-AEEB-6676AADFC9FE.jpeg
    C1DAFDC5-5484-4AF3-AEEB-6676AADFC9FE.jpeg
    410,1 KB · Sett: 72
Tank er kjøpt inn, og testet i skapet. Enda litt mindre mellomrom enn forventet i toppen, så det ble på det flatbanka håret. Tips: Kjøpte heldigvis koblinger med horisontal utgang, jeg tror og håper det vil gjøre susen!
Lokket kan faktisk også åpnes når den står slik, så jeg er sånn noenlunde optimistisk.

Prøv å snu stativet den står på. Jeg vet ikke om det fungerer på denne, men på Allrounderen kan du i alle fall spare noen cm bare på det. :)
 
Tank er kjøpt inn, og testet i skapet. Enda litt mindre mellomrom enn forventet i toppen, så det ble på det flatbanka håret. Tips: Kjøpte heldigvis koblinger med horisontal utgang, jeg tror og håper det vil gjøre susen!
Lokket kan faktisk også åpnes når den står slik, så jeg er sånn noenlunde optimistisk.

Går jo fint det, det er også masse plass til å tippe den litt over på siden.
 
Prøv å snu stativet den står på. Jeg vet ikke om det fungerer på denne, men på Allrounderen kan du i alle fall spare noen cm bare på det. :)
Ser ut som den står i laveste stilling...
Men dette er jo goood plass i forhold til i det minste skapet mitt :)

Ja dette er i laveste stilling allerede. Men jeg har trua på dette altså. Det blir 50L session gressklipper-helles på denne så fort en blondie er fatet. Siden det er snaut med fat ledig, blir dette karbonert på tank og kan stå der og klarne. Da kan jeg følge den dynamikken fra dag til dag også! Så er det jo bare å kjøre ferdig karbonert over på (små)fat ved behov for ambulerende servering.
 
Tilbake
Topp