Tråden for dumme spørsmål.

Flaskene har vært lagret i to pappesker som har stått på samme plass med stabil temperatur på 20-21°C

Laken var ca en halvliter vann kokt med 150g sukker, relativt tyntflytende.

Jeg har ikke sett noe system, men de første 7-8 var passe flate, så kom en som var nesten helt død, og den siste jeg drakk hadde nesten for mye.
Jeg vet ikke eksakt rekkefølgen på tapping og drikking, men jeg vet at alle jeg har drukket var fra den siste kassen som ble tappet, så altså av de siste 20 flaskene av totalt 44. Har ikke testet noen fra den første kassen.
 
Flaskene har vært lagret i to pappesker som har stått på samme plass med stabil temperatur på 20-21°C

Laken var ca en halvliter vann kokt med 150g sukker, relativt tyntflytende.

Jeg har ikke sett noe system, men de første 7-8 var passe flate, så kom en som var nesten helt død, og den siste jeg drakk hadde nesten for mye.
Jeg vet ikke eksakt rekkefølgen på tapping og drikking, men jeg vet at alle jeg har drukket var fra den siste kassen som ble tappet, så altså av de siste 20 flaskene av totalt 44. Har ikke testet noen fra den første kassen.

Hvis det var 25 liter, så er det 6 g/l, og det er jo ikke voldsomt mye, tross alt. Og med en halvliter vann burde det ha blandet seg greit, men jeg skjønner ikke hvilken annen forklaring enn ujevn sukkerfordeling som er mulig. Men at det har vært så stor ulikhet i den siste kassa du tappet opp, rimer på den annen side ikke helt med det. Er det ujevn fordeling, vil jo sukkerkonsentrasjonen være størst i bunnen av det karet du tapper fra, sånn at de første flaskene vil være de som får mest sukker.

Prøve ei flaske fra den første kassa. Den bør jo være rikelig karbonert om teorien om ujevn fordeling er riktig.

Jeg har klart å gjøre tabben med ujevn fordeling sjøl, og da var det alt fra nesten flate flasker til flaskebomber som gikk av, så det du beskriver, stemmer med det jeg opplevde.

Dårlig korking kan jo kanskje være en forklaring. Hva slags korkeapparat har du?
 
Flaskene har vært lagret i to pappesker som har stått på samme plass med stabil temperatur på 20-21°C

Laken var ca en halvliter vann kokt med 150g sukker, relativt tyntflytende.

Jeg har ikke sett noe system, men de første 7-8 var passe flate, så kom en som var nesten helt død, og den siste jeg drakk hadde nesten for mye.
Jeg vet ikke eksakt rekkefølgen på tapping og drikking, men jeg vet at alle jeg har drukket var fra den siste kassen som ble tappet, så altså av de siste 20 flaskene av totalt 44. Har ikke testet noen fra den første kassen.
Bruk sukkerbiter neste gang, så har du fjernet en av parameterne. Hvis det fremdeles er ujevn karbonering, kan du trygt peke ut korkene/korkemaskinen som problemet.
 
Tror faktisk det blir tvangskarbonering på neste brygg. Da får jeg iallefall testet korkingen. (fyller med mottrykksfyller)

Det skal sies at jeg ikke er helt komfortabel med korkemaskinen, jeg syns jeg må ta mye i, og jeg får aldri det "klikket" som produsenten sier jeg skal få:
 
Tror faktisk det blir tvangskarbonering på neste brygg. Da får jeg iallefall testet korkingen. (fyller med mottrykksfyller)

Det skal sies at jeg ikke er helt komfortabel med korkemaskinen, jeg syns jeg må ta mye i, og jeg får aldri det "klikket" som produsenten sier jeg skal få:
Hvilken mottrykksfyller har du?
 
Du skriver det er tomme for Maris Otter
Hvorfor spør du da om Crisp?
Crisp og Maris Otter er det samme. Heter Crisp Maris Otter Ale malt. Iht. oppskriften skal det være Maris Otter, noe de ikke har på lager før medio mars. Jeg ønsker derfor en erstatning for Crisp/Maris Otter, som ikke avviker noe veldig
 
Det enkle svaret er vel at kun MO er MO. Dermed må du erstatte det med noe annet. Enten ren pale malt, eller en blanding som andre har nevnt. 50/50 kanskje?
Videre kan en jo begynne å diskutere hvor mye du evt merker forskjellen på palemalt og MO i en robust porter, der de andre spesiallmaltene vil overdøve evt nyanser.
Eg tror det meste i grunnen vil fungere greit.
 
Tror faktisk det blir tvangskarbonering på neste brygg. Da får jeg iallefall testet korkingen. (fyller med mottrykksfyller)

Det skal sies at jeg ikke er helt komfortabel med korkemaskinen, jeg syns jeg må ta mye i, og jeg får aldri det "klikket" som produsenten sier jeg skal få:

Noe klikk har jeg aldri hørt fra noen av de mange tusen flaskene jeg har korket:).

Du kan jo kjenne på korkene. Kan du vri på dem, sitter de ikke ordentlig. Klarer du ikke å vri på dem, skjønner jeg ikke hvordan de kan være utette; da er de jo klemt skikkelig fast.

Sjekk den koppen som går ned på korkene. Det er den vesentlige delen. Den ser jo skikkelig ut på bildet.
 
Har ingen mulighet til å vri korkene for hånd, og jeg er i all ydmykhet sterk i klypene.

Men sammenlignet med en fabrikkork (Oslo) er de ikke like krympet. Min er den blå:

Vis vedlegget
 
Har ingen mulighet til å vri korkene for hånd, og jeg er i all ydmykhet sterk i klypene.

Men sammenlignet med en fabrikkork (Oslo) er de ikke like krympet. Min er den blå:

Vis vedlegget 43520
Eg har også ein sann halvbillig korkar.
Hjelper litt å ha litt fett oppi koppen, still korkeren så lavt ned til flaska som mulig (eg må sette flaskene inn på skrå) og drag ned litt hardt, kontant og med god sjølvtillit. Men uansett så synst eg ikkje krympinga blir allverden. Har likevel aldri opplevd lekkasje
 
Har ingen mulighet til å vri korkene for hånd, og jeg er i all ydmykhet sterk i klypene.

Om kapselmaskinen ikke "klikker", så er det flere av dem som skal "kneppe", og det krever at man legger på litt vekt/kraft. Regner med at du er sikker på at du ikke får klemt til hardere?
 
Tilbake
Topp