Tråden for dumme spørsmål.

Om kapselmaskinen ikke "klikker", så er det flere av dem som skal "kneppe", og det krever at man legger på litt vekt/kraft. Regner med at du er sikker på at du ikke får klemt til hardere?

Sikker kan jeg jo ikke være, men skal det mer kraft til så er ikke dette en jobb for damer for å si det sånn...

Skal prøve å smøre litt og gå ned i garasjen å teste noen.
 
Eg har også ein sann halvbillig korkar.
Hjelper litt å ha litt fett oppi koppen, still korkeren så lavt ned til flaska som mulig (eg må sette flaskene inn på skrå) og drag ned litt hardt, kontant og med god sjølvtillit. Men uansett så synst eg ikkje krympinga blir allverden. Har likevel aldri opplevd lekkasje

Jeg tror vi får kåre dette til vinnerinnlegget.
Litt vaselin gjorde susen, det ble rett og slett en helt ny maskin.
Så fasit ble brukerfeil, har krympet over resten av ølet nå, for å begrense skaden, jeg klarer ikke å se at det kan reddes på noe vis, men det er da drikkbart :D

Etter ny krymp:

Vis vedlegget
 
Brygget en wit med wlp400, som jeg har karbonert på flasker. Ser at alle flaskene har en krausen ring i toppen etter 2 uker. Normalt? Aldri sett det før.
 
Angående tvangskarbonering, sparer en da tiden en ville brukt på naturlig karbonering?

F eks hvis et øl skal ha primær gjæring i to uker, sekundær (karbonering) i to uker og så lagres i en uke tar det jo da 5 uker før det er klart. Vil det være like drikkeklart etter tre uker hvis en tvangskarbonerer på hurtigmetoden, og etter fire uker med vanlig tvangskarbonering, eller er det først klart etter fem uker uansett?
 
Angående tvangskarbonering, sparer en da tiden en ville brukt på naturlig karbonering?

F eks hvis et øl skal ha primær gjæring i to uker, sekundær (karbonering) i to uker og så lagres i en uke tar det jo da 5 uker før det er klart. Vil det være like drikkeklart etter tre uker hvis en tvangskarbonerer på hurtigmetoden, og etter fire uker med vanlig tvangskarbonering, eller er det først klart etter fem uker uansett?
Det er som du sier, det kommer veldig ann på hvilken stil du brygger, en pils må ha 4-6 uker uansett om den karboneres naturlig eller ei, en hefe derimot er jo klar så fort den er karbonert. Personlig så syns jeg alle øl har godt av 1 uke på fat :)
 
Om kapselmaskinen ikke "klikker", så er det flere av dem som skal "kneppe", og det krever at man legger på litt vekt/kraft. Regner med at du er sikker på at du ikke får klemt til hardere?

Jeg trykker godt til - og med "proffkorker'n" tror jeg problemet heller er at du fort kan få for mye trykk. Men den har veldig mjuk aksjon.

Har ingen mulighet til å vri korkene for hånd, og jeg er i all ydmykhet sterk i klypene.

Men sammenlignet med en fabrikkork (Oslo) er de ikke like krympet. Min er den blå:

Vis vedlegget 43520

Det ser ikke ut som om din sitter mindre tett på. Det er bare en annerledes kork - den har litt lengre "skjørt", ser det ut som, og litt færre "krympefelt".
 
Da har Kølschen som ikke er en Kølsch hatt samme SG i tre døgn kl 2300 i kveld (iSpindel målinger) er det da en universell sannhet at det er klart til høsting i morgen?

Ligger fortsatt en del skum på toppen, men det forsvinner gradvis.

Planen var å ta et brygg til før jeg starter på ny rotasjon neste fredag, men hadde jo helt glemt vinterferien, så skal jeg brygge må det bli denne uken, og da må Fermzillaen frigjøres.
 
Da har Kølschen som ikke er en Kølsch hatt samme SG i tre døgn kl 2300 i kveld (iSpindel målinger) er det da en universell sannhet at det er klart til høsting i morgen?

Ligger fortsatt en del skum på toppen, men det forsvinner gradvis.

Planen var å ta et brygg til før jeg starter på ny rotasjon neste fredag, men hadde jo helt glemt vinterferien, så skal jeg brygge må det bli denne uken, og da må Fermzillaen frigjøres.

Det kommer an på hva SG er. Ligger den omtrent der du ville forvente at den skulle ende, kan du rolig tappe opp. Ligger den en del høyere, ville jeg prøve å heve temperaturen - forutsatt at den ikke allerede er hevet til romtemperatur - og få gjæren opp i suspensjn igjen.

Hva er utgjæringsprosenten nå? Du finner den ved hjelp av denne: Alcohol By Volume ABV Calculator - Brewer's Friend
 
Sg er ifølge iSpindel nå 1.011, men det stoler jeg ikke på, jeg bare ser at den er stabil.
FG skal være 1.014 og den har stått med 18°C i 8 dager nå.

Vis vedlegget

Jeg skal ta en skikkelig SG måling selvsagt, men har ikke fått Ball lockene til Fermzillaen enda, kommer kanskje i morgen :)
 
Vis vedlegget

Jeg fant delene fra min gamle diy magnetrører og har snurret gjæren i 13 timer. Nå har den stått uten snurr i 11 timer.
Jeg har lyst til å helle av 0.5L og spare det til neste starter. Kan jeg snurre den opp igjen, vente en times tid, helle 0.5L på et glass, og sette begge i kjøleskap?
 
Da går den på fat til karbonering så snart jeg får koblingene.
Jeg spurte om lagring her tidligere, om jeg leser på produktarket her blir jeg ikke veldig klok, hva får dere ut av det som står nederst her:

Vis vedlegget

Er det ikke en del motstridende info her?
 
Da går den på fat til karbonering så snart jeg får koblingene.
Jeg spurte om lagring her tidligere, om jeg leser på produktarket her blir jeg ikke veldig klok, hva får dere ut av det som står nederst her:

Vis vedlegget 43543

Er det ikke en del motstridende info her?

Det arket ser ut som er fra Beersmith.
Infoen som er der kommer helt an på hva som er lagt inn i profilene i programmet.
 
Vis vedlegget 43542

Jeg fant delene fra min gamle diy magnetrører og har snurret gjæren i 13 timer. Nå har den stått uten snurr i 11 timer.
Jeg har lyst til å helle av 0.5L og spare det til neste starter. Kan jeg snurre den opp igjen, vente en times tid, helle 0.5L på et glass, og sette begge i kjøleskap?

Jeg tror ikke det spiller noen særlig rolle hvordan du gjør det, egentlig. Men å blande inn oksygen nå, er ikke optimalt, tror jeg. Jeg ville satt hele greia i kjøleskap, dekantert det aller meste av startervørteren når gjæren har bunnfelt seg skikkelig, blanda det hele, og tatt av litt til neste starter.
 
Da går den på fat til karbonering så snart jeg får koblingene.
Jeg spurte om lagring her tidligere, om jeg leser på produktarket her blir jeg ikke veldig klok, hva får dere ut av det som står nederst her:

Vis vedlegget 43543

Er det ikke en del motstridende info her?

Blås i det der. Ikke stikk om. Tapp opp når ølet er ferdig. Lagering kan gjøres både på flaske og på fat.
 
Jeg tror ikke det spiller noen særlig rolle hvordan du gjør det, egentlig. Men å blande inn oksygen nå, er ikke optimalt, tror jeg. Jeg ville satt hele greia i kjøleskap, dekantert det aller meste av startervørteren når gjæren har bunnfelt seg skikkelig, blanda det hele, og tatt av litt til neste starter.
Så det er egentlig bedre å fylle opp glasset når man er ferdig med snurring?
Altså 12-18 timer på magnetrører, hell opp i glass, vent 12-18(?) timer, sett kaldt.
 
Så det er egentlig bedre å fylle opp glasset når man er ferdig med snurring?
Altså 12-18 timer på magnetrører, hell opp i glass, vent 12-18(?) timer, sett kaldt.

Jeg gjør som i første posten din. Rister flasken eller kjører noen sekunder på snurreren sånn at jeg er sikker på å få med en del gjær og heller av. Så kjøler jeg og dekanterer etter det.
 
Ja, det virker rart. Først gjære i to uker, omstikke og gjære videre i 10 dager, og så lagre det i 7 dager (Som jo ville være nøyaktig det samme som sekundergjæring i 17 dager). Gjæringsprossesen er som du nok har opplevd langt kortere enn dette i de fleste tilfeller, ikke 27 dager som i denne oppskriften.

Jeg lurer kanskje på om de har bakt ettergjæringstiden inn i lagringstiden, for oppskriften sier jo ikke hvor lenge de skal gjære på 21.1c. Eller mener de at skal flaske på 21.1c, så ettergjære i 30 dager på 15c?

Stusset også på denne tidligere, da de har tatt utgangspunkt i effektivitet på 72%, det er det laveste jeg har sett i en oppskrift (har ikke lest gjennom så mange for øvrig).
 
Tilbake
Topp