Gjær som liker seg i kjellertemperatur?

Rydin

Norbrygg-medlem
Jeg har bare ett gjæringsskap som blir opptatt en av de neste dagene, men jeg har en hel kjeller som holder 14-15C.

Er det noen gjær som liker seg på kjellertemperatur?
 
Jeg har bare ett gjæringsskap som blir opptatt en av de neste dagene, men jeg har en hel kjeller som holder 14-15C.

Er det noen gjær som liker seg på kjellertemperatur?

Altbiergjær funker fint, også. Og det er en gjær som jeg mener kan brukes til ganske mye.

WLP028/Wyeast 1728/ Imperial Tartan - altså skotsk gjær som stammer fra McEwan - kan du også prøve på den temperaturen. Den kan brukes til mye.

Hefeweissen er også et alternativ. I det hele tatt, det er en velsignelse å ha tilgang til den temperaturen der. Det er bare å fylle kjelleren:).

Husk å bruke mye og god gjær når du skal ned i temperatur.
 
Vær obs på at denne gjæren er "støvete". Jeg regner med at du lager en starter, og den bør få et par døgn i kjølskap for å bunnfelle seg ordentlig før du denkanterer. Hvis ikke det være vanskelig.

Ellers er den helt grei, og ølet blir klart og fint.
 
Jeg har begynt å bygge et lite lager, men jeg har ingen av de ingrediensene ennå ;)

Lyst og mørkt münchenermalt (munich) bør du ha liggende. Har du pale sjoko kan du bruke det i stedet for Carafa special'en - som også er et sånt malt som er veldig anvendelig. Krystallmaltet - Caramunich'en - kan du bytte ut med et annet med omtrent samme farge (+/- 100 EBC).

Alle disse malttypene er sånne som brukes mye. Og husk at du ikke nødvendigvis må ha akkurat det maltet som brukes i en oppskrift- du kommer langt med noe som er noenlunde tilsvarende.
 
Dette er det jeg har i dag. Jeg må uansett kjøpe gjær, så det er jo ikke noe problem å utvide maltlageret også.

inventory2.png
 
Du har jo mørk munich og Carafa Special, og kan nok bruke cara gold i stedet for caramunich 1 (bruk kanskje litt mindre). Men du må ha lys munich, og du må ha pilsnermalt. (Ikke carapils, det er noe annet.) Magnum eller Northern Brewer som bitterhumle, og så kan du bruke Saaz.
 
Jeg har bare ett gjæringsskap som blir opptatt en av de neste dagene, men jeg har en hel kjeller som holder 14-15C.
Er det noen gjær som liker seg på kjellertemperatur?
Så lenge du bare trenger å tilsette varme, er du reddet. Det er kjøling som er vanskelig.
Kjøp en varmeplate + et liggeunderlag. Styr med en ITC/STC. Fix ferdig
US $2.07 27% OFF|OUTAD 15 x 28cm 7W Heat Mat Reptile Brooder Incubator Pet Heating Pad Brew For Dog Cat Bed EU Plug Drop Shipping-in Houses, Kennels & Pens from Home & Garden on AliExpress
 
Det er vel flere gjærtyper som går ved 15 grader.
Tenker du tørr som jo er det enkleste, så tror jeg både Nottingham og us05 går greit.
Nottingham er en allsidig gjær og kan brukes til mye.
05 sies å gi et hint av mango ved så lav temperatur, selv har jeg ikke merket det.
Den brukes ofte i humlerike øl så, hvilket smaksbidrag som kommer fra hva er ikke så lett å si.
Jeg har brukt flere andre tørre ved så lav temperatur, det har gått det.
En fordel med lav temperatur er roligere gjæring og dermed mindre vasking når bøtta har blitt litt for full.
Noen sier w34/70 også går hvis du ikke skal lagre lenge. Har jeg ikke prøvd selv.
Generellt så husk bare å bruke nok, for lav temperatur krever mer gjær, også på overgjæret øl.
 
Bruker du ikke ”kunstig” temperaturkontroll?

Nei, naturlig. Nærmest biodynamisk, vil jeg si: Jeg (biologisk) flytter dunkene rundt (dynamisk) til steder der temperaturen er slik at den vil påvirke temperaturen i dunken i ønsket retning. Beregning av reguleringen skjer også biologisk; ved bruk av hjernen.

Det er klart at ølet mitt da blir mye bedre - og sunnere, ikke minst - enn kunstig temperaturregulert øl. "Naturlig" og "biodynamisk" temperaturregulering; hva kan slå det:D?
 
Sist redigert:
Det er vel flere gjærtyper som går ved 15 grader.
Tenker du tørr som jo er det enkleste, så tror jeg både Nottingham og us05 går greit.
Nottingham er en allsidig gjær og kan brukes til mye.
05 sies å gi et hint av mango ved så lav temperatur, selv har jeg ikke merket det.
Den brukes ofte i humlerike øl så, hvilket smaksbidrag som kommer fra hva er ikke så lett å si.
Jeg har brukt flere andre tørre ved så lav temperatur, det har gått det.
En fordel med lav temperatur er roligere gjæring og dermed mindre vasking når bøtta har blitt litt for full.
Noen sier w34/70 også går hvis du ikke skal lagre lenge. Har jeg ikke prøvd selv.
Generellt så husk bare å bruke nok, for lav temperatur krever mer gjær, også på overgjæret øl.

Det blir jo fort varmere i dunken enn romtemperaturen, så 34/70 kommer litt høyt, vil jeg tro. De to andre vil vel funke, i alle fall Nottingham. (At jeg aldri har klart å lage godt øl med den, er neppe gjærens feil:(.) 05 er jeg litt skeptisk til. Fermentis har jo heva temperaturgrensa for den, og det mener jeg det er gode grunner for.
 
Det blir jo fort varmere i dunken enn romtemperaturen, så 34/70 kommer litt høyt, vil jeg tro. De to andre vil vel funke, i alle fall Nottingham. (At jeg aldri har klart å lage godt øl med den, er neppe gjærens feil:(.) 05 er jeg litt skeptisk til. Fermentis har jo heva temperaturgrensa for den, og det mener jeg det er gode grunner for.

Skulle brygge pils for 2 mnd siden, og trodde jeg hadde 34/70 men bare 2 pakker(60 L) så ble us 05 i stedet på 14-15 grader.
Vil nok si at 34/70 hadde gitt litt bedre resultat, men ble eit greit øl med fin utgjæring. Så med nok gjær går det greit med us 05 på 15 grader.
 
Tilbake
Topp