Britisk øl - helt ut?

Ja, har ikke finjustert det der enda. Klikka bare på auto i brewfather. Tenker å droppe sulfat og kun bruke klorid.

Makes sense. Jeg ville også lagt vekta på klorid - eller kanskje brukt 50/50.

Siden vannet vårt er så fattig på både sulfat og klorid, så bruker jeg alltid begge, men altså ikke nødvendigvis mye av det som jeg skal ha minst av.
 
Siden vannet vårt er så fattig på både sulfat og klorid, så bruker jeg alltid begge, men altså ikke nødvendigvis mye av det som jeg skal ha minst av.
Oj. Det var en spennende kommentar. Du har alltid sulfat og klorid i bryggevannet? Er den mangelen noe som er gjengs for norsk vannverkvann, tror du?
 
Oj. Det var en spennende kommentar. Du har alltid sulfat og klorid i bryggevannet? Er den mangelen noe som er gjengs for norsk vannverkvann, tror du?

Definitivt. Vannet mitt har mindre enn 2,5 ppm klorid og mindre enn 5 ppm sulfat, og det er antakelig heller mer enn mindre enn det vanlige. Jeg bor i et kalkrikt område, og har 33-38 ppm kalsium, som er en god del mer enn de fleste har, men sjøl det er relativt lite. Med tanke på vannjustering kan de som har vanlig bløtt norsk overflatevann, og det er de aller fleste, godt betrakte vannet sitt som mineralfritt - så vidt jeg kan forstå.

Palmer (How to Brew, s. 337-338) oppgir som anbefalt mengde kalsium, klorid og sulfat 50-150 ppm (og 150 - 400 ppm sulfat for pale ale og IPA). Ei teskje kalsiumklorid i 45 liter vann, som er omtrent det jeg pleier å bruke til et brygg der jeg skal ha 32 liter i kjelen etter nedkjøling, gir 42 ppm klorid og 23 ppm kalsium, og ei teskje kalsiumsulfat gir 51 ppm sulfat og 21 ppm kalsium.

Så altså: ei teskje av hver av disse i 45 liter gir minimum anbefalt mengde av disse tre mineralene. Sikringskost:).

Nå tilfører maltet også mineraler (som riktignok ikke nødvendigvis forekommer i en form som gjør dem oppløselige), og det er sjølsagt ikke noen katastrofe om du ikke tilsetter noe ekstra. På den annen side; å hive oppi en passende mengde av disse saltene er omtrent like vanskelig som å ta tran, og det koster nesten ingenting. Så hvorfor ikke gjøre det?

For ordens skyld: Sulfat og klorid påvirker smak, men er ikke nødvendige av andre grunner. Kalsium i normale mengder påvirker ikke smak direkte, men er nødvendig for mange biokjemiske prosesser under bryggingen, og det bidrar til å senke pH.
 
Tror Finn er en av dem med minst typisk vann på forumet :)

Ja og nei:). Vannet mitt er hardere enn normalt på grunn av kalken (kalsiumkarbonat), så jeg har noen utfordringer når det gjelder pH i mesken, men det har normalt innhold av sulfat og klorid.

Og sjøl om det er hardere enn normalt i Norge, er det langt unna å være hardt etter standarden i de fleste andre land i Europa (som ikke har fått kalkfjellet skurt bort under istidene).
 
Her er da oppskrifta mi på en engelsk porter. Jeg syns selv den ble svært god.

Skalert til 25 liter for enkelhets skyld.

75% efficiency
Batch Volume: 25 L
Boil Time: 60 min

Mash Water: 19.86 L
Sparge Water: 14.47 L
Total Water: 34.33 L
Boil Volume: 29.58 L
Pre-Boil Gravity: 1.050

Vitals
Original Gravity: 1.055
Final Gravity: 1.015
IBU (Tinseth): 31
Color: 56.5 EBC

Mash
Temperature — 65 °C — 60 min
Mash Out — 72 °C — 30 min

Malts (5.943 kg)
3.982 kg (67%) — Thomas Fawcett Pale Malt, Maris Otter — Grain — 5.9 EBC
892 g (15%) — Crisp Brown Malt — Grain — 128 EBC
475 g (8%) — Weyermann Carahell — Grain — 25.5 EBC
475 g (8%) — Weyermann Weyermann Roasted Rye — Grain — 650 EBC
119 g (2%) — Viking Malt Smoked Wheat — Grain — 10 EBC

Hops (100 g)
100 g (31 IBU) — East Kent Goldings (EKG) 4.1% — Boil — 30 min

Miscs

1.25 g — Baking Soda (NaHCO3) — Mash
2.75 g — Chalk (CaCO3) — Mash
2.75 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mash

Yeast
3 pkg — Fermentis S-04 SafAle English Ale

Fermentation
Primary — 17 °C — 4 days
Primary — 20 °C — 8 days

Carbonation: 2.0 CO2-vol
 
Sist redigert:
Her er da oppskrifta mi på en engelsk porter. Jeg syns selv den ble svært god.

Skalert til 25 liter for enkelhets skyld.

75% efficiency
Batch Volume: 25 L
Boil Time: 60 min

Mash Water: 19.86 L
Sparge Water: 14.47 L
Total Water: 34.33 L
Boil Volume: 29.58 L
Pre-Boil Gravity: 1.050

Vitals
Original Gravity: 1.055
Final Gravity: 1.015
IBU (Tinseth): 31
Color: 56.5 EBC

Mash
Temperature — 65 °C — 60 min
Mash Out — 72 °C — 30 min

Malts (5.943 kg)
3.982 kg (67%) — Thomas Fawcett Pale Malt, Maris Otter — Grain — 5.9 EBC
892 g (15%) — Crisp Brown Malt — Grain — 128 EBC
475 g (8%) — Weyermann Carahell — Grain — 25.5 EBC
475 g (8%) — Weyermann Weyermann Roasted Rye — Grain — 650 EBC
119 g (2%) — Viking Malt Smoked Wheat — Grain — 10 EBC

Hops (100 g)
100 g (31 IBU) — East Kent Goldings (EKG) 4.1% — Boil — 30 min

Miscs

1.25 g — Baking Soda (NaHCO3) — Mash
2.75 g — Chalk (CaCO3) — Mash
2.75 g — Gypsum (CaSO4) — Mash

Yeast
3 pkg — Fermentis S-04 SafAle English Ale

Fermentation
Primary — 17 °C — 4 days
Primary — 20 °C — 8 days

Carbonation: 2.0 CO2-vol

Det ser godt ut - og den der lille knekken med røykmalt synes jeg kler et sånt øl. Røsta rug har jeg ikke vært borti; blir det veldig merkbart?

Jeg ville lagt til kalsiumklorid; samme mengde som gips. Men det tror jeg vi har diskutert tidligere?
 
Jeg ville lagt til kalsiumklorid; samme mengde som gips. Men det tror jeg vi har diskutert tidligere?
Hm, nå blei jeg usikker på om jeg faktisk gjorde det på bryggedagen. Tror det, har bare glemt å endre oppskrifta.

Røsta rug har jeg ikke vært borti; blir det veldig merkbart?

Tja, har ikke så mye annet av denne type å sammenligne med just nu. Vil tro at bidragene i retning kaffe og kokesjokolade er fra den malten.
 
Hm, nå blei jeg usikker på om jeg faktisk gjorde det på bryggedagen. Tror det, har bare glemt å endre oppskrifta.



Tja, har ikke så mye annet av denne type å sammenligne med just nu. Vil tro at bidragene i retning kaffe og kokesjokolade er fra den malten.

Rug er vel også litt egenarta? Jeg kjøpte en kilo vanlig rugmalt nå sist jeg handla. Tenkte det vel helst til en IPA, men kanskje er det en spennende ide å teste det i et engelsk øl?
 
Rug er vel også litt egenarta? Jeg kjøpte en kilo vanlig rugmalt nå sist jeg handla. Tenkte det vel helst til en IPA, men kanskje er det en spennende ide å teste det i et engelsk øl?
Eneste andre ølet jeg har brukt rug i, er en 11B. Mørk Sterk Belgisk Ale, det og er jeg godt fornøyd med. Det var vanlig 20 EBC rugmalt. Kanskje jeg skal teste mer rug.
 
Tilbake
Topp